روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

صنعت لجستیک بازنده بازی شطرنج در دریای سرخ

صنعت لجستیک در حال حاضر با مهم‌ترین چالش‌ها و تهدید‌ها روبه‌رو است، اگرچه در دهه‌های قبل با برخی مشکلات مواجه بود، اما بیش از دو ماه است که صنعت لجستیک در دنیای متلاطم فزاینده‌ای از تنش‌های ژئوپلیتیکی، سیاست‌های تجاری امنیتی و موانع زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند به همین جهت انعطاف پذیری و نوآوری در فضای لجستیک بسیار کمرنگ شده است. در این ارتباط باید همانند دوران همه گیری کووید ۱۹ با استفاده از فنّاوری‌ها و راه‌های دیپلماتیک برای غلبه بر مشکلات وارد عمل شود.
کد خبر: ۹۸۵۲۷

صنعت لجستیک بازنده بازی شطرنج در دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ تحلیلگران مؤسسه nVision Global پس از بررسی‌های متعدد مسائل و مشکلات موجود فراراهِ صنعت لجستیک، دنیای آن را در سایۀ ابری از تهدید‌های جهانی توصیف  کرده که یاد‌آور دوران پس از جنگ جهانی دوم است.

 بر این اساس اثرات موج دار این ناآرامی‌ها به ویژه در دریای سرخ، تهدید مستقیم موشک‌ها و حملات هواپیما‌ی بدون سرنشین به چالش‌های ژئوپلیتیکی در دریای سرخ  بیشتر دامن زده است. اما متأسفانه کمتر راه حلی جز راه حل نظامی در قبال این نا‌آرامی‌ها از سوی کشور‌ها ارائه شده است. در واقع نوعی بی‌تفاوتی برای تعیین یک استراتژی را در بخش حمل‌ونقل و لجستیک شاهد هستیم که هر روز جهان بیشترین خسارت از قبیل افزایش بی رویه هزینه‌ها، ایجاد موانع برای تردد امن کشتی‌ها، تلفات انسانی، غرق شدن کشتی‌ها، طولانی شدن مسیر‌ها و...  را تجربه می‌کنند. چنین به نظر می‌رسد که مسئولان لجستیک و حمل‌ونقل دست روی دست گذاشته و فقط نظاره گر بحران در دریای سرخ هستند.  

بر اساس این گزارش صنعت لجستیک که در سال ۲۰۲۳ میلادی در حال چرخش و تمایل به سمت سیاست‌های حمایتگرانه بود در حال حاضر با ورود به سال ۲۰۲۴ میلادی بار عمده تغییرات منفی ژئوپلیتیکی را تجربه می‌کند که ناخواسته بر آن تحمیل شده است.

در چنین شرایطی موج جدیدی از تعرفه‌ها و موانع تجاری به وجود می‌آید. زمینه این بازی اقتصادی شطرنجی در دریای سرخ ظهور چالش‌های جدید و تغییرات اقلیمی است که بازنده واقعی این بازی، صنعت لجستیک و حمل‌ونقل دریایی است، به دیگر سخن  بحران دریای سرخ تمامی مسائل و معضلات موجود در حمل‌و‌نقل دریایی را تحت تأثیر شدیدی  قرار می‌دهد.

در میان این چالش‌ها صنعت لجستیک شاهد کاهش ظرفیت حمل‌و‌نقل و افزایش هزینه لجستیکی است که با کاهش حجم محموله‌ها تشدید شده است به همین جهت صنعت لجستیک به یک محور استراتژیک برای حرکت در آب‌های ناشناخته جهانی نیاز دارد.  

در ادامه این گزارش آمده است تحلیلگران این مؤسسه پیشنهاد می‌کنند صنعت لجستیک باید از هوش مصنوعی و فنّاوری مانند دوران همه‌گیری کرونا بهره گرفته و طی نشست‌هایی با مسئولان امور لجستیک تصمیم‌گیری کنند در غیر اینصورت همچنان مشاهده خواهیم کرد که هر شرکتی قصد دارد در راستای منافع خویش حرکت کند. در حالی‌که باید تلاش و سعی کافی به عمل آورند تا از روند موجود بازار جلوتر رفته و خطرات را پیش‌بینی کنند، در چنین شرایطی می‌توانند تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند.  

در پایان این گزارش آمده چشم‌انداز لجستیک جهانی در حال تجربه زلزله‌هایی است که بدون شک سال ۲۰۲۴ میلادی چالش‌های بی‌نظیری را پیشِ روی این صنعت قرار خواهد داد؛ اما صاحبان این صنعت باید همانند دوران همه گیری کرونا دست به تغییر بزنند و به آینده لجستیک شکل خاصی بدهند تا میزان آسیب پذیری آن پایین بیاید.  

آینده نگری استراتژیک، تعهد به پایداری این اطمینان را برای عبور از پیگیری‌های تجارت حمل‌و‌نقل جهان به وضوح نشان خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار