حمل و نقل

افزایش نگران‌کننده حوادث دریایی؛ کشتی‌های فرسوده در کانون بحران

افزایش نگران‌کننده حوادث دریایی؛ کشتی‌های فرسوده در کانون بحران

گزارش جدید مؤسسه DNV نشان می‌دهد آسیب ماشین‌آلات و کهنگی ناوگان دریایی، عامل ۶۰ درصد از حوادث دریایی در سال ۲۰۲۴ بوده‌اند؛ روندی که با تعلل در اوراق کشتی‌های قدیمی و چالش‌های بازار جهانی تشدید شده و ایمنی خدمه، محموله‌ها و محیط‌زیست را با تهدید جدی مواجه کرده است.

افزایش بی‌سابقه ۵۸ درصدی نرخ حمل کانتینر

افزایش بی‌سابقه ۵۸ درصدی نرخ حمل کانتینر

در پی افزایش هزینه اضافی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار از سوی مالکان و اپراتورها از اول ماه ژوئن نرخ حمل کانتینر براساس شاخص Drewry از آسیا به آمریکا بیش از ۵۸ درصد و از آسیا به اروپا حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

تأثیر افزایش تعرفه‌های آمریکا بر کاهش اوراق کشتی‌ها

تأثیر افزایش تعرفه‌های آمریکا بر کاهش اوراق کشتی‌ها

در پی تهدید ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه فولاد از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد از چهارم ژوئن انجمن تأمین کنندگان محصولات فولادی GMS هشدار داد این کار قیمت جهانی فولاد را بالا برده و تمایل به بازیافت کشتی را در سراسر شبه قاره هند کاهش خواهد داد.

غرب آسیا در قلب جنگ بزرگ کریدوری

غرب آسیا در قلب جنگ بزرگ کریدوری

خطوط انرژی، مسیر‌های تجاری، زنجیره‌های تأمین، تعرفه‌ها، شبکه‌های مالی، راه‌آهن، خطوط کشتیرانی و حتی قرارداد‌های فضایی، همگی جزو خط مقدم جدید در قدرت جهانی هستند. به باور کارشناسان، قوانین نظم بین‌المللی در حال از هم پاشیدن هستند و آنچه در پی آن می‌آید، رقابتی بی‌قاعده برای برتری است. جنگ‌ اوکراین و غزه، تنش در تایوان، قبرس، گرینلند و کانال پاناما، همه نشانه‌هایی از این جنگ بزرگتر بر سر مسیر‌ها و کریدور‌های تجاری هستند که هر یک نشان دهنده تلاشی برای تسلط بر جریان انرژی، کالا و سرمایه است. غرب آسیا، مثل همیشه، در صدر این روند قرار دارد. تصادفی نیست که نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خلیج فارس بود. این سفر در سال ۲۰۲۵، نزدیک به ۳.۲ تریلیون دلار قرارداد به همراه داشت و از تقابل واشنگتن با طرح کمربند و جاده چین (BRI) پرده برداشت.

راه اندازی قطار کانتینری بین چین و ازبکستان

راه اندازی قطار کانتینری بین چین و ازبکستان

اولین سرویس قطار کانتینری از تیانجین چین با هدف کاهش ۳۰ درصد‌ی هزینه‌های لجستیکی به سمت تاشکند ازبکستان حرکت کرد.
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۶
توسعه همکاری‌های ترانزیتی ایران و ازبکستان

توسعه همکاری‌های ترانزیتی ایران و ازبکستان

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در حاشیه سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو، یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ترانزیتی امضا کردند.
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۴
کشتی‌های غول پیکر کانتینری راهی بنادر آفریقایی شدند

کشتی‌های غول پیکر کانتینری راهی بنادر آفریقایی شدند

خط کشتیرانی (MSC) به عنوان اولین خط کشتیرانی، کشتی‌های بزرگ کانتینری با ظرفیت حدود ۲۴۰۰۰ TEU را با هدف تقویت حمل‌ونقل دریایی به قاره آفریقا اعزام کرد.
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۸
هجوم کالا‌های کانتینری از ۱۰ کشور به بنادر آمریکا

هجوم کالا‌های کانتینری از ۱۰ کشور به بنادر آمریکا

واردات کالا به بنادر آمریکا از ۱۰ کشور مبدأ در پی کاهش تعرفه‌ها در ۴ ماه اول سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲.۴ میلیون TEU کانتینر رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۸.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱
سه کریدور ترانزیتی پل تجاری ایران و قطر

سه کریدور ترانزیتی پل تجاری ایران و قطر

در پی دیدار اخیر وزیر راه ایران با مقامات قطری، سه کریدور کلیدی ترانزیتی برای تسهیل تجارت منطقه‌ای و دسترسی به بازار قطر معرفی شدند؛ مسیرهایی که به توسعه بنادر و راه‌اندازی خطوط دریایی مشترک نیز پیوند خورده‌اند.
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۳
افزایش قابل توجه رهاسازی کشتی‌ها و خدمه در دریا

افزایش قابل توجه رهاسازی کشتی‌ها و خدمه در دریا

در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۵، تعداد ۱۵۸ فروند کشتی بدون استاندارد، که اکثراً از کشورهای آفریقایی هستند و با پرچم‌های مصلحتی حرکت می‌کنند، در دریا رها شدند. این کشتی‌ها بیش از ۱۵۰۰ دریانورد را برای مدت طولانی بلاتکلیف و سرگردان کرده‌اند. در همین حال، فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌و‌نقل (ITF) هشدار داده است که این روند به طور قابل توجهی از سال ۲۰۲۴ بیشتر شده و احتمال ثبت رکورد جدیدی در این زمینه وجود دارد.
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۹
مکران؛ از سیلاب‌های هدررفته تا بحران آب/ سیاست‌های توسعه دریا محور هنوز مبهم است
رئیس فدراسیون صنعت آب:

مکران؛ از سیلاب‌های هدررفته تا بحران آب/ سیاست‌های توسعه دریا محور هنوز مبهم است

رئیس فدراسیون صنعت آب گفت: برای تأمین آب مورد نیاز هر توسعه‌ای، باید اهداف و سیاست‌ها مشخص باشد، اما مباحث توسعه دریا محور در حد تئوری مانده است.
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
بازار حمل کانتینر منتظر افزایش مجدد نرخ

بازار حمل کانتینر منتظر افزایش مجدد نرخ

نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در  مسیر اقیانوس آرام، هفته دیگری را با افزایش دو رقمی تجربه کردند، زیرا شرکت‌های حمل‌و‌نقل با ادامه تنش‌زدایی در جنگ تجاری ایالات متحده و چین  قیمت‌ها را به شدت افزایش داده‌اند. بدین ترتیب از ابتدای اعلام مهلت ۹۰ روزه و کاهش نرخ تعرفه‌ها حمل‌ونقل کانتینری شاهد بالارفتن ۵۸ درصدی نرخ حمل در مسیر چین به آمریکا و ۳۱ درصدی آسیا به اروپاست. از آنجایی‌که برخی شرکت‌های کشتیرانی تصمیم دارند از اول ژوئن نرخ حمل عمومی GRI را بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار و از تاریخ ۶ ژوئن اضافه بهایی بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار به عنوان فصل اوج بار به نرخ‌ها بیفزایند به همین جهت بازار حمل‌ونقل کانتینر  باید شاهد بالارفتن بیشتر نرخ‌ها در آینده باشد.
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸
ناوگان جهانی کانتینر به رکورد ۱۰ میلیون TEU نزدیک می‌شود

ناوگان جهانی کانتینر به رکورد ۱۰ میلیون TEU نزدیک می‌شود

خطوط کشتیرانی ژاپنی (ONE) و هاپاگ‌ لوید آلمان در آستانه نهایی کردن سفارش‌های بزرگ ساخت ۳۲ کشتی کانتینری هستند تا رکورد سفارش ناوگان جهانی کانتینر را به ۱۰ میلیون TEU برسانند.
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۱
اما و اگرهای راه‌اندازی قطار کانتینری از چین به ایران/ زمان حمل بار نصف می‌شود

اما و اگرهای راه‌اندازی قطار کانتینری از چین به ایران/ زمان حمل بار نصف می‌شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: قطاری که در حال حاضر از چین به ایران هر ماه یا چند ماه یکبار می‌آید، با محموله‌ای به سوی ایران رهسپار می‌شود؛ این در حالی است که ما در ایران باری نداریم که با خطوط ریلی به چین صادر کنیم!
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۰
کریدور فاو، جدیدترین رقیب بندر چابهار
مجری طرح توسعه مکران اعلام کرد:

کریدور فاو، جدیدترین رقیب بندر چابهار

مجری طرح توسعه مکران با اشاره به تعدد رقبای بنادر ایران، ایجاد‌کنندگان کریدور‌های جدید را مهمترین رقبای بندر چابهار توصیف کرد و گفت: کریدور فاو، جدیدترین رقیب بندر چابهار است.
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۸
نوسانات نرخ کرایه حمل‌ونقل دریایی در  ماه می ۲۰۲۵

نوسانات نرخ کرایه حمل‌ونقل دریایی در ماه می ۲۰۲۵

صنعت حمل‌ونقل دریایی در ماه می ۲۰۲۵ با نوسانات چشمگیری در نرخ کرایه‌ها مواجه شده است. تحولات ژئوپلیتیکی، اختلال در مسیر‌های کلیدی مانند کانال سوئز، افزایش هزینه‌های سوخت و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بخش کانتینری از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب افزایش نرخ‌های حمل شده‌اند. این گزارش، با استفاده از داده‌های به‌روز منابعی همچون Drewry, Freightos, Clarksons, و Alphaliner، به بررسی تحلیلی این وضعیت در مسیر‌های کلیدی و چشم‌انداز آینده بازار می‌پردازد.
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰
جنگ تعرفه‌ها به داخل آمریکا کشیده شد

جنگ تعرفه‌ها به داخل آمریکا کشیده شد

دادگاه فدرال آمریکا تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر بالا بردن میز ان تعرفه علیه چین، کانادا، مکزیک و سایر کشور‌ها را مغایر با اختیارات ریاست جمهوری دانست و آن را غیر قانونی اعلام کرد. در این ارتباط صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری پس از حکم دادگاه که تعرفه‌های رئیس‌جمهور ترامپ را غیرقانونی دانست، در معرض نوسانات بیشتر بازار قرار دارد. همچنین این کار سردرگمی صاحبان کالا را درپی دارد.
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۹
چالش‌های صنعت کشتیرانی در یک نگاه

چالش‌های صنعت کشتیرانی در یک نگاه

صنعت کشتیرانی در حال حاضر با چالش‌هایی مانند جنگ تعرفه‌ها، کاهش میزان اسکراپ کشتی‌ها، افزایش تعداد نفتکش‌های ناوگان سایه و بالارفتن میزان حوادث و آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف جهان روبه‌روست.
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
۱
آخرین اخبار