افزایش نرخ روزانه کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز

افزایش نرخ روزانه کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز

کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز سال ۲۰۲۵ را با جهشی ناگهانی که به ندرت در خارج از اوج‌های چرخه‌ای مشاهده می‌شود، به پایان می‌رسانند؛ جهشی که به‌واسطه محدود شدن تناژ و تقویت مسیر‌های تجاری طولانی، نرخ‌های نقدی را به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسانده است. نرخ‌های نقدی این نوع کشتی‌ها در هفته منتهی به چهارم دسامبر بیش از ۶۰۰۰ دلار افزایش یافت و به مرز ۴۵ هزار دلار نزدیک شد.
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
شرکت کشتیرانی بشیکتاش ترکیه به همکاری با روسیه پایان داد

شرکت کشتیرانی بشیکتاش ترکیه به همکاری با روسیه پایان داد

شرکت کشتیرانی بشیکتاش در ترکیه یک هفته پس از آنکه یکی از نفتکش‌های این شرکت در سواحل سنگال هدف چند انفجار قرار گرفت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی فعالیت‌های مرتبط با روسیه را متوقف می‌کند.
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۹
تاییدیه DNV برای بزرگترین کشتی کانتینری آمونیاکی جهان صادر شد

تاییدیه DNV برای بزرگترین کشتی کانتینری آمونیاکی جهان صادر شد

مؤسسه DNV به کنسرسیوم مشترک MSC، Zhoushan Changhong International و مؤسسه طراحی و تحقیقات مهندسی اقیانوس (CIMC ORIC) برای طراحی یک کشتی کانتینری فوق بزرگ جدید با ظرفیت دوگانه‌سوز ۲۱۷۰۰ TEU که سوخت اصلی آن آمونیاک است، تأییدیه قانونی (AiP) اعطا کرده است. این تأییدیه نقطه عطفی دیگر در توسعه نسل آینده حمل‌ونقل کانتینری بدون کربن محسوب می‌شود.
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۱
سه دلیل برای شکست کریدور هند-خاورمیانه-اروپا

سه دلیل برای شکست کریدور هند-خاورمیانه-اروپا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهور ایالات در فوریه ۲۰۲۵ با حمایت از کریدور هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC)، آن را به عنوان یکی از بزرگترین مسیر‌های تجاری تاریخ عنوان کرد. شاید این رویکرد خوشبینانه در میدان دیپلماسی جذاب باشد، اما این کریدور دارای نواقصی است که احتمالاً به پروژه‌های زیرساختی بلندپروازانه ناتمام خواهد پیوست و تأثیری در پیکربندی تجارت جهانی نخواهد داشت.
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۰
سود عملیاتی ۱۲.۷ میلیارد دلاری ۸ خط کانتینری جهان از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵

سود عملیاتی ۱۲.۷ میلیارد دلاری ۸ خط کانتینری جهان از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵

بررسی عملکرد هشت شرکت بزرگ حمل‌ونقل کانتینری شامل وان‌های، EVERGREEN، کاسکو، HMM، یانگ‌مینگ، ONE، مرسک و هاپاگ‌لوید که سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) خود را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ منتشر کردند، نشان می‌دهد این شرکت‌ها در این دوره به‌طور متوسط ۱۳.۷ درصد حاشیه سود عملیاتی داشته‌اند که نسبت به ۹.۹ درصد در سه‌ماهه دوم افزایش یافته است. بدین ترتیب سود عملیاتی این هشت شرکت حمل‌ونقلی از ژانویه تا سپتامبر به رقم ۱۲.۷ میلیارد دلار می‌رسد.
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۲
گزارش IMO: دزدی دریایی همچنان یک تهدید برای کشتی‌ها

گزارش IMO: دزدی دریایی همچنان یک تهدید برای کشتی‌ها

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که در اکتبر ۲۰۲۵، کشتی‌ها در برخی مناطق پرخطر جهان هنوز با تهدید دزدی دریایی و سرقت مسلحانه مواجه بوده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که هوشیاری خدمه و رعایت پروتکل‌های امنیتی نقش کلیدی در جلوگیری از آسیب جانی و خسارت‌های مالی داشته است.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۴
تاثیر «ابتکار کمربند و جاده» بر آینده اقتصاد جهان

تاثیر «ابتکار کمربند و جاده» بر آینده اقتصاد جهان

پروژه «ابتکار کمربند و جاده» که در پاییز ۲۰۱۳ توسط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، پیشنهاد شد، به یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصادی و راهبردی قرن بیست و یکم تبدیل شده است، زیرا این طرح چشم‌انداز زیرساختی، تجاری و ژئواکونومیکی جهانی را تغییر می‌دهد. برخلاف مدل‌های سنتی ادغام که مبتنی بر بلوک‌های ایدئولوژیک، رویارویی سیاسی یا قدرت‌نمایی بود، این طرح چشم‌اندازی از همگرایی و همکاری عملگرایانه را ارائه می‌دهد، تا اقتصاد و توسعه اساس یک نظم بین‌المللی جدید را تشکیل دهند. این ابتکار از همان مراحل نخستین خود، توجه بسیاری از کشور‌های آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اقیانوسیه را به خود جلب کرد. در طول دهه گذشته، بیش از ۱۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی از جمله کشور‌های اتحادیه اروپا، منطقه خلیج فارس، آفریقا، آسیای مرکزی، آمریکای جنوبی و اروپای جنوبی به آن پیوسته‌اند.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۴
تلاطم و امید صنعت کشتیرانی جهانی در آستانه ۲۰۲۶

تلاطم و امید صنعت کشتیرانی جهانی در آستانه ۲۰۲۶

در آستانه سال ۲۰۲۶، صنعت کشتیرانی جهانی شبیه اقیانوسی است که موج‌های بلند و دوره‌های آرام کوتاه‌مدت در آن پی‌درپی ظاهر می‌شوند. بیش از ۸۰ درصد تجارت جهان همچنان از مسیر دریا عبور می‌کند و همین موضوع باعث شده این صنعت نه‌تنها نبض جریان کالا، بلکه بازتابی از تنش‌های ژئوپلیتیکی، محیط‌زیستی، فناوری و اقتصادی باشد. گزارش‌های معتبر بین‌المللی می‌گویند پس از یک سال نسبتاً آرام در ۲۰۲۵، رشد تجارت دریایی به کُندی بی‌سابقه‌ای رسیده و تصویر پیش‌ِِرو از «ثباتی شکننده» حکایت دارد. با این حال، زیر پوست همین تلاطم‌ها فرصت‌هایی برای نوآوری و گذار سبز در حال شکل‌گیری است.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲
سند جامع پدافند غیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد
با حضور مدیران ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛

سند جامع پدافند غیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد

سند جامع پدافند غیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از اخذ تأییدیه‌های لازم از سازمان پدافند غیرعامل، در جلسه شورای مدیران این شرکت رونمایی شد.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۵
تأسیس مرکز بین‌المللی لجستیکی مرسک در چین

تأسیس مرکز بین‌المللی لجستیکی مرسک در چین

مرسک، غول حمل‌ونقل و لجستیک دانمارکی، یک مرکز لجستیکی در منطقه لین‌گانگ شانگهای به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های انبارداری خود در سطح جهان تأسیس کرده است.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
ابراز نگرانی اردوغان از حمله به کشتی‌ها در دریای سیاه

ابراز نگرانی اردوغان از حمله به کشتی‌ها در دریای سیاه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به حمله اخیر به دو کشتی روسیه در دریای سیاه تاکید کرد که حمله به کشتی‌ها در منطقه اقتصادی آن کشور در این دریا، غیر قابل قبول و مایه نگرانی است.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۲
شراکت تنگستن: قزاقستان لنگر ژئوپلیتیکی جدید ایالات‌متحده در اوراسیا

شراکت تنگستن: قزاقستان لنگر ژئوپلیتیکی جدید ایالات‌متحده در اوراسیا

در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۲۵، ایالات متحده و قزاقستان توافق‌نامه‌ای برای توسعه یکی از بزرگ‌ترین منابع دست‌نخورده تنگستن در جهان امضا کردند که تازه‌ترین نشانه از عزم دونالد ترامپ برای کاهش وابستگی آمریکا به چین در حوزه مواد معدنی حیاتی است. قزاقستان که در چهارراه ژئوپلیتیکی اوراسیا قرار دارد، با این همکاری عملاً به صحنه‌ای برای گسترش نفوذ واشنگتن در منطقه‌ای تبدیل می‌شود که به‌طور سنتی زیر سیطره چین و روسیه بوده است.
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰
افزایش ۶ درصدی شاخص کانتینری اینترا-آسیا در پایان نوامبر

افزایش ۶ درصدی شاخص کانتینری اینترا-آسیا در پایان نوامبر

شاخص کانتینری اینترا-آسیا (IACI) متعلق به Drewry، در دو هفته منتهی به ۳۰ نوامبر با رشد ۶ درصدی به ۶۶۷ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت رسید؛ هرچند این رقم همچنان ۲۳ درصد کمتر از سال گذشته است.
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰
افزایش اهمیت مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب برای هند

افزایش اهمیت مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب برای هند

مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب (INSTC) در ۸ نوامبر ۲۰۲۵ به نقطه عطف مهمی دست یافت و قطار باری از مبدا شمال مسکو با حمل ۶۲ کانتینر ۴۰ فوتی از طریق آسیای مرکزی به ایران رسید. این جابجایی ۹۰۰ کیلومتری تا بندر خشک آپرین در تهران ۱۲ روز طول کشید و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان، در اینچه برون وارد ایران شد.
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳
۲