افزایش ۱۲ برابری سرمایه شرکت کشتیرانی دریای خزر طی دوسال اخیر
در مجمع عمومی فوق العاده کشتیرانی دریای خزر تصویب شد:

افزایش ۱۲ برابری سرمایه شرکت کشتیرانی دریای خزر طی دوسال اخیر

با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده، شرکت کشتیرانی دریای خزر سرمایه خود را به میزان ۹۰۰۰ میلیارد ریال معادل ۲۵۰ درصد افزایش داد.
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
نقش RCEP در توسعه اقتصاد دریایی بین چین و آسه‌آن

نقش RCEP در توسعه اقتصاد دریایی بین چین و آسه‌آن

اتصالات دریایی در حوزه اقتصاد آبی بین چین و انجمن کشور‌های آسیای جنوب شرقی، توسعه پایدار هر دو طرف را تسهیل و پارادایم جدید در همکاری دریایی منطقه را تقویت می‌کند. در مارس ۲۰۲۳ میلادی، مؤسسه اصلاحات و توسعه چین، با همکاری برخی اندیشکده‌های مستقر در کشور‌های عضو آسه‌آن، «ابتکار ارتقای یکپارچگی اقتصاد آبی چین و آسه‌آن» را ارزیابی کرد. تسریع در روند ایجاد ارتباط اقتصاد دریایی بین چین و آسه‌آن و تخصیص کارآمد منابع دریایی، پتانسیل رشد اقتصاد آبی منطقه را فراهم و به ایجاد الگوی جدیدی از یکپارچگی اقتصادی آبی بین چین و انجمن کشور‌های جنوب شرقی آسیا کمک می‌کند.
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
بازگشت مجدد یونا‌ن به عرصه تعمیر و ساخت کشتی

بازگشت مجدد یونا‌ن به عرصه تعمیر و ساخت کشتی

در حالی‌که یونان صاحب بزرگترین ناوگان تجاری جهان با ۵۵۰۰ کشتی است، اما کارخانه‌های کشتی‌سازی این کشور جایگاه خود را نسبت به سایر رقبا از دست داده و حالا این کشور تصمیم دارد باکمک دولت و بخش خصوصی به عرصه ساخت و تعمیر کشتی بازگردد و باکشور‌های آسیایی رقابت کند که از آن به عنوان عرصه شکوفایی صنایع کشتی‌سازی نام می‌برد.
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
اُفت شاخص حمل جهانی کانتینر در هفته‌ای که گذشت

اُفت شاخص حمل جهانی کانتینر در هفته‌ای که گذشت

نرخ حمل کانتینر در روز‌های پایانی هفته منتهی به ۲۱ فوریه در اکثر مسیر‌ها به‌طور متوسط تا ۱۰ درصد پایین آمد. این درحالی است که صنعت حمل کانتینر در کمتر مسیری شاهد افزایش نرخ حمل بود. از سوی دیگر علیرغم کاهش نرخ‌ها، برخی خطوط کشتیرانی بزرگ نرخ‌های جدیدی را برای اجرا از اول مارس اعلام کرده‌اند که از دید تحلیلگران با روند کاهشی فعلی تأثیرگذار نخواهد بود.
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
۲۰۲۴، سال طلایی جبل علی؛ جهش یک میلیونی کانتینر و رونق بی‌سابقه فله

۲۰۲۴، سال طلایی جبل علی؛ جهش یک میلیونی کانتینر و رونق بی‌سابقه فله

بندر جبل علی در سال ۲۰۲۴ میلادی با جابه‌جایی ۱۵.۵ میلیون TEU کانتینر، رکوردی بی‌سابقه از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون را به ثبت رساند. این رقم، یک میلیون TEU بیشتر از عملکرد سال ۲۰۲۳ میلادی و نشان‌دهنده افزایش چشمگیر ظرفیت این بندر است. علاوه بر این، عملکرد بخش فلۀ جبل علی نیز با افزایش ۲۳ درصدی همراه بود.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
وزیر راه هفت پروژه سرمایه‌گذاری در بندرچابهار را افتتاح کرد

وزیر راه هفت پروژه سرمایه‌گذاری در بندرچابهار را افتتاح کرد

وزیر راه و شهرسازی هفت پروژه سرمایه گذاری در بندر چابهار را امروز شنبه با مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته معادل چهار هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال افتتاح کرد.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
آیا ثبات به بازار حمل کانتینری جهان باز‌می‌گردد؟

آیا ثبات به بازار حمل کانتینری جهان باز‌می‌گردد؟

بازار حمل کانتینر با آغاز سال ۲۰۲۵ وارد شرایط پر نوسانی شده که تجزیه و تحلیل چشم انداز آن چندان آسان نیست. از دید تحلیلگران در حال حاضر یک نوع آشفتگی بر این بازار حاکم است که ذینفعان با تردید و دودلی به آن می‌نگرند. برخی کارشناسان و تحلیلگران تغییرات ژئوپلیتیکی و اعلام تعرفه‌های جدید از سوی رئیس جمهور آمریکا را علت نوسانات اخیر  معرفی می‌کنند با این حال وضعیت بی‌ثبات در بازار‌های کانتینری، حمل‌کنندگان و صاحبان کالا را مجبور به انعقاد قرارداد‌های جدید می‌کند در این میان حمل کنند‌گان اصرار دارند قرار‌ داد‌ها‌ی جدید با نرخ‌های تازه منعقد شود، اما صاحبان کالا فعالیت با نرخ‌های نقدی را برتر می‌دانند. در این ارتباط آنچه نگاه تحلیلگران و کارشناسان را به سمت و سوی ثبات در بازار کانتینری می‌کشد، کاهش بحران در دریای سرخ است که اتحادیه اروپا هم برای حفظ آرامش در این منطقه مأموریت نیرو‌های نظامی را در این دریا تا یک سال دیگر تمدید کرده است، اما حمل کنندگان معتقدند با بازگشت کشتی‌ها به کانال سوئز بدون شک نرخ‌ها پایین می‌آید.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
مشکلات انجمن کشتیرانی در گمرک شهید رجایی بندر عباس پیگیری شد

مشکلات انجمن کشتیرانی در گمرک شهید رجایی بندر عباس پیگیری شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گفت: مشکلات انجمن کشتیرانی در گمرک شهید رجایی بندرعباس پیگیری و مقرر شد شرکت‌های کشتیرانی ظرف ۳ ماه مستندات مربوط به پرونده‌های موقت خود را به گمرک اعلام کنند.
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
افزایش ۶۵ درصدی سود خالص خط کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۲۴

افزایش ۶۵ درصدی سود خالص خط کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۲۴

سود خالص خط کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۲۴ با رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۶.۵ میلیارد دلار رسید که این برتری مالی در سومین سال متوالی به دست آمد.
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
توسعه پیوند‌های تجاری روسیه با آسیا

توسعه پیوند‌های تجاری روسیه با آسیا

در پی افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور تجارت دریایی با کشور‌های آسیایی را گسترش داده و در صدد توسعه پیوند‌های تجاری با کشور‌های این قاره است.
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
ساخت اولین کشتی حمل خودروی دوگانه‌سوز LNG در چین

ساخت اولین کشتی حمل خودروی دوگانه‌سوز LNG در چین

شرکت کشتی‌سازی گوانگژو (GSI)، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کشتی‌سازی دولتی چین (CSSC)، ساخت اولین کشتی حمل خودروی دوگانه‌سوز LNG را برای شرکت HMM کره جنوبی آغاز کرد.
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کاهش رشد تجارت جهانی در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

کاهش رشد تجارت جهانی در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۵ به ۳.۲ درصد و در سال ۲۰۲۶ به ۳.۳ درصد خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۴ اندکی کاهش نشان می‌دهد.
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
پاسخ‌های راهبردی هند به ایمن‌سازی مسیر‌های دریایی انرژی

پاسخ‌های راهبردی هند به ایمن‌سازی مسیر‌های دریایی انرژی

در سال ۲۰۲۵، هند ریاست دو مجمع مهم منطقه‌ای - سمپوزیوم دریایی اقیانوس هند (IONS) و انجمن همکاری‌های حاشیه اقیانوس هند (IORA) - را بر عهده خواهد داشت و همچنین برای نخستین بار میزبان اجلاس رهبران چهارگانه (ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا) خواهد بود. این امر هند را قادر می‌سازد تا توسعه قواعد و حکمرانی دریایی را مطابق با هدف اصلی خود برای تقویت «هند و اقیانوس آرام» آزاد و امن هدایت کند. این راهبرد به ویژه بسیار مهم است، زیرا امنیت انرژی هند به طور فزاینده‌ای به مسیر‌های دریایی امن و پایدار برای انتقال منابع انرژی ضروری بستگی دارد.
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
حفاظت از کابل‌های زیرِ در‌یا، قانون نانوشته‌ای برای تمام دنیا

حفاظت از کابل‌های زیرِ در‌یا، قانون نانوشته‌ای برای تمام دنیا

کابل‌های زیردریا یا رگ‌های حیاتی ارتباطات جهان امروز بین ۹۷ تا ۹۹ درصد از ترافیک اینترنت جهانی را برعهده دارند که زیربنای همه فعل و انفعالات ارتباطی از اینترنت غیرنظامی گرفته تا تراکنش‌های مالی مهم و ارتباطات نظامی است. ترافیک کابلی حدود ۱۰ تریلیون دلار از تراکنش‌های مالی روزانه در سراسر جهان را شامل می‌شود. به دلیل اهمیت موضوع حفاظت از این کابل‌های ارتباطی بصورت قانون نانوشته‌ای برای همه حاکمان و ملل دنیاست که هر کشور و یا فردی با توجه به توان و موقعیتی که دارد باید نسبت به ایمن بودن بستر کابل‌های زیردریا بکوشد. از سوی دیگر در صورت اطلاع از وقوع حوادث خرابکارانه موظف است تا آن را اطلاع رسانی کند. متأسفانه این کابل‌ها در اختلافات مرزی و در صورت بالا رفتن بحران سیاسی بین کشور‌ها ممکن است آماج حملات تلافی جویانه قرار گیرد.
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
۲