راه اندازی خط جدید کشتیرانی بین پاکستان و بنگلادش با حمایت امارات

راه اندازی خط جدید کشتیرانی بین پاکستان و بنگلادش با حمایت امارات

خط جدید کشتیرانی بین پاکستان و بنگلادش با حمایت گروه لجستیکی DP world امارات راه اندازی شد. این سرویس در آینده ۶ کشوری را که در مسیر امارات تا هند قرار دارند، به هم متصل خواهند کرد.
دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
توسعه جدید در شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب

توسعه جدید در شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب

اخیراً قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در حال همکاری برای ایجاد یک اپراتور واحد در راستای توسعه کریدور شمال-جنوب هستند که گامی مهم در تقویت ارتباطات و تجارت منطقه‌ای است.
يکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
بیانیه بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور

بیانیه بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی جمهوری اسلامی ایران براساس ضرورت‌های کنونی در حوزه توسعه دریامحور و آینده نگری ارگان‌های دریایی بیانیه بیست و هشتمین همایش ارگان‌های دریایی را که به تصویب مدیران ارشد ارگان‌های دریایی رسیده است ابلاغ نمود.
شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
مرکز دیجیتال حمل‌ونقل یکپارچه دریایی در ابوظبی ایجاد می‌شود

مرکز دیجیتال حمل‌ونقل یکپارچه دریایی در ابوظبی ایجاد می‌شود

در راستای ارتقای جایگاه دریایی امارات و تبدیل آن به یک قطب دریایی، مرکز حمل‌و‌نقل یکپارچه دیجیتال ابوظبی به منظور جمع‌آوری داده‌ها از تمامی مراکز دریایی، استفاده از انواع پلت فرم‌ها، فنّاوری‌ها، بانک‌های اطلاعاتی حمل‌ونقل و محیط زیست ایجاد می‌شود.
شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
راه‌اندازی سرویس جدید کشتیرانی بین چین و آفریقا‌ی جنوبی

راه‌اندازی سرویس جدید کشتیرانی بین چین و آفریقا‌ی جنوبی

خط کشتیرانی کاسکو چین یک سرویس هفتگی مستقیم جدید در راستای دستیابی به اهداف یک کمربند – یک جاده بین این کشور و جنوب شرقی آفریقای جنوبی راه‌اندازی کرد.
شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
افزایش اهمیت قزاقستان در ترانزیت و امنیت انرژی جهان

افزایش اهمیت قزاقستان در ترانزیت و امنیت انرژی جهان

سال ۲۰۲۴ برای قزاقستان سال بسیار مهمی بود، زیرا این کشور تلاش می‌کند موقعیت خود را به عنوان یک رابط اصلی بین آسیا و اروپا تثبیت کند. رئیس جمهور آن، قاسم جومارت توکایف، در سخنرانی سپتامبر خود برای مردم قزاقستان اولویت‌های توسعه اقتصادی این کشور را برای آینده نزدیک تشریح کرد. هرچند بیشتر ابتکارات بر روی نگرانی‌های داخلی متمرکز بود، اما بر اهمیت بین‌المللی آن به ویژه در زمینه‌های امنیت انرژی، توسعه پایدار و تحکیم موقعیت قزاقستان به عنوان مرکز بزرگ ترانزیتی تاکید کرد. در این راستا قزاقستان گام‌های جدی در این راستا برداشته، اما چالش‌ها همچنان باقی است.
پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
چین بزرگترین خریدار گاز LNG در سال ۲۰۲۴

چین بزرگترین خریدار گاز LNG در سال ۲۰۲۴

چین در سال ۲۰۲۴ بیش از ۷۸ میلیون تُن گاز LNG وارد کرد که نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی، ۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان آمریکا نیز به عنوان بزرگترین صادر کننده این محصول با ۸۷ میلیون تُن گاز LNG شناخته شد که صادرات آن نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی تغییر چندانی نداشت.
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
جابه‌جایی ۳۷۲ میلیون تن کالا در سراسر جهان توسط ناوگان کانتینری طی سال ۲۰۲۴

جابه‌جایی ۳۷۲ میلیون تن کالا در سراسر جهان توسط ناوگان کانتینری طی سال ۲۰۲۴

تعداد ۷۱۸۸ فروند کشتی کانتینری فعال تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ با ظرفیت ۳۱ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۸۱۹ TEU کانتینر توانستند ۳۷۲ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۴ DWT کارا را به سراسر جهان ارسال کنند.
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بررسی وضعیت و تحولات صنعت کشتیرانی در ساعات پایانی سال ۲۰۲۴

بررسی وضعیت و تحولات صنعت کشتیرانی در ساعات پایانی سال ۲۰۲۴

صنعت کشتیرانی، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ با تحولات متعددی در حوزه فنّاوری، محیط زیست و اقتصاد مواجه بود.
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
تأثیرپذیری تجارت دریایی از درگیری‌های ژئوپلیتیکی در سال ۲۰۲۴

تأثیرپذیری تجارت دریایی از درگیری‌های ژئوپلیتیکی در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ میلادی با درگیری‌های ژئوپلیتیکی در دریای سرخ و دریای سیاه همچنین افزایش تنش‌ها بین چند کشور سپری شد. از آنجایی‌که صنعت دریایی در مقیاس جهانی فعالیت می‌کند، این درگیری‌های ژئوپلیتیکی بر تار و پود صنعت کشتیرانی و تجارت دریایی تأثیر بسزایی گذاشت. به خطر افتادن ایمنی دریانوردان، حمله به حداقل ۹۰ کشتی، آسیب‌های زیست محیطی، کاهش ترانزیت کشتی‌ها از دریای سرخ و دریای سیاه از جمله تأثیرات درگیری‌های ژئو پلیتیکی در مناطق یاد شده است. از دید تحلیلگران این درگیری‌ها توانست جابه‌جایی بیش از ۱۱ میلیارد تُن کالا از طریق دریا را در سال ۲۰۲۴ میلادی مورد تهدید قرار دهد.
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کاهش ۷ میلیارد دلاری درآمد کانال سوئز طی سال ۲۰۲۴ در پی بحران دریای سرخ

کاهش ۷ میلیارد دلاری درآمد کانال سوئز طی سال ۲۰۲۴ در پی بحران دریای سرخ

در‌آمد کانال سوئز در سال ۲۰۲۴ به علت بحران دریای سرخ و تغییر مسیر کشتی‌ها بیش از ۶۰ درصد معادل ۷ میلیارد دلار کاهش یافت. در این ارتباط دولت مصر اعلام کرد با موفقیت یک کانال ۱۰ کیلومتری جدید را در انتهای جنوبی کانال سوئز آزمایش کرده تا بتواند کشتی‌ها را با ایمنی به سمت این کانال هدایت کند.
دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
قانون ۲۰۲۰ IMO در آستانه ۵ سالگی

قانون ۲۰۲۰ IMO در آستانه ۵ سالگی

تلاش بی‌وقفه  صنعت دریایی برای دستیابی به انتشار کربن صفر درصد  ادامه دارد. تنها چند روز به ۵ سالگی اجرای قانون کاهش سولفور ۲۰۲۰ باقی است. در این مدت فعالیت‌های زیادی از سوی صاحبان بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و صنایعی که به نحوی در خد‌مت این قانون قرار دارند، از مرحله ابتدایی تا مرحله عمل انجام شده است. اینک پس از گذشت چهار سال از اجرای این قانون جهانی تنها بحث سوخت جایگزین ذهن دست‌اندرکاران و صاحبان حمل‌ونقل دریایی را به خود مشغول نکرده بلکه نوع موتور انتخابی هم در اجرای هرچه بهتر این قانون نقش بازی می‌کند. سؤال اساسی که در این زمینه همچنان بدون پاسخ باقی مانده این است که در صنعت دریایی کدام سوخت مناسب‌تر است؟
يکشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
اهداف ترامپ از تصاحب گرینلند و کانال پاناما

اهداف ترامپ از تصاحب گرینلند و کانال پاناما

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، همچنان به مانند گذشته با اظهارات خود حضور پررنگی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارد. اخیراً او بار دیگر در مورد خرید گرینلند صحبت و حتی تهدید کرد که کنترل آمریکا بر کانال پاناما را دوباره به دست خواهد آورد.
شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
رویداد‌های مهم دریایی سال ۲۰۲۴ در یک نگاه

رویداد‌های مهم دریایی سال ۲۰۲۴ در یک نگاه

صنعت دریانوردی در سال ۲۰۲۴ به منظور ایجاد تعادل بین نوآوری و چالش‌های ایمنی و پایداری تلاش کرد. در این سال اگر‌چه گام‌هایی در زمینه دیجیتالی‌سازی، حمل‌ونقل سبز و چارچوب‌های ایمنی برداشته شد، اما بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی باعث بروز چالش‌هایی شد که بدون شک ادامه این چالش‌ها و مشکلات به سال ۲۰۲۵ کشیده خواهد شد. تمرکز صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ بیشتر بر استفاده از سوخت پاک، انرژی باد‌ی و انرژی هسته‌ای برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تغییری متحول کننده به سمت کربن زدایی بود. از سوی دیگر تلاش برای تأمین رفاه دریانوردان، رسیدگی به مخاطرات زیست محیطی و توجه به منابع انرژی پاک‌تر به عنوان یک اولویت برای سال ۲۰۲۵ میلادی و پس از آن باقی خواهد ماند.
شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
۲