نوسانات نرخ کرایه حمل‌ونقل دریایی در  ماه می ۲۰۲۵

نوسانات نرخ کرایه حمل‌ونقل دریایی در ماه می ۲۰۲۵

صنعت حمل‌ونقل دریایی در ماه می ۲۰۲۵ با نوسانات چشمگیری در نرخ کرایه‌ها مواجه شده است. تحولات ژئوپلیتیکی، اختلال در مسیر‌های کلیدی مانند کانال سوئز، افزایش هزینه‌های سوخت و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بخش کانتینری از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب افزایش نرخ‌های حمل شده‌اند. این گزارش، با استفاده از داده‌های به‌روز منابعی همچون Drewry, Freightos, Clarksons, و Alphaliner، به بررسی تحلیلی این وضعیت در مسیر‌های کلیدی و چشم‌انداز آینده بازار می‌پردازد.
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰
جنگ تعرفه‌ها به داخل آمریکا کشیده شد

جنگ تعرفه‌ها به داخل آمریکا کشیده شد

دادگاه فدرال آمریکا تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر بالا بردن میز ان تعرفه علیه چین، کانادا، مکزیک و سایر کشور‌ها را مغایر با اختیارات ریاست جمهوری دانست و آن را غیر قانونی اعلام کرد. در این ارتباط صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری پس از حکم دادگاه که تعرفه‌های رئیس‌جمهور ترامپ را غیرقانونی دانست، در معرض نوسانات بیشتر بازار قرار دارد. همچنین این کار سردرگمی صاحبان کالا را درپی دارد.
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۹
چالش‌های صنعت کشتیرانی در یک نگاه

چالش‌های صنعت کشتیرانی در یک نگاه

صنعت کشتیرانی در حال حاضر با چالش‌هایی مانند جنگ تعرفه‌ها، کاهش میزان اسکراپ کشتی‌ها، افزایش تعداد نفتکش‌های ناوگان سایه و بالارفتن میزان حوادث و آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف جهان روبه‌روست.
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
برنامه هند برای بنادر خارجی فراتر از چابهار

برنامه هند برای بنادر خارجی فراتر از چابهار

هند به دنبال گسترش راهبردی زیرساخت‌های بندری و ظرفیت‌های مدیریتی خود در سطح جهانی است. در این راستا و پس از مشارکت مثبت در بندر چابهار ایران و سایر بنادر همسایه خود، به دنبال فرصت‌هایی در کشور‌های آفریقایی برای عملیات بندری یا پهلوگیری است.
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
لزوم ایجاد سامانه یکپارچه در حمل کالا‌های سنگین در اروپا
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کاوه در کنفرانس تخصصی هلند مطرح کرد:

لزوم ایجاد سامانه یکپارچه در حمل کالا‌های سنگین در اروپا

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کاوه در پنل تخصصی کنفرانس Breakbulk Europe بر لزوم ایجاد سامانه یکپارچه در حمل کالا‌های سنگین در اروپا تأکید کرد.
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۱
ازدحام در بنادر اروپایی همزمان با تشدید جنگ تعرفه‌ها

ازدحام در بنادر اروپایی همزمان با تشدید جنگ تعرفه‌ها

ازدحام بنادر در  بنادر لیدی شمال اروپا و سایر مراکز روز‌به‌روز بدتر می‌شود. در این راستا جنگ‌های تجاری می‌تواند اختلالات دریایی را به آسیا و ایالات متحده گسترش داده و نرخ‌های کشتیرانی را افزایش دهد.  بر‌اساس داده‌های دریافتی از شرکت‌های مشاوره زمان انتظار برای پهلوگیری کشتی‌ها در بندر برمرهافن آلمان از اواخر مارس تا اواسط ماه مه ۷۷ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که هنوز تعرفه ۵۰ درصدی آمریکا علیه اتحادیه اروپا جنبه عملی به خود نگرفته است. این تأخیر‌ها در بندر آنتورپ ۳۷ درصد و در بندر هامبورگ ۴۹ درصد در همین بازه زمانی بالا رفته است. در بنادر روتردام و Felixstowe انگلستان نیز انتظار‌های طولانی‌تری دیده می‌شود.  
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۹
رمزگذاری پسا کوانتومی؛ سپر حمل‌ونقل دریایی

رمزگذاری پسا کوانتومی؛ سپر حمل‌ونقل دریایی

شیوه جدید مقابله با حملات سایبری در بخش حمل‌ونقل دریایی به تازگی مبتنی بر رمزگذاری پسا کوانتومی و هوش مصنوعی طراحی شده که با استفاداه از این روش ورود به سیستم‌ها و شکستن قفل‌های رمزگذاری شده توسط مجرمان سایبری عملاً غیر ممکن خواهد بود.
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۵
معضل کانتینرهای بی‌کیفیت خارجی برای واردکننده ایرانی
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی اعلام کرد:

معضل کانتینرهای بی‌کیفیت خارجی برای واردکننده ایرانی

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی با اشاره به ورود کانتینر‌های بی‌کیفیت توسط شرکت‌های NVOCC به حوزه حمل و نقل، از پرداخت هزینه تعمیرات این کانتینر‌ها توسط واردکنندگان ایرانی خبر داد.
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۱
سوسوی ستاره لجستیکی ایران

سوسوی ستاره لجستیکی ایران

  در قلب سواحل مکران، جایی که آب‌های نیلگون اقیانوس هند به آغوش خاک ایران می‌رسد، بندر چابهار قرار دارد که به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور، نه تنها یک نقطه اتصال حیاتی در کریدور‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی است، بلکه نمادی از تلاش و پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به یک قطب ترانزیتی مهم در منطقه به شمار می‌رود. این بندر با موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فرد خود، که به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شناخته می‌شود، به‌مثابه دریچه‌ای به سوی بازار‌های جهانی، فرصت‌های بی‌شماری را برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور فراهم کرده است. عمق بالای آبخور ۱۹ متری حوضچه بندر و عدم وجود مشکل رسوب، این بندر را نسبت به سایر بنادر ایران متمایز کرده و به آن امکان می‌دهد به راحتی پذیرای بزرگ‌ترین کشتی‌های اقیانوس‌پیما باشد. بندر چابهار نه تنها برای ایران، بلکه برای کشور‌های همسایه نیز به‌عنوان یک مسیر جایگزین و مقرون به صرفه برای تجارت بین‌المللی به شمار می‌آید. این بندر، به‌عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب، می‌تواند مسیر‌های حمل‌ونقل کالا از هند به آسیای میانه و افغانستان را تسهیل کرده و زمان و هزینه ترانزیت را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. در سال‌های اخیر، با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در زیرساخت‌ها و برقراری و توسعه خطوط منظم کشتیرانی کانتینری از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چابهار شاهد تحولات چشمگیری بوده است. افزایش حجم مبادلات تجاری و ورود کشتی‌های بیشتر، اهمیت روزافزون این بندر در نقشه تجارت جهانی را در پی دارد. با این حال، هم‌زمان با این پیشرفت‌ها، چالش‌هایی نیز در مسیر توسعه پایدار این بندر وجود دارد که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی دقیق از سوی دولت و نهاد‌های مربوطه است. این گزارش به بررسی دقیق‌تر پیشرفت‌ها و چالش‌های بندر چابهار می‌پردازد و تلاش دارد تصویری جامع از وضعیت کنونی و چشم‌انداز‌های آینده این بندر ارائه دهد.  
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵
فعالیت بندر فجیره دیجیتالی می‌شود

فعالیت بندر فجیره دیجیتالی می‌شود

بندر فجیره امارات یک توافق‌نامه استراتژیک با شرکت جهانی دیجیتالی چند ملیتی Endava امضا کرده است تا پیشگام یک طرح جامع تحول دیجیتال با هدف یکپارچه‌سازی و نوسازی چشم‌انداز عملیاتی بندر در ۵ سال آینده باشد.
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۳
آغاز به کار رسمی گمرک در آپرین؛ پایانی بر انتظار بازرگانان

آغاز به کار رسمی گمرک در آپرین؛ پایانی بر انتظار بازرگانان

در حالی‌که ایران خود را برای ایفای نقشی کلیدی در مسیر‌های ترانزیتی منطقه آماده می‌کند، افتتاح فاز تکمیلی بندر خشک آپرین با استقرار گمرک مستقل، فصل تازه‌ای در لجستیک کشور گشوده است. این بندر که در ۲۰ کیلومتری پایتخت و در مجاورت خطوط اصلی ریلی کشور قرار دارد، با ظرفیت جابه‌جایی روزانه هزار واگن، می‌کوشد جایگاه ایران را در نقشه تجارت اوراسیا تثبیت کند.
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۴
سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری امارات در هند، آفریقا، آمریکا و اروپا

سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری امارات در هند، آفریقا، آمریکا و اروپا

DP World امارات از سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های لجستیک هند، آفریقا و آمریکای جنوبی همچنین اروپا در سال ۲۰۲۵ رونمایی کرد.
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۶
توسعه حمل و نقل دریایی راهکار توسعه تجارت با آفریقا

توسعه حمل و نقل دریایی راهکار توسعه تجارت با آفریقا

رئیس مرکز تجاری ایران در ساحل عاج و دبیر سومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: سهم ایران از بازار آفریقا بسیار پایین است، که مهم‌ترین چالش در این مسیر نبود زیرساخت‌های مناسب و عدم شناخت کافی میان تجار است.
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۶
چشم‌انداز ناپایدار تجارت دریایی

چشم‌انداز ناپایدار تجارت دریایی

بازار جهانی حمل‌ونقل دریایی در بخش‌های مختلف کانتینری، فله، و فرآورده‌های نفتی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با تحولات چشمگیری روبه‌رو بوده است. تغییر مسیر‌ها به‌ویژه در دریای سرخ، تعرفه‌های جدید ایالات متحده، و سیاست‌های تجاری متغیر، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روند تقاضا، نرخ کرایه و سفارشات کشتی‌ها به شمار می‌روند. در این گزارش، مهم‌ترین روندها، فرصت‌ها و چالش‌های بازار‌های حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۵
۲