ابراز نگرانی اردوغان از حمله به کشتی‌ها در دریای سیاه

ابراز نگرانی اردوغان از حمله به کشتی‌ها در دریای سیاه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به حمله اخیر به دو کشتی روسیه در دریای سیاه تاکید کرد که حمله به کشتی‌ها در منطقه اقتصادی آن کشور در این دریا، غیر قابل قبول و مایه نگرانی است.
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۲
شراکت تنگستن: قزاقستان لنگر ژئوپلیتیکی جدید ایالات‌متحده در اوراسیا

شراکت تنگستن: قزاقستان لنگر ژئوپلیتیکی جدید ایالات‌متحده در اوراسیا

در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۲۵، ایالات متحده و قزاقستان توافق‌نامه‌ای برای توسعه یکی از بزرگ‌ترین منابع دست‌نخورده تنگستن در جهان امضا کردند که تازه‌ترین نشانه از عزم دونالد ترامپ برای کاهش وابستگی آمریکا به چین در حوزه مواد معدنی حیاتی است. قزاقستان که در چهارراه ژئوپلیتیکی اوراسیا قرار دارد، با این همکاری عملاً به صحنه‌ای برای گسترش نفوذ واشنگتن در منطقه‌ای تبدیل می‌شود که به‌طور سنتی زیر سیطره چین و روسیه بوده است.
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰
افزایش ۶ درصدی شاخص کانتینری اینترا-آسیا در پایان نوامبر

افزایش ۶ درصدی شاخص کانتینری اینترا-آسیا در پایان نوامبر

شاخص کانتینری اینترا-آسیا (IACI) متعلق به Drewry، در دو هفته منتهی به ۳۰ نوامبر با رشد ۶ درصدی به ۶۶۷ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت رسید؛ هرچند این رقم همچنان ۲۳ درصد کمتر از سال گذشته است.
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰
افزایش اهمیت مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب برای هند

افزایش اهمیت مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب برای هند

مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب (INSTC) در ۸ نوامبر ۲۰۲۵ به نقطه عطف مهمی دست یافت و قطار باری از مبدا شمال مسکو با حمل ۶۲ کانتینر ۴۰ فوتی از طریق آسیای مرکزی به ایران رسید. این جابجایی ۹۰۰ کیلومتری تا بندر خشک آپرین در تهران ۱۲ روز طول کشید و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان، در اینچه برون وارد ایران شد.
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳
گزارش سازمان تجارت جهانی از کُند شدن رشد تجارت کالا در نیمه دوم ۲۰۲۵

گزارش سازمان تجارت جهانی از کُند شدن رشد تجارت کالا در نیمه دوم ۲۰۲۵

رشد تجارت کالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، پس از افزایش در نیمه نخست، به دلیل افزایش واردات پیش از اعمال تعرفه‌های مورد انتظار و نیز افزایش تقاضا برای محصولات مرتبط با هوش مصنوعی، روندی کاهشی یافته است.
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۰
روسیه بار دیگر از بازگشت به شورای حکام IMO بازماند

روسیه بار دیگر از بازگشت به شورای حکام IMO بازماند

در تازه‌ترین شکست دیپلماتیک مسکو در نهاد‌های بین‌المللی، روسیه روز جمعه نتوانست رأی کافی برای بازگشت به شورای حکام سازمان بین‌المللی دریانوردی را به‌دست آورد؛ کرسی‌ای که در سال ۲۰۲۳ از دست داده بود.
شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۸
۱۴ میلیارد دلار خسارت؛ گلوگاه‌های دریایی تجارت جهانی را فلج می‌کنند

۱۴ میلیارد دلار خسارت؛ گلوگاه‌های دریایی تجارت جهانی را فلج می‌کنند

اختلالات در نقاط بحرانی و گلوگاه‌های دریایی سالانه حدود ۱۹۲ میلیارد دلار بر تجارت جهانی تحمیل می‌کند. در بخش حمل‌ونقل دریایی، عواملی مانند تأخیر کشتی‌ها، تغییر مسیرها، افزایش حق بیمه و بالا رفتن هزینه حمل کالا موجب زیان اقتصادی تخمینی ۱۴ میلیارد دلاری در سال می‌شوند.
شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۲
از C5 تا C6: نقش محوری آذربایجان در معماری جدید اوراسیا

از C5 تا C6: نقش محوری آذربایجان در معماری جدید اوراسیا

در 16 نوامبر 2025، هفتمین نشست مشورتی سران کشور‌های آسیای مرکزی در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد. سران کشور‌های آسیای مرکزی که با نام C5 شناخته می‌شود، توافق کردند که آذربایجان را رسماً به این قالب اضافه کنند. شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان این روز را تاریخی دانسته و تأکید کرد که "ما در حال اتخاذ تصمیمات اساسی در مورد پیوستن جمهوری آذربایجان به قالب جلسات مشورتی به عنوان یک شرکت‌کننده تمام‌عیار هستیم. ما یک پل محکم بین آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی خواهیم ساخت و راه را برای تشکیل فضای همکاری واحد هموار خواهیم کرد که بدون شک به هم پیوستگی استراتژیک و تاب‌آوری هر دو منطقه را تقویت خواهد کرد. " الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیزخاطرنشان کرد: "اگرچه آذربایجان در قفقاز جنوبی واقع شده است، اما به دلیل همکاری فعال امروز، آذربایجان و آسیای مرکزی یک منطقه ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک متحد با نفوذ جهانی قابل توجه تشکیل می‌دهند. "
شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
عبور ناوگان کانتینری از مرز ظرفیت ۳۳ میلیون TEU

عبور ناوگان کانتینری از مرز ظرفیت ۳۳ میلیون TEU

ناوگان کشتی‌های کانتینری جهان به نقطه عطف جدیدی رسیده است، زیرا ظرفیت ترکیبی ۶۶۴۲ کشتی کانتینری کاملاً سلولی جهان از ۳۳ میلیون TEU فراتر رفته است. این افزایش ظرفیت تا حد زیادی به دلیل گسترش مداوم خطوط کشتیرانی MSC و HMM ایجاد شده است.
شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲
راه‌اندازی خطوط کشتیرانی جدید برای حمل بار به دور دنیا با کشتی‌های کوچک کانتینری

راه‌اندازی خطوط کشتیرانی جدید برای حمل بار به دور دنیا با کشتی‌های کوچک کانتینری

خطوط کشتیرانی کانتینری چینی و تایلندی، همراه با خطوط کشتیرانی BOSCO، MSC، CMA CGM و هاپاگ‌لوید، با استفاده از کشتی‌های کوچک توانسته‌اند آسیا، آفریقای جنوبی، چین، اروپا، روسیه، آمریکا و سایر بنادر جهان را به یکدیگر متصل کنند.
جمعه ۰۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۵
روسیه قیمت فروش گاز LNG به چین را ۴۰ درصد کاهش داد

روسیه قیمت فروش گاز LNG به چین را ۴۰ درصد کاهش داد

شرکت روسی تولیدکننده گاز طبیعی مایع Novatek از ماه آگوست قیمت محموله‌های خود را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده است تا خریداران چینی را به خرید گاز تحریم‌شده از پروژه Arctic LNG ۲ ترغیب کند.
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۶
آغاز سومین مجمع بین‌المللی آستراخان- کریدور شمال–جنوب (MTC)

آغاز سومین مجمع بین‌المللی آستراخان- کریدور شمال–جنوب (MTC)

امروز ۲۶ نوامبر ۲۰۲۵ برابر با ۵ آذر ۱۴۰۴ سومین مجمع بین المللی با عنوان MTC (شمال-جنوب-افق‌های جدید) در شهر بندری آستراخان روسیه آغاز شد. رویدادی کلیدی که با هدف توسعه مسیر‌های تجاری و لجستیکی بین ایران، روسیه، قفقاز، آسیای میانه، هند و بازار‌های اروپایی برگزار می‌شود و نقش مهمی در آینده تجارت منطقه‌ای ایفا می‌کند.
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۰

تأثیر تنش‌های تایوان بر زنجیره تأمین جهانی

با توجه به جایگاه مهم تایوان در صنعت نیمه‌هادی جهانی، هرگونه تشدید تنش یا حمله چین به این جزیره تریلیون‌ها دلار هزینه بر اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد. البته بحران تایوان تهدیدی جدی برای اختلال در زنجیره‌های تولید و تأمین فناوری‌های سبز چین، مانند خودرو‌های برقی، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، و همچنین ایجاد ریسک ژئوپلیتیکی بی‌سابقه برای شرکت‌های اروپایی مستقر در چین است.
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۵
تأخیر کشتی‌ها، چالش مدیران لجستیک و زنجیره تأمین

تأخیر کشتی‌ها، چالش مدیران لجستیک و زنجیره تأمین

تأخیر کشتی‌ها مسئله‌ای تکراری در صنعت حمل‌ونقل کانتینری است که شرکت‌های کشتیرانی تاکنون نتوانسته‌اند به‌طور مؤثر با آن مقابله کنند. این مشکل می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای لجستیک و زنجیره‌های تأمین ایجاد کند.
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۸
۳