صنعت کشتیرانی از زمانی که آمریکا تأسیسات هستهای ایران را مورد حمله قرار داد با هشدارهایی مبنی بر اینکه تهران ممکن است حملات تلافی جویانهای علیه کشتیهای تجاری و یا بستن تنگه هرمز انجام دهد، در عین آمادهباش کامل به نوعی با بیم و امید دست و پنجه نرم میکنند از یک سو امیدوارند تنگه استراتژیک هرمز بسته نشود و از سوی دیگر در بیم و هراس عواقب بسته شدن آن به سر میبرند. در این میان از آنجاییکه بسته شدن تنگه هرمز با مجوز بالاترین مقامات کشوری و لشگری و مجلس صورت میگیرد، به همین جهت هنوز مجوز لازم در این زمینه صادر نشده است.
رویارویی نظامی کنونی بین رژیم صهیونسیتی و ایران، ریسک ژئوپلیتیکی قابل توجهی را برای تحقق کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) ایجاد میکند. البته در گذشته نیز برخی از چالشها مانند نیاز مبرم به امنیت و ثبات در خاورمیانه برای اجرای کریدور IMEC مطرح شده بود، که تاکنون محقق نشده است.
درآمد تانکرها، کشتیهای فلهبر، کشتیهای کانتینری و کشتیهای حمل گاز که توسط مؤسسه کلارکسونز رصد میشود پس از حمله اسرائیل به ایران بالا رفت و پیشبینی میشود در صورت بسته شدن تنگه هرمز و یا حمله به نفتکشها توسط شبه نظامیان حوثی یمن افزایش بیشتری داشته باشد.
دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک:
دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک از روند عادی کار در تمام بنادر تجاری کشور خبر داد.
حملات آمریکا به تأسیسات هستهای ایران و پاسخ این کشور مبنی بر اقدامات تلافی جویانه که با لحن تند آمریکا را از کرده خویش پشیمان خواهد کرد، به موجی از نگرانیها در سراسر جهان دامن زده و صادرکنندگان و واردکنندگان نفت را در بهت و حیرت فرو برده، زیرا در صورت عملی شدن بسته شدن تنگه هرمز ضمن ایجاد اختلال در حمل نفت قیمت طلای سیاه را به شدت بالا میبرد. از سوی دیگر شبه نظامیان حوثی یمن نیز اعلام کردهاند کشتیهای عبوری از مناطق تحت نظارت آنان از تیررس موشکی در امان نخواهند ماند هنوز مدتی از تهدیدات شبه نظامیان حوثی یمن نگذشته که اتحادیه اروپا به کشتیها توصیه کرده از ورود به آبهای تحت کنترل یمن خودداری کنند.
وزیر حملونقل یونان هشدار داد که اگر تنگه هرمز بسته شود، که بدترین حالت است، نه فقط بر حملونقل بلکه بر کل اقتصاد جهانی اثر خواهد گذاشت.
در حالیکه تنشهای نظامی بین ایران و اسرائیل وارد دهمین روز خود شده، جامعه دریایی نگران حملونقل دریایی ایمن در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و تنگه هرمز میباشد که با خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران ترافیک دریایی در خلیج فارس و دریای عمان در حال حاضر روان بوده و تردد کشتیها از مسیر تنگه استراتژیک هرمز در جریان است. به گفته تحلیلگران و کارشناسان ارشد دریایی با توجه به شرایط موجود برگ برنده در خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان شریان انرژی جهان دست ایران است و این کشور همچنان معادله را در این منطقه به نفع خود رقم میزند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در روز ۵ ژوئن ۲۰۲۵ اولین تماس تلفنی خود را از زمان بازگشت به کاخ سفید با شی جین پینگ برقرار کرد. ترامپ این تماس را بسیار مثبت دانسته و اعلام کرد که این دو کشور به امید شکستن بن بست در مورد تعرفهها و منابع جهانی مواد معدنی کمیاب زمین، مذاکرات تجاری را برگزار خواهند کرد. رهبر چین نیز رابطه بین واشنگتن و پکن را به یک کشتی بزرگ تشبیه کرد که در آن دو رهبر به عنوان کاپیتانهای قدرتمند، سکان را محکم در دست دارند تا مسیر درست را حفظ کنند.
گفتگوی رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان با پوشش دادن موضوعاتی مانند اقتصاد، تجارت، مسئله تایوان و تبادلات رسمی در لحظهای بسیار حساس صورت گرفته که کمتر از یک ماه از توافق دو کشور برای لغو تعرفههای تنبیهی به مدت ۹۰ روز و مذاکره برای یک توافق تجاری گذشته است.
یک کارشناس حملونقل و لجستیک اعلام کرد:
یک کارشناس حملونقل و لجستیک گفت: ۲۰ درصد نفت دنیا و ۹۰ درصد کالاهای تجاری کشورهای حوزه خلیج فارس از تنگه هرمز عبور میکند.
شرکت کشتیرانی والفجر در اطلاعیهای با اشاره به ساعات تردد شناورهای این ناوگان به منظور جابجایی مسافران محترم از مبادی «بندرعباس به بندر شارجه» و «بندر لنگه به دوبی» از تمامی مسافران محترم درخواست کرد تا با توجه به سوءاستفادههای صورت گرفته، ضمن حصول اطمینان از موجودی بلیت پیش از عزیمت به بنادر مسافری، نسبت به تهیه بلیت صرفاً از طریق دفاتر رسمی این شرکت مستقر در بنادر «شهید باهنر»، «بندر مسافری لنگه»، «بندر خالد در شارجه» و «ترمینال ۲ کروز بندر راشد در دوبی» اقدام نمایند.