ظرفیت خالی کشتیها از آسیا به اروپای شمالی و سواحل غربی آمریکای شمالی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سالهای ۲۰۲۱ ،۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی روند کاهشی را نشان میدهد.
۲۶۴ کشتی با ۱.۶ میلیون teu از ابتدا تا نیمه اول ۲۰۲۴ به ظرفیت ناوگان کانتینری جهان افزوده شده که در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۳ با ۱۱ درصد افزایش در ۱۵ سال گذشته بیسابقه است. این ناوگان تا پایان سه ماه سوم ۲۰۲۴ به ظرفیت ۳۰ میلیون teu دست مییابد.
روسیه اعلام کرد همکاری روسیه و چین در قطب شمال علیه هیچ کشوری نیست و انتقاد آمریکا نسبت به این همکاری کاملاً مردود است این درحالی است که پنتاگون نگران است اقدامات روسیه و چین در قطب شمال بر ثبات منطقه تأثیر بگذارد.
تعداد کشتیهای ترانزیت شده از کانال سوئز در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از ۲۵۹۱۱ فروند به ۲۰۱۴۸ فروند رسیده است. براین اساس فقط ۱۴ درصد از کشتیهای عبوری از منطقه بحرانی دریای سرخ با قبول ریسک کانال سوئز را برای ترانزیت انتخاب میکنند که یکی از شرکتهای بزرگ خط کشتیرانی فرانسه است.
آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان و رومانی در یک تحول مهم برای اتصال منطقهای و یکپارچگی اقتصادی، به دنبال ایجاد مسیر حملونقل بینالمللی «خزر-دریای سیاه» از طریق توافقنامه چهارجانبه بیندولتی هستند که اواخر سال جاری در بخارست امضا میشود.
«اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما» شعار روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۵ میلادی انتخاب شده و قرار است این روز جهانی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵ میلادی در سراسر جهان جشن گرفته شود.
خطوط جدید کشتیرانی در پی بحران دریای سرخ از آسیا به کشورهای محدوده این قاره و کشورهای اروپایی شکل گرفته است در این میان چین و هند به عنوان عوامل اصلی تقویت مسیرهای کشتیرانی شناخته میشوند البته کشورهای دیگری مانند ژاپن، ترکیه و قطر نیز در این پروژهها نقش دارند، اما چین و هند در رأس این حرکت به شمار میروند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، ارایه خدمات لجستیکی را رویکرد نوین این شرکت دانست و با اشاره به نوسازی این ناوگان به منظور خدماترسانی بهتر به مشتریان و صادرکنندگان کالا به کشورهای حوزه دریای خزر، از کاهش میانگین سنی تعدادی از شناورهای این ناوگان به ۱۵ سال خبر داد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه بنیان توسعه حملونقل ریلی مورد توجه شهید رئیسی و دولت سیزدهم بود گفت: راهاندازی مرحله نخست کریدور ریلی چین – ایران - اروپا مورد توجه صاحبان بار قرار خواهد گرفت.
همهگیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یک بوته آزمایش برای شرکتها در سراسر جهان عمل کرد و شرکتهای موفق برای مقابله با چالشهای بیسابقه بر روی نوآوری نیروی کار سرمایهگذاری نمودند. در واقع این شرکتها در مواجهه با ناملایمات، علاوه بر سرمایهگذاری زیاد در توسعه انسانی همزمان و به طور یکپارچه در زمینه توسعههای فنّاوری، اقتصاد و پایداری محیطزیست نیز سرمایهگذاریهای قابلملاحظهای انجام دادند. این محور استراتژیک (سرمایهگذاری در توسعههای چهارگانه) نه تنها به آنها اجازه داد تا در آبهای متلاطم این بیماری همهگیر حرکت کنند، بلکه جریانهای جدید درآمدی را نیز کشف کردند که در سالهای بعد به اجزای حیاتی درآمد آنها تبدیل شد. بدیهی است که صنعت دریایی، با گستردگی و اهمیت جهانی خود، در خط مقدم این موج دگرگونکننده قرار دارد و آماده پذیرش «نوآوریهای فنّاورانه رقابتی» است که نوید بازتعریف چشمانداز آینده آن را میدهد.