طی عملیاتی بیسابقه:
شناور کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دهها پناهجو را از خطر غرقشدگی و مرگ نجات داد.
در پی کشته، مجروح و مفقود شدن تعدادی از دریانوردان و وقوع آتشسوزی در دو کشتی، همچنین با صدور اولتیماتوم مجدد از سوی رهبران شبهنظامیان حوثی یمن مبنی بر هدف قرار دادن کشتیهای اعزامی به سوی اسرائیل تا زمان توقف جنگ غزه، تردد کشتیها در دریای سرخ در هفته منتهی به دهم جولای بهطور محسوسی کاهش یافت.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از سرگیری حملات به کشتیهای غیرنظامی در دریای سرخ را «به شدت محکوم» کرد.
تنگه سنگاپور یک کریدور حیاتی دریایی است که بیش از ۳۰ درصد از تجارت جهانی از این مسیر استراتژیک عبور میکند. این تنگه همواره با تهدید دزدان دریایی مواجه بوده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، آمار دزدی دریایی در این مسیر نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.
صنعت حملونقل کانتینری در سال ۲۰۲۵ همچنان در دست چند غول جهانی است که با ناوگان گسترده و استراتژیهای نوآورانه، تجارت بینالمللی را شکل میدهند.
اقیانوسهای جهان به عنوان شریان حیاتی سیاره زمین، تنوع زیستی عظیمی را در خود جای داده و آب و هوای آن را تنظیم میکنند. همچنین، آنها مؤلفه مهمی برای اقتصاد جهانی بوده که از معیشت ساکنان حمایت و تجارت بینالمللی را از طریق شبکه وسیعی از سکوهای انرژی فراساحلی و خطوط لوله گرفته تا ناوگانهای عظیم کشتیرانی و زیرساختهای گسترده بندری، امکانپذیر میسازند. اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا کاربرد تکنولوژی به ویژه هوش مصنوعی (AI)، میتواند به ما کمک کند تا به سمت آیندهای حرکت کنیم که در آن رونق اقتصادی و نظارت بر محیط زیست، نیروهای مخالف یکدیگر نباشند، بلکه شرکای همزیستی باشند؟
این مقاله به تحلیل جامع وضعیت تجارت دریابرد و سیستم حملونقل دریایی جهان در سال ۲۰۲۵ میپردازد. نویسنده ضمن بررسی روندهای قیمتی، عرضه و تقاضا در صنعت کشتیرانی، تأثیر سه ابرروند ناشی از سیاستهای دولت ترامپ شامل مخالفت با الزامات محیطزیستی، جنگهای تعرفهای و گرایش به جنگافروزی را تحلیل میکند. مقاله هشدار میدهد که ترکیب بحرانهای ژئوپلیتیک، ریسک انسداد تنگه هرمز و پیامدهای تغییر اقلیم، صنعت حملونقل دریایی را وارد «عصر امنیتی» جدیدی کرده که نیازمند رویکرد راهبردی برای توسعه پایدار و ارتقای تابآوری است.
دریای سرخ پس از مدتها آرامش نسبی دوباره متلاطم شد. طی دو روز گذشته ۲ کشتی در این منطقه مورد حمله موشکی قرار گرفت که در دومین حمله ۳ خدمه کشتی نیز کشته شدند. در این ارتباط دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی ضمن تأسف از حمله به کشتیها آن را مغایر با قوانین بینالمللی و آزادی کشتیرانی دانست.
کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد ۲۰۲۵ از ۹ تا ۱۳ ژوئن در نیس فرانسه با فراخوانی یکپارچه برای اقدام قاطع جهانی برای معکوس کردن روند وخامت سلامت اقیانوسها برگزار شد. این اجلاس به میزبانی مشترک دولتهای فرانسه و کاستاریکا آغازگر طرح اقدام اقیانوس نیس “The Nice Ocean Action Plan”و چارچوبی سیاسی و داوطلبانه بوده که برای هدایت مداخلات فوری مبتنی بر علم طراحی شده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با ضروری دانستن بسیج بازیگران سیاسی و علمی خواستار احیای چندجانبهگرایی با محوریت رهبری سازمان ملل شد و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این لحظه بینالمللی را نیازمند شجاعت و عزم راسخ توصیف کرد.
با نزدیک شدن به اجرای تعرفههای جدید تجاری آمریکا از اول آگوست، چین با بهرهگیری از مسیرهای غیرمستقیم در کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله ویتنام و اندونزی، تلاش میکند تا صادرات خود به بازارهای غربی را حفظ کند. این روند نه تنها الگوهای تجارت جهانی را تغییر داده، بلکه بنادر منطقهای و زنجیرههای تأمین جهانی را نیز دستخوش تحولات اساسی کرده است.