به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از بلومبرگ دریایی، دفتر بینالمللی دزدی دریایی وابسته به سازمان بینالمللی دریانوردی (IMB) اعلام کرد که در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۹۰ مورد دزدی دریایی در سطح جهان گزارش شده است. این آمار نشاندهنده افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ است و بالاترین تعداد ثبتشده از سال ۲۰۲۰ تاکنون به شمار میرود.
براساس این گزارش، تنگه سنگاپور بهتنهایی شاهد ۵۷ مورد حادثه بوده است که بیش از ۶۳ درصد کل موارد گزارششده در سطح جهانی را تشکیل میدهد. این در حالی است که در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تنها ۱۵ حادثه در این منطقه ثبت شده بود.
مایکل هاولت، مدیر دفتر مقابله با دزدی دریایی سازمان IMO، با ابراز نگرانی از افزایش چشمگیر حوادث، گفت: «تنگه سنگاپور یکی از مسیرهای حیاتی کشتیرانی است که حدود ۳۰ درصد از تجارت جهانی از طریق آن انجام میشود. افزایش این حوادث، ایمنی دریانوردان و امنیت تجارت بینالمللی را بهشدت تهدید میکند.» وی همچنین به مالکان و فرماندهان کشتیها توصیه کرد که هنگام عبور از این منطقه، نهایت هوشیاری و احتیاط را داشته باشند.
مرکز اشتراکگذاری اطلاعات گروه بیندولتی مبارزه با دزدی دریایی نیز، تنگه مالاکا و سنگاپور را منطقهای نگرانکننده معرفی کرده است. طبق گزارش این مرکز، تعداد حوادث در این آبها طی نیمه نخست سال ۲۰۲۵ به ۸۰ مورد رسیده، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها ۲۱ مورد بوده است.
با این حال، این مرکز تأکید کرده است که خوشبختانه اکثر حوادث شدید نبوده و در ۹۰ درصد آنها آسیبی به خدمه وارد نشده است.
گزارش همچنین به وضعیت سایر مناطق پرخطر اشاره دارد. با وجود کاهش تعداد حوادث در خلیج گینه، این منطقه همچنان یکی از خطرناکترین مناطق دریایی جهان بهشمار میرود. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، ۱۲ حادثه در این منطقه ثبت شده و ۸۷ درصد از کل آدمرباییهای دریانوردان جهان در این مدت، در همین منطقه رخ داده است.
در مورد سومالی نیز، اگرچه از آوریل ۲۰۲۵ تاکنون هیچ موردی از دزدی دریایی در آبهای این کشور گزارش نشده، اما پیشبینی میشود با کاهش بادهای موسمی جنوبغربی در ماههای آینده، احتمال وقوع حوادث مجدد در این منطقه نیز وجود داشته باشد.
دفتر IMB در پایان گزارش خود، از تمامی دریانوردانی که از مناطق پرخطر عبور میکنند خواست تا همچنان هوشیاری خود را حفظ کرده و دستورالعملهای مدیریت ایمنی دریایی را بهدقت رعایت کنند.