جبران کاهش نرخها در مسیرهای ترانسپاسیفیک با افزایش مداوم نرخها در خطوط آسیا–اروپا سبب شد شاخص جهانی کانتینر Drewry در هفته منتهی به ۲۰ نوامبر بدون تغییر در سطح ۱۸۵۲ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی باقی بماند.
خط کشتیرانی Tailwind آلمان، با حرکت کشتی PANDA در تاریخ سوم دسامبر و با ظرفیت ۶۰۷۸ TEU، بندر بارسلونا را به سمت شرق ترک کرده و در بندر کلانگ به سرویس چرخشی Panda Express (PAX) خود در مسیر خاور دور ـ مدیترانه اضافه خواهد کرد.
سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد/ UNCTAD) در تازهترین گزارش سالانه خود در دسامبر ۲۰۲۵، هشدار داده که تجارت دریایی جهانی وارد دوران نوسان شدید شده است. مرحلهای که در آن آینده حملونقل بینالمللی را با جهش کمسابقه هزینههای حملونقل، تشدید ریسکهای ژئوپلیتیکی و اختلالهای پیدرپی در کریدورهای مهم دریایی بیش از هر زمان دیگر مبهم و دشوار پیشبینی کرده است. این هشدار نشان میدهد که نظام تجاری مبتنی بر دریاها که ستون فقرات اقتصاد جهانی محسوب میشود، در آستانه ورود به دورهای تازه از عدم اطمینان ساختاری قرار دارد که پیامدهای آن میتواند نظم ژئواکونومیک جهان را دگرگون کند.
پس از اختلالات اخیر در مسیر سوئز و دریای سرخ، خطوط کانتینری جهانی در حال بازنگری و بازسازی شبکههای خدمات خود هستند. این بازسازی بهویژه پس از جابهجایی ظرفیتها و تغییرات ناشی از بحران اخیر اهمیت پیدا کرده است. هدف اصلی خطوط کانتینری، جذب حدود ۲ میلیون تیای یو ظرفیت اضافی و ایجاد جریانهای تجاری پایدار است.
کسری تجاری هند در ۱۷ ماه نوامبر ۲۰۲۵ به رکورد جدیدی رسید و صادرات این کشور به آمریکا پس از اعمال تعرفههای ۵۰ درصدی توسط ترامپ برای دومین ماه متوالی کاهش یافت.
ترامپ فروش و اجاره خلیج آمریکا را نهایی کرد و پیشنهاد فروش آلاسکا را نیز ارائه داد. وی اعلام کرد ماه آینده مزایدهای برای حفاری نفت و گاز در خلیج مکزیک ـ که از آن با عنوان «خلیج آمریکا» یاد میکند ـ برگزار خواهد شد. همچنین پیشنهاد دیگری را در یکی از آبراههای جنوبی آلاسکا مطرح کرده است.
استاندار گیلان گفت: ایران با بهرهمندی از بنادر و مسیرهای ترانزیتی متنوع، آماده است نقش خود را در توسعه تجارت منطقهای و اتصال به دریای خزر و فراتر از آن بیش از پیش ایفا کند.
رئیس منطقه آستراخان روسیه:
رئیس منطقه آستراخان روسیه با اشاره به پروژههای حمل و نقل و کشتیرانی گفت: برنامههای متعددی در دست اجرا داریم تا ظرفیت کشتیرانی را افزایش دهیم و سرمایهگذاری مشترک در بنادر ایران و ترکمنستان تقویت شود.
با نزدیکشدن بخش بزرگی از ناوگان تجاری جهان به پایان عمر عملیاتی، تقاضا برای ظرفیت بازیافت کشتی طی دهه آینده احتمالاً سه برابر خواهد شد. پیشروی برنامههای کربنزدایی، خروج حجم گستردهای از نفتکشها و کشتیهای فلهبر قدیمی و چرخههای سختگیرانهتر مقرراتی، موج جدیدی از بازیافت کشتیها را رقم میزند.
استاندار گیلان در دیدار با رئیس منطقه آستراخان با اشاره به ظرفیتهای گسترده استان در حملونقل دریایی و زمینی گفت: گیلان آمادگی دارد با توسعه پروازها، افزایش تردد کشتیها و تکمیل خط ریلی رشت–آستارا، سطح مبادلات با روسیه را بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
حملونقل کانتینری از سال ۲۰۲۰ تا امروز فرازوفرودهای زیادی را تجربه کرده است. این صنعت پس از گذر از دوران همهگیری کرونا وارد رکود پس از آن شد و سپس با سفارشهای گسترده کشتیهای جدید، شاهد افزایش ظرفیتها بود. هرچند در اوج بحرانها، چنانچه تقاضا جذب شود، سفارش کشتیهای بزرگ نیز منطقی به نظر میرسد. بهطور کلی، طی این سالها حملونقل کانتینری با عبور از بحرانهایی مانند کووید-۱۹، بحران دریای سرخ و ادامه حملات به کشتیها، اکنون نگران برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و حرکت نرخها به سمت روند نزولی است. تحلیلگران بر این باورند که بعید است حملونقل کانتینر، با وجود افزایش ظرفیتها، بتواند به سود ۱۱۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۱ دست یابد.
در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۵، کشتی بنجامبن فرانکلین CMA CGM Benjamin Franklin سفر برگشتی خود بهسوی آسیا را از بندر ساوتهمپتون انگلستان آغاز کرد که در میانه یکی از پرتنشترین مقاطع امنیت دریایی جهان اهمیتی فراتر از یک ترانزیت معمولی داشت. این کشتی فوقسنگین در ۷ نوامبر پس از شش روز خاموشی سامانه AIS و عبور از آبراه پرخطر باب المندب مسیر خود را با موفقیت تکمیل کرد. این رویداد را میتوان نخستین سیگنال جدی بازگشت اعتماد عملیاتی به کریدور حیاتی آسیا-اروپا دانست.