وزارت خزانهداری آمریکا در بیانیهای اعلام کرد که شماری از شرکتها و کشتیهای کشتیرانی را به بهانه «قاچاق نفت ایران» تحریم کرده است.
صنعت کشتیرانی جهانی در سال ۲۰۲۵ وارد یک دوره صعودی بلندمدت شده است که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲ ادامه یابد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی:
دبیر کل انجمن کشتیرانی گفت: ٢٢ سال از توافق ایران، هند و روسیه برای راهاندازی کریدور شمال - جنوب میگذرد، اما آنگونه که شایسته سه کشور بوده این کریدور علمیات اجرایی نداشته است. بطوریکه روسیه بالغ بر ٩٠٠ میلیون تن کالا جابهجا میکند که تنها ۶ میلیون تن از این کریدور شمال -جنوب عبور میکند آن کالاهای وارداتی به کشورمان بوده است.
صنعت کشتیرانی در ماه آگوست ۲۰۲۵ شاهد تحولات قابلتوجهی در سیاستهای تجاری، عملیاتی و زیستمحیطی بود؛ تحولاتی که نشاندهنده تغییر در پویایی تجارت جهانی است.
شاید بسیاری از مردم ندانند که تا چه اندازه اقتصاد جهان به کانالهای آبی باریک با همان «تنگههای دریایی» وابسته است. این تنگهها تنها خطوط روی نقشه نیستند؛ بلکه مسیرهای تجاری حیاتی هستند که روزانه به اندازه یک اقتصاد بزرگ جهانی از آنها کالا عبور میکند و در این میان، تنگههایی مانند هرمز، باب المندب و مالاکا نقش مهمی در حملونقل کالا و محمولههای سراسر جهان دارند. به عنوان مثال، تنگه هرمز به تنهایی تقریباً ۲۰ درصد از محمولههای نفتی جهان را روزانه جابهجا میکند.
همچنین، تنگه مالاکا که بین شلوغترین بنادر جنوب شرقی آسیا واقع شده است، با عبور دادن حجم زیادی از محمولهها، سهم بالایی در تسهیل تجارت جهانی دارد. در صورت انسداد هر یک از این تنگهها به هر دلیلی، احتمالاً تأثیرات بسیار مختلفی بر تجارت و اقتصاد جهانی داشته باشد. در نتیجه، قیمت محمولهها افزایش، سرعت تحویل کُند و زنجیرههای تأمین از هم میپاشد.
دو برابر شدن تعرفههای ایالات متحده بر کالاهای وارداتی از هند، همچنین حملات پهپادی اوکراین به خطوط لوله صادرات نفت روسیه، بر جریان صدور نفت خام مسکو تأثیر گذاشتهاند.
بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر آمریکا، تعرفههای جهانی اعمالشده از سوی ترامپ خلاف قانون اساسی شناخته شد. این تصمیم، تعرفههایی را که ترامپ بر همه شرکای تجاری آمریکا ــ از جمله عوارضی که پیشتر بر چین، مکزیک و کانادا وضع کرده بود ــ تا ماه اکتبر پابرجا نگه میدارد.
به دنبال برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بازرسان اصلی و علیالبدل انجمن مطابق با اساسنامه و با نظارت نماینده اتاق ایران انتخاب شد.
بازار جهانی کشتیرانی در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با نوسانات شدیدی روبهرو شد؛ درآمد کشتیهای فلهبر به دلیل کاهش تقاضا در بازارهای کلیدی جهان ۲۰ درصد اُفت کرد، در حالی که همزمان تانکرهای فرآوردههای نفتی با جهشی بیسابقه در درآمد روزانه مواجه شدند.
شاخص حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) در هفته منتهی به ۲۸ آگوست روند نزولی خود را شکست، اما پیشبینی میشود که در ترازنامه خطوط کشتیرانی در سهماهه پایانی سال اُفت قابلتوجهی رخ دهد.
شرکت Cosco Shipping Ports Limited نتایج میانی خود برای ششماهه نخست سال ۲۰۲۵ را اعلام کرد که نشاندهنده رشد چشمگیر در شاخصهای کلیدی عملکرد است.
اداره هواشناسی هرمزگان برای مناطق جاسک، سیریک، کوهستک، هرمز، هنگام، لارک، قشم، کیش، خمیر، بندرلنگه، سیری، بوموسی و تنب بزرگ و کوچک هشدار زرد صادر کرد.