ساخت کشتی ۷۰۰۰ تنی سفارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه/ بندر ایرانی سالیانکا رتبه اول بنادر آستراخان را کسب کرد

ساخت کشتی ۷۰۰۰ تنی سفارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه/ بندر ایرانی سالیانکا رتبه اول بنادر آستراخان را کسب کرد

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سفارش ساخت کشتی ۷۰۰۰ تنی خود در روسیه تلاش دارد تا در کنار سایر برنامه‌های توسعه‌ای خود برای افزایش حجم تجارت دریایی میان کشور‌های حوزه دریای خزر، سهم بیشتری را از حمل بار صادراتی و وارداتی کشور ایفا نماید؛ ضمن اینکه بندر ایرانی سالیانکا نیز توانسته رتبه اول بنادر آستراخان را کسب نماید.
اهمیت مزایای بندر آناکلیای گرجستان برای چین

اهمیت مزایای بندر آناکلیای گرجستان برای چین

جنگ روسیه و اوکراین منجر به بروز بحران‌های مختلف در مسیر‌های ترانزیتی شرق و غرب به ویژه در مناطق خاصی شده است. از همین روی، این بحران‌ها باعث ایجاد اختلال در حمل‌و‌نقل لجستیک و انرژی شده و در نتیجه نرخ رشد اقتصادی کشور‌های آسیب دیده کاهش یافته است.
آینده کریدور‌ها در گرو توسعه بندر چابهار

آینده کریدور‌ها در گرو توسعه بندر چابهار

رقابت کریدور‌های حمل‌ونقلی در اطراف کشور شدت فزاینده‌ای یافته است تا حدی که می‌شود آن را نوعی «نبرد کریدوری» تعریف کرد چرا‌که توفیق هرکدام از این کریدور‌ها به معنای حذف یا ابتر ماندن دیگری است. در این میان کریدور‌های ایرانی علی‌رغم برتری جغرافیایی واضح و بی‌چون و چرا، به سبب فقدان زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و فشار‌های سیاسی از سوی غرب در حال از دست دادن برتری خود نسبت به دیگر کریدور‌ها هستند. کشور‌های رقیب از عراق گرفته تا ترکیه و پاکستان و... با جذب سرمایه‌گذاری‌های هنگفت خارجی سعی بر این دارند که سهم هرچه بیشتری از کیک ترانزیتی منطقه را کسب کنند و دیگران را تا حد امکان ناکام بگذارند. در این فضای دشوار اکنون سؤال این است که برای نجات کریدور‌های ایرانی چه باید کرد و در این میان نقش بندر چابهار به‌عنوان نقطه قوت کریدور‌های کشور به نسبت دیگر کشور‌ها چیست؟ این‌ها مسائلی است که با علیرضا چشم‌جهان یکی از کارشناسان خبره و شناخته شده حوزه حمل‌ونقل ایران مطرح کرده ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.
پایانه کانتینری بندر نینگبو چین از فعالیت خارج شد

پایانه کانتینری بندر نینگبو چین از فعالیت خارج شد

در پی انفجار یک فروند کشتی با کالای خطرناک در بندر نینگبو چین و تعطیلی پایانه کانتینری آن، یک شرکت بازرگانی آنلاین تجارت و اجاره کانتینر به جامعه جهانی نسبت به پیامد‌های جدی انفجار اخیر در کشتی YM Mobility متعلق به شرکت یانگ مینگ در بندر نینگبو چین هشدار داد.
۸۳ درصد عملیات کانتینری طی ۶ ماه در اختیار ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی بود

۸۳ درصد عملیات کانتینری طی ۶ ماه در اختیار ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی بود

پس از یک دوره سکون و رکود در سال ۲۰۲۳ بازار حمل‌و‌نقل دریایی از اواخر سال ۲۰۲۳ تاکنون شاهد بو‌د که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی با ادامه بحران در دریای سرخ با افزایش فعالیت به سوددهی مناسبی رسیدند که در این ارتباط شرکت MSC به بالاترین سهم بازار در ۶ ماهه اول ۲۰۲۴ رسیده است.
قیمت بلیت شناور‌های مسافری خرمشهر _ بصره اعلام شد

قیمت بلیت شناور‌های مسافری خرمشهر _ بصره اعلام شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی گفت: قیمت بلیت شناور‌های مسافری برای مسیر خرمشهر _ بصره ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
اجرای قوانین جدید گمرکی در سنگاپور از اول سپتامبر ۲۰۲۴

اجرای قوانین جدید گمرکی در سنگاپور از اول سپتامبر ۲۰۲۴

ذینفعان حمل‌و‌نقل دریایی از اول سپتامبر ۲۰۲۴ با اجرایی شدن قوانین جدید گمرکی در بندر سنگاپور مواجه می‌شوند که این موضوع چالش‌هایی برای دست اندرکاران حمل‌ونقل دریایی به وجود می‌آورد.
اولین بارگیری کشتی به کشتی گاز LNG در کره جنوبی انجام شد

اولین بارگیری کشتی به کشتی گاز LNG در کره جنوبی انجام شد

اولین بارگیری و تخلیه همزمان کشتی به کشتی گاز LNG در بندر بوسان برای کشتی فرانسوی Visby انجام شد.
صادرات ۲۹۷۸ فروند کشتی از سوی کارخانجات چین
در نیمه اول سال ۲۰۲۴ اتفاق افتاد؛

صادرات ۲۹۷۸ فروند کشتی از سوی کارخانجات چین

در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی تعداد ۲۹۷۸ فروند کشتی که در کارخانجات کشتی‌سازی چین ساخته شده و با ارزش کلی ۲۰ میلیارد دلار صادر شده است که با توجه به نوع کارکرد کشتی‌ها بین ۲۹ تا ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه بوده است.
رکورد شکنی ترافیک، صادرات کالا و بالا رفتن نرخ‌ها از چین به اروپا و آمریکا

رکورد شکنی ترافیک، صادرات کالا و بالا رفتن نرخ‌ها از چین به اروپا و آمریکا

ترافیک کانتینری و صادرات کالا از چین به آمریکای شمالی در ماه ژوئن ۲۰۲۴ همچنان به رکورد شکنی ادامه می‌دهد، زیرا وارد‌کنندگان با توجه به بحران دریای سرخ و احتمال اختلال ناشی از درگیری‌های منطقه‌ای نسبت به ارسال کالا عجله می‌کنند.
تولید ۴ میلیون جعبه کانتینر تا پایان سال ۲۰۲۴

تولید ۴ میلیون جعبه کانتینر تا پایان سال ۲۰۲۴

با توجه به تولید کانتینر در ماه جولای به میزان ۵۲۱ هزار teu پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ۴ میلیون teu جعبه کانتینر جدید تحویل خطوط کشتیرانی شود که این رقم دو برابر جعبه کانتینر تولید شده در سال ۲۰۲۳ است.
بحران دریای سرخ و رونق سفارش کشتی‌های کانتینری جدید

بحران دریای سرخ و رونق سفارش کشتی‌های کانتینری جدید

بحران دریای سرخ نرخ کرایه حمل بار را به سطحی رسانده که از دوران همه‌گیری کرونا تا کنون بی‌سابقه بوده است، این امر باعث شده سفارش کشتی‌های جدید جانی دوباره بگیرند به گونه‌ای که از ابتدا تا اواسط جولای کشتی‌هایی با ۶.۶ میلیون teu کانتینر سفارش داده شده است.
قبلی۴بعدی