ده بندر بزرگ ایالات متحده در ماه سپتامبر ۲۰۲۵ بهطور میانگین کاهش ۶.۶ درصدی در حجم کانتینرهای ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کردند؛ آماری که نشاندهنده یک روند معکوس شدید نسبت به ماههای پیشین است. این در حالی است که واردات کالا به کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، هند و اروپا بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است.
در حالی که بحثهای جهانی اغلب بر ابعاد اقتصادی و نظارتی هوش مصنوعی (AI) متمرکز هستند، زیرساختهای فیزیکی پشتیبان این فناوریها تا حد زیادی مبهم باقی ماندهاند، به ویژه زیرساختهایی که در زیر دریاها و اقیانوسهای جهان قرار دارند. با توجه به اینکه بخش بزرگی از زیرساختهای فیزیکی هوش مصنوعی اکنون به شکل مراکز داده در اقیانوسها قرار دارد، اقیانوسها چه نقشی در چشمانداز جهانی هوش مصنوعی ایفا میکنند؟ علاوه بر این، رقابت راهبردی بین چین و ایالات متحده چگونه چشمانداز مراکز داده زیر دریا را تغییر میدهد؟
گزارش تازه منتشر شده با عنوان «ایمنی و توسعه کشتیرانی دریای چین جنوبی ۲۰۲۵» که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه دریایی دالیان چین تهیه شده است، نخستین ارزیابی جامع مبتنی بر دادههای کلان از وضعیت عملیاتی یکی از پررفتوآمدترین و حساسترین آبراههای جهان را ارائه میدهد.
صنعت کشتیرانی سالهاست که وقوع موج بالقوهای از بازیافت کشتیها را پیشبینی میکند، اما این روند به دلیل ظرفیت پایین یاردها، تقاضای بالا، افزایش حملونقل ناشی از دوران کرونا و همچنین انحراف مسیرها از دریای سرخ، تاکنون به تعویق افتاده است. اکنون حدود ۵۰۰ کشتی با ظرفیت ۱.۸ میلیون TEU آماده اعزام به یاردهای اسکراب هستند.
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیل فرآیندهای گمرکی برای تردد آسانتر کامیونداران و اجرای پروژههای بهسازی و نوسازی خطوط ریلی، به عنوان دو محور کلیدی در دستور کار مشترک تهران و اسلامآباد قرار دارد.
ترامپ تحریمهای جدید و گستردهای را علیه دو تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، روسنِفت و لوک اویل، با هدف وادار کردن مسکو به مذاکره درباره جنگ اوکراین اعمال کرده است. این تحریمها گستردهترین مجازاتهایی هستند که از زمان بازگشت ترامپ به کاخ سفید وضع شدهاند و دهها شرکت روسی را از دسترسی به بانکهای آمریکایی و انجام معاملات دلاری محروم میکنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دیدارها و رایزنیهای خود با رئیس دریابانی پاکستان دیدار کرد.
پکن و مسکو برای توسعه و تجاریسازی کشتیرانی در امتداد مسیر دریای شمال توافق کردند. این توافقنامه بین الکسی لیخاچف، مدیر روساتم روسیه، و لیو وی، وزیر حملونقل چین، امضا شد.
وزارت حملونقل چین در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ اعلام کرد که از ۱۴ اکتبر هزینههای بندری ویژهای از تمامی کشتیهایی دریافت خواهد کرد که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم با ایالات متحده در ارتباط هستند. این تصمیم در پاسخ به سیاستهای تعرفهای ایالات متحده بوده که اعلام کرده بود که از اول نوامبر ۲۰۲۵ تعرفه اضافهای معادل ۱۰۰ درصد بر واردات کالاهای چینی وضع خواهد کرد.
روسیه اولین انتقال کشتی به کشتی (STS) گاز طبیعی مایع (LNG) خود را با استفاده از کشتیهای موسوم به ناوگان سایه و با همکاری یک کشتی حمل گاز چینی انجام داد.
بر اساس یک نظرسنجی از ۶۸۰ رهبر و مدیر ارشد لجستیک و زنجیره تأمین کالا در ۸ بخش صنعتی، مشخص شد که صنعت فناوری با زیان سالانه ۱۶ میلیارد دلاری ناشی از اختلالات زنجیره تأمین، از جمله سیاستهای تعرفهای آمریکا، روبهرو است. این میزان زیان در حالی گزارش میشود که شرکتهای فناوری در حال افزایش سرمایهگذاری خود در زمینههای هوش مصنوعی، زیرساختهای ابری و مراکز داده هستند.
با تشدید درگیری تجاری بین آمریکا، چین و متحدان مربوطه، یک پارادوکس نگرانکننده در بخشهای مختلف حملونقل پدیدار شده است. بدین ترتیب دولتهای ملی جنگ اقتصادی به راه میاندازند در حالیکه بخش تجارت عواقب آن را متحمل میشود.
تعرفهها، محدودیتهای تجاری و در یک کلام جنگ تجاری بین سران دولتها آغاز میشود، اما شبکهای از شرکتهای حملونقل و زنجیرههای تأمین و بالاخره روابط تجاری که با زحمت فراوان در طول دههها به وجود آمده، تحت تأثیر نیروهایی شرایطی قرار میگیرند که هرگز پیشبینی نمیکردند. در واقع شرکتهای کشتیرانی تاوان جنگ تجاری دولتها را میپردازند. به اعتقاد یک کارشناس حملونقل دولتها ماشهها را میکشند، اما گلولهها به شرکتهای کشتیرانی اصابت میکند که به عنوان هدف انتخاب شدهاند.