براساس برآوردهای رسمی انجام شده توسط یک مؤسسه پژوهشی، زیان اقتصادی ناشی از بحران در مسیرهای حیاتی کشتیرانی جهان، یعنی دریای سرخ و کانال پاناما، از ماه اکتبر ۲۰۲۳ تا ماه می ۲۰۲۴ بیش از ۱.۲۵ تریلیون دلار تخمین زده میشود.
چین و آمریکا عملیات تجاری یک پایانه یک میلیارد دلاری دریافت LNG را در جنوب چین آغاز کردند. این پروژه شامل یک قرارداد ۲۰ ساله بین شرکت نفت و گاز آمریکایی ExxonMobil و Guangdong Energy Group چین است.
در پی ثبت رکورد جدید واردات خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۴، بندر خلیفه امارات ترمینال اختصاصی خودرو را با اجرای طرحهای توسعه بیش از ۳۰ درصد گسترش داد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:
سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) برای سال آینده میلادی شعار «اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما» را انتخاب کرده است. شورای سازمان IMO در نشست صد و سی و دوم خود این شعار را برگزید. به گفته دبیرکل این سازمان، این شعار بازتابی از نقش حیاتی اقیانوس در اقتصاد جهانی است، چرا که بیش از ۸۰ درصد حملونقل جهانی از طریق اقیانوسها انجام میشود. وی تأکید کرد که تعهد دیرینه اعضا در چارچوب مقررات جهانی IMO پیرامون پشتیبانی از آبهای پاکتر و ایمنتر و همچنین مجموعهای در حال رشد از همکاریهای مبتکرانه فنی برای حمایت و محافظت از اقیانوسها در ۱۷۶ کشور عضو این سازمان مورد تأیید قرار گرفته است.
در طول دهههای اخیر، IMO قوانین و توصیههای سختگیرانهای برای مراقبت از محیط زیست دریایی و جلوگیری از هرگونه تأثیر منفی اعمال کرده است که شامل معاهدههای ضروری اجرا شده در سطح جهانی بر صنعت کشتیرانی میشود.
اما پرسش اصلی این است که این شعارها در ایران چه جایگاهی در برنامهریزیها و سیاستگذاری و در نهایت در حکمرانی دریایی کشورمان دارد؟ آیا توانسته منجر به اصلاحات در جهت بهبود رویه شود و شواهد اجرا و اثرگذاری آن را میتوان در زندگی روزمره دریانوردان و شرکتهای کشتیرانی مشاهده کرد؟ علی اکبر مرزبان، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، به این سؤالات پاسخ میدهد.
دریانوردی به عنوان یکی از اصلیترین روشهای حملونقل کالا در جهان، نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد، اما در عین حال مخاطرات زیادی برای محیط زیست دریایی به همراه دارد و تهدیدی جدی برای حیات اقیانوسهاست.
برای اولین بار یک کشتی کانتینری بزرگ با کاهش دو هفتهای مسافت نسبت به کانال سوئز، پس از ترک بندر سنت پترزبورگ روسیه با ترانزیت از قطب شمال به چین رسید.
بازار اجاره کشتیهای کانتینری پس از گذراندن ماههای شلوغ، با کاهش نرخها در اجارههای نقدی برای کشتیهای سایز کوچک در برخی ظرفیتها، برای اپراتورها نگرانی زیادی ایجاد کرده است.
هزینه بیمه کشتیهای عبوری از دریای سرخ از اوایل سپتامبر، بیش از دو برابر شده است که نشاندهنده افزایش خطرات ناشی از حملات به کشتیها توسط شبه نظامیان حوثی یمن است.
بازار بورس بالتیک که نوسان نرخهای کشتیهای فلهبر را اعلام میکند، در آخرین گزارش خود، فراز و نشیب نرخها را از ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ برای کشتیهای پاناماکس، کیپ سایز، سوپرامکس، اولتراماکس و هندی سایز ارائه کرده است.براساس این گزارش، بازار این دسته از کشتیها در منطقه آسیا متعادل و ثابت بوده است، اما در سایر نقاط جهان با نوسانات قابل توجهی همراه بود.
شرکت نفتی دولتی روسیه Sovcomflot PJSC اعلام کرد تحریمهای غرب علیه کشتیهای حامل نفت خام این کشور به منظور خارج شدن کشتیها از شاخه اصلی تجارت باعث افزایش خطرات زیست محیطی در مسیرهای دریایی پر تردد و بیشتر شدن تعداد کشتیهای ناوگان سایه میشود.
قطر از رتبه اولی صدور گاز الانجی از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون در سال ۲۰۲۳ به رتبه سوم سقوط کرد. به همین جهت، این کشور برنامه بلندمدت پنجسالهای برای توسعه حجم تولید و صادرات LNG خود با پشتیبانی ناوگان جدید حملونقل LNG تدوین کرده است.
ترمینال جدید بینالمللی کانتینری Tuticorin هند در بندر V.O. Chidambaranar با ظرفیت جابهجایی ۶ میلیون teu کانتینر طی مراسمی با حضور نخست وزیر این کشور تحت عنوان «ستاره جدید زیرساخت دریایی هند» افتتاح شد.