تنشهای فزاینده خاورمیانه و به ویژه درگیری اسرائیل و ایران بر الگوهای تجاری، بازارهای انرژی و جریانهای سرمایهگذاری خارجی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تأثیر میگذارد. با عبور روزانه ۲۱ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز و تغییر روند سرمایهگذاری مستقیم خارجی منطقهای در سال ۲۰۲۵، کشورهای خلیج فارس در حال تعدیل ریسک موجود با اقدامات انعطافپذیری هستند.
سطح آب رودخانه راین آلمان تحت تأثیر موج گرمای شدید در اروپای غربی، پایین آمده و به دلیل هزینه اضافی حمل بار، کشتیرانی را مختل کرده و هزینههای حمل بار را افزایش داده است، زیرا کشتیها قادر به حرکت با بار کامل نبودند.
بررسی عملکرد ۲۰۲ بندر دریای عمیق جهان بر اساس قابلیت اطمینان برنامهای مشخص میکند بنادر آمریکای لاتین در بحبوحه فشارهای عملیاتی فزاینده و نگهداری به موقع کشتیها بهترین عملکرد را دارند. در این میان بندر سانتامارتا در کلمبیا بیشترین امتیاز را کسب کرده و بنادر آسیایی نیز در جدول بنادر برتر جایی ندارند.
شرکت استرالیایی فورتسکیو با همکاری سازمان Green Hydrogen Organisation (GH2) و شرکت فناوری بلاکچین Trovio، موفق شد نخستین گواهی دیجیتال جهان برای انتقال سوخت آمونیاک به کشتی را صادر کند.
در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۵، رژیم صهیونیستی حمله هوایی غافلگیرکننده را با هدف قراردادن تأسیسات نظامی و هستهای ایران آغاز و ادعا کرد که تهران در آستانه دستیابی به توانایی سلاحهای هستهای است. به دنبال آن، ایران با پرتاب صدها موشک و پهپاد به زیرساختهای هستهای رژیم، به این حمله پاسخ داد.
آخرین دادههای شاخص جهانی کانتینر (WCI) مؤسسه Drewry نشان میدهد نرخ حمل کانتینر در مسیر آسیا به آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ ژوئن با کاهش شدید ۱۰۰۰ دلاری مواجه شد. کارشناسان کاهش شدید مداوم نرخهای لحظهای در مسیرهای اصلی حملونقل کانتینری را در هفته قبل ناشی از تحولات مربوط به جنگ اسرائیل با ایران، احتمال بسته شدن تنگه هرمز و ایجاد اختلال در سیستم ناوبری کشتیهای عبوری از منطقه خلیج فارس عنوان کردند.
برآوردهای مؤسسه بیمکو حاکی است طی ۱۰ سال آینده تعداد کشتیهای قابل اوراق به رقم ۱۶ هزار فروند میرسد با این حال تعداد کشتیهایی که به ناوگان کشتیرانی ملحق خواهند شد از تعداد کشتیهای اوراقی بیشتر خواهد بود. در این میان بنگلادش، هند و پاکستان همچنان حرف اول را در اوراق کشتیها خواهند زد.
روز جهانی دریانورد نه تنها ادای احترامی به سهم ارزشمند آنهاست، بلکه فراخوانی قدرتمند برای انجام اقداماتی است که یادآوری میکند باید در کنار هم بایستیم تا تغییر مثبت و پایداری در صنعت دریایی خود ایجاد کنیم.
به بهانه روز جهانی دریانورد؛
۲۵ ژوئن روز جهانی دریانورد روزی است که جامعه دریایی از انسانهای خارقالعاده و کم نظیر تجلیل کرده و این روز خجسته را جشن میگیرد. دریانوردان گروهی از افراد مقاوم، سختکوش و دریادلی هستند که هنوز بسیاری از افراد عادی جوامع مختلف به نقش سزاوار و مثال زدنی آنان در حمل کالاهای مورد نیاز دنیا به درستی پی نبردهاند، اما آنانی که از موقعیت شغلی تعیین کننده آنان درک واقعی دارند به خوبی دریافتهاند که صنعت دریانوردی و دریانوردان در طول تاریخ چه خدمات ارزنده و فراموش نشدنی به جوامع بشری ارائه دادهاند که جهان وامدار آنهاست.
مدیرعامل شرکت روس نفت روسیه گفت: چین به دنبال استقلال کامل انرژی است و قصد دارد در آینده نزدیک به یک صادرکننده بزرگ انرژی تبدیل شود. این کشور در حال حاضر یکی از رهبران انرژی هستهای نیز به شمار میرود.
در پی اعلام آتش بس بین ایران و اسرائیل براساس آخرین گزارشهای منتشره در حال حاضر خلیج فارس و تنگه هرمز از ترافیک روانی برخوردار بوده و خطوط کشتیرانی مرسک و هاپاگلوید که پیش از این با احتیاط از این مناطق عبور میکردند از بازگشت خویش به منطقه خلیج فارس خبر دادند.
صنعت کشتیرانی از زمانی که آمریکا تأسیسات هستهای ایران را مورد حمله قرار داد با هشدارهایی مبنی بر اینکه تهران ممکن است حملات تلافی جویانهای علیه کشتیهای تجاری و یا بستن تنگه هرمز انجام دهد، در عین آمادهباش کامل به نوعی با بیم و امید دست و پنجه نرم میکنند از یک سو امیدوارند تنگه استراتژیک هرمز بسته نشود و از سوی دیگر در بیم و هراس عواقب بسته شدن آن به سر میبرند. در این میان از آنجاییکه بسته شدن تنگه هرمز با مجوز بالاترین مقامات کشوری و لشگری و مجلس صورت میگیرد، به همین جهت هنوز مجوز لازم در این زمینه صادر نشده است.