در سال ۲۰۲۳، با وجود کاهش ۱۴ درصدی در حجم صادرات، ارزش صادرات فرآوردههای نفتی روسیه به ۸۹ میلیارد دلار رسید. عمده این صادرات به کشورهای ترکیه، برزیل، عربستان سعودی، آلمان، فرانسه و آفریقا انجام شده است.
بندر صلاله عمان یک مسیر زمینی را به منظور اجتناب کشتیها از دریای سرخ به سمت جده عربستان راه اندازی کرده تا کانتینرها از آنجا به کشتیهای مستقر در کانال سوئز تحویل شوند.
تعداد کشتیهای ترانزیتی روزانه که پیش از این با محدودیت مواجه شده بود، از تاریخ ۱۶ ماه می از ۲۴ فروند به ۳۱ فروند افزایش یافت.
بحران دریای سرخ باعث کمبود کشتیهای کوچک و متوسط در ائتلافهای کانتینری شد به گونهای که حداکثر ظرفیت به منظور عبور کشتیها به سمت بنادر آفریقایی و امید نیک ۱۴۰۰۰ teu است که به همین جهت کمبود این قبیل کشتیها در مسیرهای آسیا به آفریقا مشاهده میشود.
۵۲۳ فروند کشتی در حال حاضر با سوخت LNG فعالیت میکنند که این تعداد بدون احتساب کشتیهای حامل گاز LNG نیم درصد ناوگان جهانی صنعت کشتیرانی را تشکیل میدهند. در این ارتباط ۵۶۰ فروند کشتی LNG در دست سفارش هستند که ۵۷ درصد ناوگان آینده را با سوخت جایگزین تشکیل خواهند داد.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی:
پنل کشتیرانی و حمل و نقل ترکیبی در نخستین رویداد همتایابی اقتصاد دریامحور ایران با سخنرانی معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیر منتظره تعرفه جدیدی بر واردات چین اعمال کرد که از دید کارشناسان این عمل میتواند زنجیرۀ عرضه جهانی را مختل کرده و هزینهها را به شدت افزایش دهد.
شاخص ترکیبی کانتینر Drewry در هفته منتهی به ۹ ماه می ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد افزایش یافت در این میان شاخص کشتیهای حمل فله خشک در بورس بالتیک پس از دو ماه بهترین هفته را به نام خود ثبت کرد.
عربستان سعودی دارای شرکت ملی کشتیرانی با ۳۶ نفتکش ، ۲۶ حامل مواد شیمیایی ، ۵ فلهبر خشک و فاقد کشتی کانتینربر است.
اپراتورهای اصلی خطوط کشتیرانی کانتینری ارسال محموله از چین به مکزیک را با توجه به افزایش نرخ حمل کانتینر آغاز کردند.
آسیا به عنوان بزرگترین وارد کننده گاز LNG در جهان طی سال ۲۰۲۳ شناخته شد به گونهای که چین، ژاپن، کره جنوبی ۴۴ درصد کل تجارت دریایی وارداتی گاز LNG را به خود اختصاص دادند این در حالی است که وادرات LNG هند و تایوان در آمارها گنجانده نشده است.