تعرفههای جدید اعمالشده از سوی دولت آمریکا در تاریخ ۴ آوریل، شامل ۳۴ درصد بر واردات از چین، ۴۶ درصد بر واردات از ویتنام و ۲۰ درصد بر واردات از کشورهای اروپایی، شوکهایی را به بازارهای مالی جهانی وارد کرد. در پی این اقدام، دلار و سهام ایالات متحده، بیشترین آسیب را متحمل شدند؛ زیرا نگرانی از گسترش جنگ تجاری و ورود اقتصاد شکنندهٔ جهانی به رکود، افزایش یافت.
دو نفتکش خارجی با نامهای "استار ۱" و "وینتگ" حامل گازوئیل در آبهای میانی خلیجفارس توقیف شدند.
شرکت سوییسی خدمات لجستیکی Swissterminal AG ادغام کامل خود را با DP World اعلام کرد. این حرکت مرحله جدیدی از رشد این ترمینال را با گروه لجستیکی اماراتی پس از یک مشارکت موفق ۵ ساله نشان میدهد.
دور جدید اعلام تعرفههای ۲۵ درصدی برای خودروهای وارداتی به آمریکا همچنین تعرفههای اعمال شده برای آلومینیوم و فولاد که قرار است از دوم آوریل اعمال شود، تهدیدی برای از بین بردن زنجیرۀ تأمین، افزایش قیمت سوخت، بالا رفتن تورم و سرکوب تقاضا است. کارشناسان میگویند تصمیمهای احساسی به احساسات بازار حملونقل دریایی دامن زده و امکانات سقوط نرخها را فراهم میکند.
دو شرکت کشتیساز پیشرو ژاپن با نامهای Onomichi Dockyard و Tsuneishi Shipbuilding، گامی فوقالعاده و بینظیر برای توسعه طرحهایی در جهت بهبود راندمان کشتیهای فلهبر خشک جدید برداشتهاند. با اجرای این پروژه که به طور مشترک توسط این کارخانهها اجرا میشود، با افزایش۳ متری طول کشتی و طراحی بر روی نیروی محرکه تا ۳۵ درصد در سوخت صرفه جویی میشود.
«سید علی موسوی» سفیر و نماینده جدید دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بینالمللی دریانوردی، دیروز (چهارشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۴) در دیدار با «آرسنیو دومینگوئز» دبیرکل این سازمان در محل دبیرخانه آیمو، استوارنامه خود را تقدیم و رسماً مأموریت دیپلماتیک خود را آغاز کرد.
یک سرویس کانتینری جدید متشکل از ۷ خط کشتیرانی از چین به مکزیک راه اندازی میشود.
چین واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا را مدت ۴۰ روز است که به حالت تعلیق درآورده است. این تصمیم طولانیترین شکاف را بین دو کشور در دو سال گذشته به وجود آورده است بر این اساس تاجران مجبورند محمولهها را به جای دیگری هدایت کنند تا از تعرفههای پکن که به تلافی تعرفههای آمریکا اعمال شده، جلوگیری کنند.
کرملین در بیانیهای اعلام کرد که مسکو و واشنگتن در مورد طرح دریای سیاه که بر تضمین ناوبری ایمن و ممنوعیت استفاده از کشتیهای تجاری برای مقاصد نظامی تمرکز دارد، به توافق رسیدهاند.
وزیر نفت عراق در اظهاراتی جنجالی مدعی استفاده نفتکشهای ایرانی از اسناد جعلی عراقی برای دور زدن تحریمها خبر داد.
هزینه پیشنهادی نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) برای دریافت عوارض اضافی بندری که کشتیها و اپراتورهای ساخت چین را هدف قرار میدهد، میتواند سالانه بیش از ۱۰۶.۹ میلیارد دلار برای بخش حملونقل کانتینری هزینه داشته باشد و زنجیرۀ تامین جهانی را به شدت مختل کند.
شرکت کشتیرانی چینی NewNew Shipping Line نحوه گسترش خدمات خود در قطب شمال را برای سال ۲۰۲۵ اعلام کرد.