آژانس بینالمللی انرژی (IEA) ردیاب ظرفیت جهانی گاز LNG را معرفی کرد. این ردیاب اطلاعات دقیق، بهروز شده و لحظهای را در مورد افزایش ظرفیت مایعسازی جهانی تا سال ۲۰۳۰ در سراسر جهان بر اساس پروژههای در حال ساخت و برنامههای افزایش ظرفیت آنها ارائه میدهد.
بازار جهانی کشتیرانی در هفته منتهی به ۶ ژوئن ۲۰۲۵ نشانههایی از رونق مجدد را به نمایش گذاشت. شاخصهای اجاره کشتیهای کانتینربر و فلهبر با ثبت افزایشهای چشمگیر، به بالاترین سطوح خود در ماههای اخیر رسیدند. در حالی که شاخص اجاره کلارکسون به بالاترین مقدار خود پس از دوران کووید-۱۹ رسید، بازارهای فلهبر نیز با کاهش کشتیهای بدون بار و افزایش تقاضا، شاهد جهشهای قابل توجهی در نرخها بودند. این تحولات در شرایطی رخ میدهد که بازار اوراقسازی همچنان با رکود و کمبود عرضه مواجه است.
نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) از اعمال عوارض بندری بر کشتیهای حمل خودرو و تانکرهای LNG ساخت چین که قرار بود از اکتبر ۲۰۲۵ اجرایی شود، عقبنشینی کرد.
میزان تردد کشتیها در دریای سرخ از آگوست سال ۲۰۲۴ تاکنون ۶۰ درصد افزایش یافته و درحال حاضر به تعداد ۳۶ تا ۳۷ فروند کشتی در روز رسیده است. این ارقام هنوز پایینتر از ترافیک دریایی در مقایسه با سطح قبل از درگیریهای ژئوپلیتیکی است.
بنابر اعلام منابع آگاه، کشتی مادلین که حامل فعالان حقوق بشر و کمکهای انساندوستانه بود، از سوی کماندوهای رژیم صهیونیستی توقیف شده است.
اقتصاد اقیانوسی علیرغم چالشهای حیاتی متعدد به عنوان سنگ بنای تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ به نقطه عطفی دست یافت که با درآمدی معادل ۲.۲ تریلیون دلار ۷درصد از تجارت جهانی را تشکیل داد.
با مصوبه مجمع صورت گرفت؛
در مجمع عمومی فوقالعاده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سهامداران با افزایش ۴۱ درصدی سرمایه این شرکت موافقت کردند که بر این اساس، سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ۱۱۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
تعداد شکایت و نقض قوانین کنوانسیون کار دریایی در سال ۲۰۲۴ به ۱۷۳ فقره رسید که نسبت به ۲۱۴ مورد در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۹.۱۶ درصد کاهش نشان میدهد.
در پی اعمال تعرفههای جدید از سوی رئیسجمهور ایالات متحده بر کالاهای وارداتی، و همچنین تصمیم نماینده تجاری آمریکا برای وضع عوارض بر کشتیهای ساخت چین که در بنادر آمریکا پهلو میگیرند، انجمن بینالمللی ردهبندی بیمکو در حال تهیه پیشنویس استانداردی برای رسیدگی به تبعات این اقدامات است. هدف از این پیشنویس، بررسی تأثیرات تعرفهها، عوارض و هزینههای اضافی آمریکا بر تحولات حملونقل دریایی و ارائه راهکارهای حقوقی و قراردادی برای مقابله با آنهاست.
جدیدترین پروژه جاهطلبانه عربستان سعودی، احداث یک پل آبی است که این کشور را از طریق دریای سرخ به کشور مصر متصل میکند.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اعلام کرد:
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اعلام کرد که ایران برای توسعه تجارت با عمان، به دو تا سه خط کشتیرانی روزانه نیاز دارد. وی تأکید کرد که ایجاد این خطوط منظم میتواند نقش مهمی در تسهیل حملونقل کالا و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور ایفا کند.
گزارش جدید مؤسسه DNV نشان میدهد آسیب ماشینآلات و کهنگی ناوگان دریایی، عامل ۶۰ درصد از حوادث دریایی در سال ۲۰۲۴ بودهاند؛ روندی که با تعلل در اوراق کشتیهای قدیمی و چالشهای بازار جهانی تشدید شده و ایمنی خدمه، محمولهها و محیطزیست را با تهدید جدی مواجه کرده است.