به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز؛ به گفتۀ دریاسالار واسیلیوس گریپاریس افزایش حملونقل دریایی از طریق تنگه بابالمندب پس از کاهش حملات موشکی به کشتیها صورت میگیرد.
بر این اساس حجم حملونقل دریایی در آگوست سال گذشته به ۲۰ تا ۲۳ کشتی در روز کاهش یافته بود، این در حالی است که قبل از شروع درگیریها یعنی در نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی بار ترافیکی در این منطقه به طور متوسط ۷۲ تا ۷۵ کشتی بود.
به گفته گریپاریس، آخرین حمله شناخته شده به یک کشتی تجاری در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی رخ داده است. از آن زمان تاکنون شبه نظامیان حوثی یمن اهداف خود را به کشتیهای مرتبط با اسرائیل محدود کردهاند.
وی در ادامه افزود: اگر مسیر کشتیهای خطوط کشتیرانی به سمت بنادر اسرائیل نباشد احتمال هدف قرار گرفتن آنها بسیار کم است. این مقام مسئول هشدار داد در این شرایط ایمنی مطلق را نمیتوان تضمین کرد.
گزارش رویترز حاکی است با وجود آرامش نسبی هنوز عدم اطمینان در زمینه اعزام کشتیها از طریق دریای سرخ همچنان پابرجاست.
ماه گذشته، دونالد ترامپ اعلام کرد: بحران کشتیرانی در دریای سرخ پس از ۱۷ ماه به پایان خود نزدیک میشود. وی ادعا کرد: شبه نظامیان حوثی یمن موافقت کردهاند حملات خود به کشتیرانی را متوقف کنند در مقابل واشنگتن نیز حملات خود به این گروه را متوقف خواهد کرد.
با این اوصاف شبه نظامیان حوثی یمن همچنان به صدور بیانیه علیه اسرائیل ادامه میدهند و خطوط کشتیرانی بزرگ جهانی همچنان هنگام عبور از این مسیر محتاط هستند.
ناگفته نماند برخی اپراتورها اعلام کردهاند هنوز برای ازسرگیری ترانزیت منظم از طریق دریای سرخ خیلی زود است.