تعداد حوادث دزدی دریایی از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ میلادی به ۲۶ مورد در آسیا رسید که نسبت به ۲۷ واقعه گزارش شده در مارس ۲۰۲۳ میلادی، ۴ درصد کاهش نشان میدهد. حوادث روی داده در تنگه مالاکا و سنگاپور با کاهش ۴۵ درصدی روبروست.
صادرات کالا توسط کشتی از شانگهای چین در ماههای ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴ میلادی به ترتیب با رشد ۱۵.۹ و ۲۰.۶ درصدی مواجه شد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲.۹ درصد افزایش یافت.
خط کشتیرانی امارات (ESL) طی موافقتنامهای با همکاری چین یک خط کشتیرانی مستقیم بین چین و دریای سرخ راه اندازی میکند.
میانگین سود حاشیه عملیاتی ۹ شرکت بزرگ کشتیرانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی منفی شد این رویداد از سال ۲۰۱۸ تا کنون بیسابقه است.
اداره کانال پاناما اعلام کرد در حال حاضر تصورات و شایعات نادرستی درباره تأثیر خشکسالی بر عملیات ترانزیت کشتی از این کانال ادامه دارد و برای کاهش نگرانی اعلام میشود که در حال حاضر روزانه ۲۷ کشتی از کانال ترانزیت شده و کشتیها براساس رزرو و برنامهریزی به تردد خود از کانال ادامه میدهند.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران:
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به اینکه توسعه فعالیتهای تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر، عامل جهش تولید است، گفت: پسکرانه بنادر از ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغالآفرینی و جهش تولید برخوردار هستند.
رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران:
رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه جهش تولید و رونق حملونقل دریایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، گفت: پسکرانه بنادر از ظرفیت ویژهای در راستای توسعه فعالیتهای صنعتی و تولیدی برخوردار، هستند.
سازمان تجارت جهانی در آخرین گزارش منتشره پیشبینی کرد تجات جهانی کالا از طریق دریا پس از آنکه در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۱.۲ درصد کاهش مواجه شد در سال ۲۰۲۴ میلادی به طور میانگین به رشد ۲.۶ درصدی و در سال ۲۰۲۵ میلادی به رشد ۳.۳ درصدی خواهد رسید. در این میان آسیا در واردات و صادرات از اروپا جلو میزند.
قیمت سهام شرکتهای بزرگ کشتیرانی در پی بحران دریای سرخ سیر نزولی خود را از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی تا کنون ادامه داده است در این میان تنها خط کشتیرانی Evergreen تایوان موفق شده سهام خود را در حد بالایی ثابت نگه دارد.
دریای سرخ در تجارت بینالمللی دریایی اهمیت زیادی دارد و کانال سوئز و باب المندب، ارزش مهمی در این مسیر دریایی دارند. در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲۲ درصد تجارت کانتینری دریایی جهان از کانال سوئز انجام و کشتیهایی اروپایی از تنگه باب المندب برای دسترسی به این کانال استفاده کردند.
سفیر ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه در دیداری راهکارهای توسعه حمل و نقلی در چارچوب کریدور شمال - جنوب را بررسی کردند.
شرکتهای کشتیرانی تصمیم دارند از ۱۷ آوریل نسبت به افزایش حمل جعبههای کانتینر اقدام کنند در این ارتباط خط کشتیرانی فرانسه از ۱۷ آوریل نرخ حمل کانتینر از بنادر هند به خاورمیانه را به ازای هر کانتینر ۲۰۰ دلار و هاپاگلوید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار افزایش میدهند.