۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱

افزایش نگران‌کننده حوادث دریایی؛ کشتی‌های فرسوده در کانون بحران

گزارش جدید مؤسسه DNV نشان می‌دهد آسیب ماشین‌آلات و کهنگی ناوگان دریایی، عامل ۶۰ درصد از حوادث دریایی در سال ۲۰۲۴ بوده‌اند؛ روندی که با تعلل در اوراق کشتی‌های قدیمی و چالش‌های بازار جهانی تشدید شده و ایمنی خدمه، محموله‌ها و محیط‌زیست را با تهدید جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۴۲

کاهش روند تصادم کشتی‌ها در ۶ سال گذشته

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آخرین گزارش مؤسسه DNV، این تحلیل بر اساس داده‌های ثبت‌شده مؤسسه لویدز تهیه شده که بیش از ۲۲۰۰ حادثه تلفات سالانه را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد. در این میان، آسیب و خرابی ماشین‌آلات کشتی به‌عنوان نگرانی اصلی برجسته شده است.

این حوادث در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۰ درصد از کل رویداد‌های دریایی را تشکیل داده‌اند، که در مقایسه با سهم ۳۸ درصدی در دهه گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش DNV، سن کشتی‌ها نیز عامل حیاتی در بروز حوادث محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که کشتی‌های بالای ۲۵ سال، ۴۱ درصد از حوادث گزارش‌شده را به خود اختصاص داده‌اند؛ رقمی که در سال ۲۰۱۴ معادل ۳۲ درصد بوده است.

کنوت اوربک یلسن، مدیرعامل DNV در این‌باره اعلام کرده است که این روند تا حد زیادی ناشی از شرایط بازار است. با افزایش نرخ حمل بار در بازاری که بر مبنای "تن-مایل" اداره می‌شود، بسیاری از مالکان کشتی‌ها از اوراق کردن ناوگان قدیمی خودداری می‌کنند. این تصمیم، خدمه، محموله‌ها و محیط‌زیست را در معرض خطر بیشتری قرار داده است.

امتناع از اعزام کشتی‌های قدیمی به یارد‌های اوراق، دلایل مختلفی دارد؛ از جمله نرخ بالای حمل بار در سال ۲۰۲۴ و عدم اطمینان نسبت به مقررات جدید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و اتحادیه اروپا. همچنین ظرفیت محدود کارخانجات کشتی‌سازی و هزینه‌های بالای ساخت، مالکان را به حفظ دارایی‌های موجود به‌جای سرمایه‌گذاری در ساخت کشتی‌های جدید سوق می‌دهد.

اوستین گوکسویر، رئیس بخش ایمنی، ریسک و سیستم‌های DNV نیز تأکید کرده است که برای کاهش خطرات آینده، به ارزیابی دقیق ریسک در توسعه فناوری‌های جدید، به‌ویژه در مناطقی که فاقد مقررات هستند، نیازمندیم. وی افزود: ترکیب عنصر انسانی با پیشرفت‌های فناورانه می‌تواند به‌طور قابل توجهی نتایج ایمنی را بهبود ببخشد. این موضوع مستلزم ارتقا و به‌روزرسانی پروتکل‌های ایمنی و همچنین آموزش بهتر خدمه است.

این گزارش همچنین به روند نگران‌کننده افزایش آتش‌سوزی و انفجار در کشتی‌ها اشاره دارد؛ به‌طوری‌که طی چهار سال گذشته، این حوادث ۴۲ درصد افزایش یافته‌اند. افزون بر این، تنش‌های ژئوپلیتیکی نیز بر ایمنی دریایی تأثیر گذاشته‌اند؛ به نحوی که تلفات ناشی از درگیری‌های نظامی از ۱۲ نفر در سال ۲۰۲۳ به ۵۱ نفر در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

با این حال، برخی شاخص‌های ایمنی نیز بهبود یافته‌اند؛ از جمله کاهش بیش از ۲۶ درصدی در تلفات ناشی از تصادف، به گل نشستن و غرق شدن کشتی‌ها نسبت به سطح سال ۲۰۱۴.

در پایان این گزارش آمده است که هرچند راه‌حل بلندمدت در نوسازی ناوگان دریایی نهفته است، اما مؤسسه DNV چندین اقدام فوری از جمله برنامه‌های تعمیر و نگهداری مکرر، ارتقاء تجهیزات و بهبود شرایط بهره‌برداری را برای افزایش ایمنی کشتی‌ها و طول عمر عملیاتی آنها – بدون به خطر انداختن جان خدمه یا محیط‌زیست – پیشنهاد می‌کند.

 

کاهش روند تصادم کشتی‌ها در ۶ سال گذشته

 

کاهش روند تصادم کشتی‌ها در ۶ سال گذشته

ارسال نظرات
آخرین اخبار