به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ یک مقام رسمی در مأموریت دریایی اتحادیه اروپا گفت که سه دریانورد در حادثه کشتی فلهبر Eternity C با پرچم لیبریا و تحت کنترل یونان در حمله یک پهپاد و قایق تندرو در سواحل یمن کشته شدند. این دومین حادثه در دو روز متوالی پس از ماهها آرامش است.
براساس این گزارش دریای سرخ که از سواحل یمن میگذرد یک آبراه حیاتی برای تجارت دریایی به شمار میرود. این منطقه از زمانیکه شبهنظامیان حوثی یمن از تاریخ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی با هدف همبستگی با فلسطینیها و به تلافی حمله اسرائیل در جنگ غزه کشتیهایی را به مقصد اسرائیل نشانه گرفتند، ترافیک در آن به شدت کاهش یافت.
براساس این گزارش از ژوئن سال ۲۰۲۴ میلادی تعداد کل دریانوردانی که در حملات به کشتیها در دریای سرخ کشته شدهاند، به ۷ نفر میرسد.
یک مقام رسمی در مأموریت دریایی Aspides به رویترز گفت: حداقل دو نفر دیگر از خدمه کشتی Eternity C زخمی شدهاند. منابع امنیتی دریایی به رویترز گفتند کشتی Eternity C با ۲۲ خدمه شامل ۲۱ فیلیپینی و یک روسی با پهپادهای دریایی و نارنجکهای راکتی که از قایقهای تندرو سرنشیندار شلیک شده بودند، مورد حمله قرار گرفت. این منابع گفتند که این کشتی اکنون در حال واژگون شدن است.
ساعتها پیش از آخرین حمله، شبه نظامیان حوثی یمن مسئولیت حمله به یک کشتی فلهبر دیگر با پرچم لیبریا و تحت مدیریت یونان به نام Magic Seas، در جنوب را برعهده گرفته و اعلام کردند این کشتی غرق شده است. اما مدیر کشتی گفت که اطلاعات مربوط به غرق شدن قابل تأیید نیست.
مقامات جیبوتی اعلام کردند تمام خدمه کشتی Magic Seas توسط یک کشتی تجاری عبوری نجات یافته و روز دوشنبه به سلامت به جیبوتی رسیدهاند.
اگرچه شبه نظامیان حوثی یمن در ماه مه ۲۰۲۵ میلادی با ایالات متحده به یک آتشبس دست یافتند، اما این گروه شبهنظامی بار دیگر تأکید کرده است که به حمله به کشتیهایی که با اسرائیل مرتبط هستند، ادامه خواهند داد.
آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی در پی حمله به کشتیها گفت: پس از چند ماه آرامش از سرگیری حملات اسفناک در دریای سرخ نقض مجدد قوانین بینالمللی و آزادی ناوبری است.دریانوردان بیگناه و جمعیتهای محلی قربانیان اصلی این حملات و آلودگی ناشی از آن هستند.
الی شفیق، رئیس اطلاعات شرکت مدیریت ریسک دریایی Vanguard Tech مستقر در بریتانیا، گفت: به نظر میرسد تا زمانیکه درگیری در غزه ادامه داشته باشد کشتیهایی که وابستگیهایی به اسرائیل دارند همچنان با خطرات بالایی روبهرو خواهند بود.
به گفته یاکوب لارسن، مدیر ارشد ایمنی و امنیت انجمن کشتیرانی BIMCO، ترافیک کشتیرانی در این منطقه از زمان اولین حملات حوثیها در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۵۰ درصد نسبت به سطح عادی کاهش یافته است.
به گفته وی پیش بینی میشد ترافیک در این منطقه به مرور به حالت عادی برگردد که با تشدید حملات جدید بعید به نظر میرسد که ترافیک در دریای سرخ حالت عادیتر به خود بگیرد.
لارسن تاکید کرد: این کاهش ترافیک به دلیل غیرقابل پیشبینی بودن وضعیت امنیتی شاید ادامه یابد و یا احتمال دارد حالت مقطعی داشته باشد، به همین دلیل بیمکو پیشبینی نمیکند که حملات اخیر الگوهای حملونقل فعلی را به طور قابل توجهی تغییر دهد.
به گفته یکی از مقامات آسپیدس، حمله روز دوشنبه به کشتی Eternity C، در ۵۰ مایل دریایی جنوب غربی بندر حدیده یمن، دومین حمله به کشتیهای تجاری در منطقه از نوامبر ۲۰۲۴ میلادی بود.