۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸

قیمت‌گذاری سوخت‌های سبز چالش جدید صنعت کشتیرانی

تعیین قیمت برای سوخت‌های سبز و پذیرش آن توسط اپراتور‌ها و مالکان یکی از چالش‌های اصلی صنعت کشتیرانی در آینده خواهد بود. در صورت بالا بودن نرخ سوخت‌های سبز و به صرفه نبودن آن‌ها مشکلات مضاعفی پیشِ روی صاحبان صنعت کشتیرانی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۶۰۷۵

قیمت‌گذاری سوخت‌های سبز چالش جدید صنعت کشتیرانی

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ اپراتور‌ها و شرکت‌های مدیریت کشتی تعیین قیمت برای سوخت‌های سبز و بالا بودن آن را به استثناء LNG  نسبت به سوخت‌های فعلی از مشکلاتی می‌دانند که در آینده، صنعت حمل‌و‌نقل دریایی با آن مواجه خواهد شد. زیرا از یک سو قیمت فرآوری سوخت‌های سبز بسیار  بالاست و هنوز برای برخی از سوخ‌ها قیمتی معین نشده است و از سوی دیگر دوگانه سوز بودن کشتی‌ها باعث می‌شود کشتی‌ها سوخت بیشتری را دریافت کنند.

بر اساس این گزارش کاپیتان Peter Liew مدیر‌عامل شرکت مدیریت Eaglestar در این زمینه گفت: بدون شک فنّاوری‌های مربوط به استحصال سوخت‌های سبز آن را به عنوان یک محمولۀ گران تحویل صنعت دریایی  خواهد داد.

علاوه بر آن بر‌اساس آمار‌های مربوط به نظر‌سنجی‌های انجام شده  ۷۸ درصد دریانوردان به منظور نحوۀ استفاده از سوخت‌های جدید نیاز به آموزش دارند که همین موضوع نیز هزینه‌ای را به صاحبان خطوط کشتیرانی تحمیل می‌کند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر سازو‌کاری که باید برای استفاده از سوخت‌های سبز در نظر گرفت قیمت سوخت‌ها نیز به عنوان مشکلی پیشِ روی دست‌اندرکاران صنعت کشتیرانی قرار دارد؛ البته در این میان سوخت LNG  را باید از سایر سوخت‌ها جدا کرد که نحوه استفاده از آن به فنّاوری‌ها و آموزش‌های پیچیده نیاز ندارد و در حال از آن به خوبی استفاده می‌شود، اما در رابطه با سوخت‌های جایگزین مانند آمونیاک، متانول و... موضوع  بسیار متفاوت است.

وی شکاف قیمتی بین سوخت‌های فسیلی و سوخت‌های سبز را  یک معضل اساسی می‌داند که شاید یاعث شود برخی از مالکان و اپراتور‌های کشتی از سوخت‌های جدید استفاده نکنند و به سوخت کم‌سولفور و کشتی‌ها‌یی دارای اسکرابر روی بیاورند؛ مگر اینکه مکانیسم‌های قانونی الزام‌آور وجود داشته باشد، زیرا تجربه ثابت کرده آنچه در حال حاضر در بازار سوخت‌های سبز وجود دارد مانند آمونیاک گرانتر بوده و انگیزه را برای مالکان پایین می‌آورد.

وی پیشنهاد می‌کند imo در این زمینه حمایت‌هایی را از کشور‌های ساحلی بخواهد و آنان را ملزم به حمایت از مالکان و اپراتور‌ها به منظور استفاده از سوخت‌های سبز نماید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار