
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مارین لینک؛ شرکت بینالمللی Winning سنگاپور، متخصص کشتیهای فلهبر بزرگ، فعالیت خود را در بخش کشتیهای بسیار بزرگ حمل سنگ معدن (VLOC) گسترش داده و شش فروند کشتی VLOC دیگر با ظرفیت ۳۲۵ هزار DWT را به کشتیسازی CSSC Beihai چین سفارش داده است. هدف از این سفارش، پشتیبانی از تجارت روبهرشد بوکسیت میان غرب آفریقا و چین عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، این شرکت مستقر در سنگاپور که ناوگانی متشکل از ۱۰۰ فروند کشتی فلهبر را اداره میکند، پیش از این نیز ساخت دو فروند کشتی فلهبر را به همین کارخانه چینی سفارش داده بود.
شرکت Winning دو فروند قبلی ۳۲۵ هزار DWT خود را در سپتامبر ۲۰۲۳ برای تحویل در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به کشتیسازی Beihai سفارش داده است.
این شرکت انتظار دارد کشتیهای فلهبر VLOC جدید، مصرف انرژی به ازای هر تن-مایل را در مقایسه با فلهبرهای کیپسایز استاندارد، نزدیک به ۵۰ درصد کاهش دهند؛ موضوعی که با توجه به تشدید الزامات زیستمحیطی در تجارتهای طولانیمدت از اهمیت بالایی برخوردار است.
در پایان گزارش آمده است که Winning با سفارش شش کشتی اضافی و همچنین تعدادی کشتی دیگر که در کشتیسازی Hengli چین رزرو شدهاند، در مسیر راهاندازی یک ناوگان اختصاصی بوکسیت ۳۲۵ هزار DWT متشکل از بیش از ۱۵ فروند کشتی طی دو تا سه سال آینده قرار دارد و نقش خود را بهعنوان یکی از بازیگران اصلی کریدور مواد خام اقیانوس اطلس به آسیا بیش از پیش تثبیت میکند.
شایان ذکر است که Winning بزرگترین شرکت حملکننده بوکسیت در جهان محسوب میشود و سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن بوکسیت را از گینه به چین حمل میکند. این تجارت که حدود یک دهه پیش تنها ۲ درصد از حجم جهانی حملونقل دریایی را به خود اختصاص میداد، در سال جاری به بیش از ۸ درصد افزایش یافته است.