در قرن بیست و یکم، کنترل بر دادهها و امور مالی به این امر بستگی دارد که چه کشوری مالک و گرداننده زیرساختهای زیربنایی است. هرچند اکنون توجهات زیادی معطوف به هوش مصنوعی، شبکههای تلفن همراه و پلتفرمهای اجتماعی میشود، اما مهمترین میدان نبرد احتمالاً در کف اقیانوس و در درون دفاتر کل رمزنگاری باشد. چین با ساخت شبکههای کابلی وسیع زیرِ دریا و پیشگامی در سیستمهای بلاکچین دولتی، بیسروصدا، اما قاطعانه نفوذ خود را بر جریانهای اطلاعات جهانی گسترش داده است.
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران با اعلام برگزاری نخستین نشست مشترک وزارت نفت، دانشگاه صنعت نفت و انجمن مهندسی شیمی با هدف بررسی الزامات و فرصتهای کربنزدایی در حملونقل دریایی گفت: این نشست آغازگر تعریف پروژههای ملی فناورانه و پژوهشی برای کاهش انتشار کربن در این بخش است.
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی اعلام کرد:
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی از ارائه تسهیلات برای تعمیر کشتیهای بزرگ پس از تزریق منابع مالی جدید خبر داد.
در حالی که امروزه کشتیهای کانتینری با ظرفیت ۲۳٬۰۰۰ تا ۲۴٬۰۰۰ TEU پیشرفتهترین شناورهای فعال جهان محسوب میشوند، اکنون نگاهها به سمت Green Sealion ۲۷۵۰۰ دوخته شده است؛ نسل جدیدی از کشتیهای کانتینری که توسط شرکت کشتیسازی دولتی چین (CSSC) در دست ساخت قرار دارد.
نخستین مرکز تولید و بانکرینگ آمونیاک سبز جهان در پارک صنعتی دالیان چین توسط شرکت کشتیرانی کاسکو با نام Sino Bunker راهاندازی شد. در نخستین عملیات این مرکز، یک یدککش دوگانهسوز سوخت مورد نیاز خود را از ذخایر این مجموعه دریافت کرد.
سفارش ساخت کشتیهای کانتینری در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ نیز همچون نیمه اول، توسط مالکان این نوع کشتیها هدایت میشود. با این حال، انتظار میرود از میزان سفارشهای جدید در بخش کشتیهای فله خشک، تانکرها و حاملهای گازی، بهویژه در یاردهای چینی، کاسته شود.
بررسیها نشان میدهد پیشنهاد دفتر نماینده تجاری آمریکا (USTR) مبنی بر تعیین عوارض بر کشتیهای ساخت چین که وارد بنادر آمریکا میشوند، هرچند هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما بر حجم سفارشها در چین تأثیر گذاشته است.
صنعت دریایی همواره ستون فقرات اقتصاد جهانی بوده است. نقش بنیادین این صنعت در حملونقل، آن را به یکی از ارکان اصلی اقتصاد، امنیت و پایداری زیستمحیطی تبدیل کرده است. اهمیت استراتژیک آن نهتنها به دلایل اقتصادی، بلکه به خاطر نقش حیاتی آن در امنیت غذایی، زنجیره تأمین جهانی و ثبات ژئوپلیتیکی غیرقابلانکار است. در سالهای اخیر، فشارهای اقلیمی، نوسانات ژئوپلیتیکی، دیجیتالیسازی و تغییر الگوی مصرف، این صنعت را وارد مرحلهای از بازتعریف ساختاری کرده است. تغییر در رفتار مصرفکننده، رشد تجارت الکترونیک، بحران زنجیره تأمین و رقابت بر سر گذرگاههای استراتژیک، آینده صنعت دریایی را بیش از هر زمان دیگر به سیاست، فنّاوری و سرمایهگذاری گره زدهاند. سال ۲۰۲۵ میلادی، نقطه تلاقی این تحولات است. این مقاله با رویکردی جامع، به بررسی این روندها، عوامل مؤثر، و آیندهپژوهی صنعت دریایی میپردازد.
شرکت کشتیرانی یانگ مینگ تایوان با هدف نوسازی ناوگان خود، سفارش ساخت ۱۳ کشتی دوگانهسوز جدید شامل ۶ فروند کشتی ۸۰۰۰ TEU با سوخت متانول از ژاپن و ۷ فروند کشتی ۱۵۰۰۰ TEU با سوخت LNG از کره جنوبی را ثبت کرد.
ژاپن در چارچوب توافقی جدید با ایالات متحده، بستهای ۵۵۰ میلیارد دلاری شامل وام و سرمایهگذاری مشترک را به صنایع استراتژیک آمریکا اختصاص داد. در مقابل، آمریکا امتیازاتی از جمله کاهش تعرفه واردات خودروهای ژاپنی و معافیت توکیو از تعرفههای جدید بر برخی کالاها را ارائه خواهد داد.
قائم مقام رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه روند نوسازی و توسعه صنایع کشور در جنگ ۱۲ روزه متوقف نشد، از نوسازی ناوگان کشتیرانی به عنوان یکی از روشهای مؤثر در افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی خبر داد.