صنایع - عمومی

ظرفیت کشتی‌سازی چین ۲۳۰ برابر آمریکاست

ظرفیت کشتی‌سازی چین ۲۳۰ برابر آمریکاست

وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه ظرفیت کشتی‌سازی چین ۲۳۰ برابر آمریکاست کشتی‌سازی تجاری را در قلب استراتژی مالی ۲۰۲۶ خود قرار داده و بودجه مورد نیاز را برای احیای پایگاه صنعتی دریایی ایالات متحده در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد گسترش صنعت دریایی چین از مجلس نمایندگان در‌خواست کرد.
جریان‌های اقیانوسی منبع اصلی تولید انرژی دریایی

جریان‌های اقیانوسی منبع اصلی تولید انرژی دریایی

اقیانوس‌های جهان بیش از ۷۰ درصد سطح زمین را تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی اقیانوس‌ها دارای استعداد‌های نهفته‌ای هستند که می‌توانند با تولید انرژی دریایی نقش پررنگی در تأمین برق کشور‌های ساحلی به خصوص مناطق آفریقایی داشته باشند و می‌توان انرژی دریافتی از اقیانوس‌ها را به سبد برق کشور‌های ساحلی اضافه کرد. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد هر مترمربع از اقیانوس با استفاداه از توربین‌ها قادر است برق یک خانوار در کشور‌های آفریقایی را تأمین کند. به‌طور کلی از انرژی اقیانوسی با استفاده از کابل‌ها دریایی که الکتریسیته را به ساحل می‌آورد برای تأمین برق بخش‌های مختلف و حتی تولید انرژی هیدروژنی بهره برد.
کشتی‌های LNG به فنّاوری هیبریدی مجهز می‌شوند

کشتی‌های LNG به فنّاوری هیبریدی مجهز می‌شوند

مؤسسه لویدز رجیستر و صنایع سنگین هیوندای (HHI) و شرکت کشتی سازی و مهندسی فراساحل (HD KSOE) کره جنوبی تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه یک سیستم پیشرانه هیبریدی با استفاده از فنّاوری پیل سوختی اکسید جامد (SOFC) برای کشتی‌های حمل LNG با ظرفیت ۱۷۴۰۰۰ متر مکعب امضا کردند.

جزئیات سرمایه‌گذاری بزرگ اتحادیه اروپا روی هیدروژن سبز

کمیسیون اروپا ۱۵ پروژه متمرکز بر تولید هیدروژن تجدیدپذیر را در پنج کشور منطقه اقتصادی اروپا انتخاب کرده است. این طرح‌ها تا سقف ۹۹۲ میلیون یورو بودجه عمومی از طریق صندوق نوآوری اتحادیه اروپا دریافت خواهند کرد. طبق گزارش  ESG News، این بودجه به پروژه‌های هیدروژنی با هدف تولید ۲.۲ میلیون تُن هیدروژن تجدیدپذیر و کاهش انتشار CO₂ بیش از ۱۵ میلیون تُن در ۱۰ سال آینده اختصاص داده شده است.
سنگ بزرگی به نام قانون احیای صنعت دریایی آمریکا

سنگ بزرگی به نام قانون احیای صنعت دریایی آمریکا

زمانی که دفتر کاخ سفید اعلام کرد که صنعت دریایی آمریکا به طرز خطرناکی در حال زوال است، به نوعی زنگ خطر برای این بخش به صدا درآمد. این اعلامیه در شرایطی مطرح شد که واشنگتن دی‌سی پس از سال‌ها، تصمیم به احیای ساخت کشتی گرفته بود. مسئولان این صنعت پس از سخنان ترامپ، به صراحت اعتراض خود را به عقب‌ماندگی آن اعلام کردند. باورکردنی نیست که نزدیک به ۶۵ سال است که آمریکا در این عرصه متوقف مانده و در این مدت شاهد بوده‌ایم که کشورهای دیگر، نظیر ژاپن و کره جنوبی، از ما پیشی گرفته‌اند. این اتفاقات، که از چشم آمریکایی‌ها نادیده گرفته شد، اکنون باید زنگ خطر چهارگانه‌ای باشد که به صدا در آمده؛ زنگ خطر ناشی از رویدادهای ژئوپلیتیکی فعلی و قدرت رو به زوال صنعت دریایی آمریکا.
ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ دریایی

ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ دریایی

در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵، نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) گزارش تحقیقاتی خود را در مورد بخش‌های دریایی، لجستیک و کشتی‌سازی چین منتشر کرد که بر اساس یافته‌های آن، رویه‌های چین از جمله یارانه‌های گسترده دولتی، انتقال اجباری فنّاوری و رفتار ترجیحی برای شرکت‌های دولتی، تجارت ایالات متحده را تحت فشار قرار داده یا محدود می‌کند. این گزارش استدلال کرد که این رویه‌های غیربازاری، چین را قادر ساخته است تا از سهم کمتر از ۵ درصد از کشتی‌سازی جهانی در سال ۱۹۹۹ به بیش از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی برسد و معایب قابل توجهی را برای صنایع ایالات متحده ایجاد کند. وزارت بازرگانی چین با انتشار یک تکذیبیه عمومی قوی موضع دیرینه خود را مبنی بر اینکه تحقیقات دفتر نماینده تجاری ایالات متحده انگیزه سیاسی داشته و یافته‌های این گزارش بی‌اساس و جانبدارانه است، تکرار نمود.
صنعت کشتی‌سازی در خط مقدم جنگ تجاری چین و آمریکا

صنعت کشتی‌سازی در خط مقدم جنگ تجاری چین و آمریکا

هرچند در ظاهر دولت ترامپ بر تجارت، تعرفه‌ها و به حداکثر رساندن دستاورد‌های اقتصادی متمرکز است، اما اقدامات اخیر او خلاف این را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که رویکرد دولت او در ۱۰۰ روز گذشته گویای آن است که رقابت ایالات متحده و چین، به ویژه در حوزه دریایی به بخش جدایی‌ناپذیری از دستور کار واشنگتن تبدیل شده است.
تاسیس صندوق احیای کشتی‌سازی توسط ژاپن و آمریکا

تاسیس صندوق احیای کشتی‌سازی توسط ژاپن و آمریکا

توکیو و واشنگتن در آستانه راه‌اندازی صندوقی برای احیای صنعت کشتی‌سازی هستند؛ بر اساس این طرح، یاردهای کشتی‌سازی ژاپن ساخت کشتی‌های حمل خودرو و حامل‌های گاز طبیعی مایع (LNG) را در دستور کار قرار داده و در عین حال، در یاردهای کشتی‌سازی ایالات متحده نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد.