با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ایران هنوز سهمی اندک – تنها ۲.۵ درصد – از اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی دارد. یکی از کلیدهای گمشده این پازل، «لیزینگ تخصصی در حوزه دریا» است؛ حلقهای که میتواند سرمایهگذاری و تجهیز ناوگانهای شیلاتی، گردشگری دریایی، بنادر و صنایع پاییندستی را شتاب دهد. در یک میزگرد فرضی، چهار کارشناس به بررسی ابعاد این مسئله پرداختهاند.
درحالیکه صنعت کشتیسازی چین با سرعتی بیسابقه رشد میکند و بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار گرفته است، سیاستهای تعرفهای ایالات متحده، این صنعت را به کانون تازهای از جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان تبدیل کرده است.
استرالیا با ۳۴ هزار کیلومتر خط ساحلی، یک کشور مهم از نظر دریایی بهشمار میرود؛ بهطوریکه نیمی از جمعیت آن در فاصله کمتر از ۶ کیلومتری سواحل زندگی میکنند و نیروی دریایی بخش بزرگی از توان دفاعی این کشور را تشکیل میدهد.
یک فروند نفتکش غولپیکر (VLCC) با طول ۳۴۰ متر و توانایی حمل دو میلیون بشکه نفت خام، ١٧ شهریور ماه ١۴٠۴ جهت انجام تعمیرات اساسی وارد حوض خشک مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) شد؛ رویدادی که بار دیگر توان فنی، تخصصی و جایگاه راهبردی ایزوایکو را بهعنوان نماد اقتدار دریایی ایران در عرصه منطقهای و بینالمللی به نمایش میگذارد.
شرکت ژاپنی J-ENG با تولید نخستین موتور تجاری کشتی با سوخت آمونیاک، گامی مهم در مسیر کربنزدایی جهانی برداشت. این دستاورد نقطه عطفی در صنعت دریایی ژاپن به شمار میرود.
لی جائه میونگ رئیس جمهور کره جنوبی در روز ۲۵ آگوست ۲۰۲۵ با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید دیدار کرده و در مورد همکاری دوجانبه با محوریت کشتی سازی گفتوگو کردهاند. در این دیدار ۱۱ توافقنامه غیرالزامآور بین شرکتهای آمریکایی و کره جنوبی در زمینههای کشتیسازی، انرژی هستهای، هوافضا، گاز و مواد معدنی حیاتی امضا شده است.
هند در حضور نمایندگان ۲۸ کشور، از طرح سرمایهگذاری یک تریلیون دلاری برای رشد و توسعه بنادر، کشتیرانی و لجستیک رونمایی کرد. از سوی دیگر، این کشور در حال آمادهسازی برنامهای ۲.۳ میلیارد دلاری برای ساخت کشتیهای جدید است که براساس آن قصد دارد ۲۶ فروند کشتی ساخت داخل سفارش دهد.
تحریم شدهها به کجا میروند؟
اوراقکنندگان کشتیها در هند در سالهای اخیر از پذیرش نفتکشهای قدیمی که سالهای پایانی عمر خود را در انتقال محمولههای نفتی تحریمشده از ایران یا روسیه گذراندهاند، سود هنگفتی به جیب زدهاند.
شرکت کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در روزهای اخیر موفق به جذب سفارش تعمیرات و بازرسازی پنج فروند شناور جدید شده است.
اروپا قصد دارد ظرفیت بادی فراساحلی خود را از ۳۶.۶ گیگاوات فعلی به ۸۴ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد. در این راستا، زنجیره تأمین دریایی به ویژه کشتیسازی و زیرساختهای بندری، نقش مهمی در حمایت از امنیت انرژی اروپا ایفا میکند. اما یکی از مهمترین چالشهای امروز، عدم سرمایهگذاری به موقع در ساخت کشتی و زیرساختهای بندری است.