وسایل نقلیه خودران با اکتشاف اقیانوسها و جمع آوری دادهها از طریق وسایل نقلیه بدون سرنشین و بدون اتصال، آینده علوم دریایی را رقم میزنند.
بندر نیوکاسل در نیوساوتولز استرالیا قرار است تا سال ۲۰۲۸ میلادی به تأسیسات شناور بندری مرکزی برای بادهای دریایی تبدیل شود و انرژی تجدیدپذیر مقرونبهصرفه را فراهم بیاورد.
آمریکا چین را متهم کرد که با انحصار بازار کشتی سازی، کاهش قیمتها و اجرای پروژههای بندری زیر ساختی و لجستیک در سراسر جهان منافع حیاتی امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است.
صنعت کشتیرانی روزهای چالش برانگیزی را میگذراند. شرکتهای حملونقل سراسر جهان طیف گستردهای از تصمیمهای عملیاتی و تجاری را پیگیری کرده و سعی دارند در کنار بحرانهایی مانند جنگ روسیه و اوکراین و دریای سرخ به تقاضای مشتریان پاسخ دهند و مقررات سختگیرانه در مورد انتشار کربن را رعایت کنند. بدین ترتیب رویدادهای ژئوپلیتیکی در حال حاضر مسیرهای تجاری را به آشفتگی کشانده و برنامهریزی حملونقل دریایی را با پیچیدگی خاصی مواجه کرده است.
در این راستا تصمیمگیری در مورد بهکارگیری هوش مصنوعی برای بهینهسازی و برنامهریزی ابعاد گستردهتری یافته است، زیرا صنعت کشتیرانی چارهای جز قبول هوش مصنوعی ندارد، اما همین فنّاوری چالشهای مختلفی را سر راهِ صنعت کشتیرانی قرار میدهد که در نهایت به نفع این صنعت خواهد بود.
انقلاب دیجیتال تغییرات بزرگی را در زندگی ما به ارمغان آورده است، تعداد زیادی از خدمات آنلاین، دستگاهها، نرمافزارها و البته رباتها به محرکهای توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شدهاند. رباتیک مدرن تقریباً در تمام بخشها از جمله صنعت دریایی در حال گسترش است. در این مطلب، به موارد استفاده اصلی و روند روباتیک در حملونقل دریایی پرداخته میشود.
پژوهشگران دو شرکت برزیلی و کانادایی راه حلهایی مبتنی بر گرافن ارائه دادند که به مالکان کشتی کمک میکند، هزینههای سوخت خود را کاهش دهند و ردپای کربن را کم کنند.
سیستم ضد غلتش (ROLL) به منظور جلوگیری از غلتیدن کشتی به پهلوی راست و یا چپ هنگام دریانوردی و یا حوادث تحت عنوان ART به منظور ایجاد ایمنی و جلوگیری از برهم خوردن تعادل کشتی و پیشگیری از حوادث سقوط کانتینر ساخته شد.
بحران دریای سرخ و افزایش کرایه حملونقل باعث شده تا مالکان از اوراق کشتیها منصرف شده و از کشتیهای قدیمی، فرسوده و قابل اسقاط در حمل بار استفاده کنند.
بحران دریای سرخ باعث شده تا یاردهای بازیافت کشتی به یک رکود نسبی برسند و در حال حاضر تنها یارد اسکراپ بنگلادش فعال به نظر میرسد که آن هم یک تا دو کشتی از نوع سایز کوچک در دست اسکراپ دارد و یاردهای پاکستان، هند و ترکیه بدون مشتری ماندهاند.
فنّاوری جدیدی به منظور یکپارچه کردن دادههای عملکرد کشتی با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده که وظیفه کنترل و نظارت بر مصرف سوخت، میزان انتشار co۲ و عملکرد بدنه و موتور کشتیها را در هر زمان و لحظه بر عهده دارد.