شرکت کشتیسازی گوانگژوو چین با رونمایی از ۸ کشتی جدید، فعالیتهای خود را با افزودن طیف وسیعی از انواع کشتیها، از جمله تانکرها، کشتیهای کانتینری و کشتیهای حمل CO₂، گسترش داده است.
یک شرکت کشتیرانی سنگاپوری ساخت ۶ فروند کشتی بزرگ فلهبر با ظرفیت هر کدام ۳۲۵ هزار DWT را بهمنظور حمل مواد معدنی به یک کارخانه کشتیسازی چینی سفارش داد.
کره جنوبی از یک کشتی نسل جدید رونمایی کرده است که قادر است بهطور همزمان چهار نوع سوخت سبز LNG، آمونیاک، متانول و هیدروژن را حمل کند.
گرایش به سمت کشتیهای هستهای با سرعت فزایندهای در حال افزایش است؛ زیرا انرژی هستهای سوختی پاک، فراوان و مقرونبهصرفه ارائه میدهد و قرار است به جریان اصلی سوختهای جایگزین تبدیل شود. همین موضوع باعث استقبال مالکان و اپراتورها از این فناوری شده است، چراکه این نوع سوخت به یک کشتی کانتینری ۱۱۰۰۰ TEU امکان میدهد با سرعت حداکثر ۳۰ گره دریایی، بهمدت ۲۵ سال بدون سوختگیری مجدد فعالیت کند. با این حال، بهرهگیری از انرژی هستهای با چالشهایی مواجه است و به ساختاری جدید نیاز دارد که بتواند نیازهای مدرن را برآورده کرده و بالاترین استانداردهای ایمنی را تضمین کند.
مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ ایزوایکو خبر داد:
مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ ایزوایکو از فراهم شدن امکان راهاندازی سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) بر روی کشتیهای کلاس افرامکس در داخل کشور خبر داد.
شرکت «پرایم گرین» پاکستان به نخستین یارد بازیافت کشتی در این کشور تبدیل شده است که بهطور کامل با کنوانسیون بینالمللی هنگ کنگ برای بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتیها مطابقت دارد.
یکی از رایجترین گلایهها در میان دریانوردان جهان این است که چرا آنان را در طراحی کشتیها—جایی که ماهها در آن نفس میکشند، زندگی و کار میکنند—مشارکت نمیدهند. اکنون دریانوردان از مالکان کشتی و کارخانههای کشتیسازی میخواهند دیدگاه آنان را در طراحی کشتیهای جدید دخیل بدانند و در تصمیمگیریهای مربوط به طراحی داخلی برای رعایت حال این قشر تجدید نظر کنند. تحلیلگران و دستاندرکاران اعتقاد دارند نظرات خدمه میتواند ارگونومی، ایمنی، راحتی و فضاهای اجتماعی را در طراحی کشتیهای انسانمحور بهبود بخشد؛ عواملی که مستقیماً بر رفاه و روحیه دریانوردان تأثیر میگذارند. در نظر گرفتن این دیدگاهها هم به نفع شرکتهای کشتیرانی و هم به سود خدمه است.
یک شرکت صادرکننده LNG در نیجریه برای پیشبرد دور جدید نوسازی ناوگان خود، کارخانه کشتیسازی Hudong-Zhonghua چین را برای افزایش تناژ کشتیهای حمل LNG انتخاب کرده است.
یک فروند نفتکش غولپیکر پس از بازسازی کامل در مجتمع ایزوایکو و تجهیز به سامانه پیشرفته تصفیه آب توازن مطابق با آخرین الزامات بینالمللی، بار دیگر به ناوگان حملونقل دریایی ایران پیوست.
شرکت صنایع سنگین «جیانگسو داجین» چین، اولین کشتی منحصربهفرد آبزیپروری قفسی اقیانوسپیمای جهان با قابلیت موقعیتیابی دینامیکی (DP) را برای خدمات پرورش ماهی در دریاهای آزاد تحویل داده است.