کارخانجات کشتیسازی چین براساس قراردادهایی که اخیراً به امضا رسید قرار است ۳۴ فروند انواع کشتی را تا سال ۲۰۲۶ تحویل دهند که از میان آنها ۱۰ فروند مربوط به حامل خودرو هستند.
خط کشتیرانی مرسک ۱۰ تانکر حمل کنندۀ آمونیاک بسیار بزرگ به صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی سفارش داد.
با حضور سرلشکر موسوی؛
شناور زیر سطحی بدون سرنشین ROV با حضور سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش رونمایی شد.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور به منظور افزایش نفوذ تجارت الکترونیکی در صنایع به ویژه صنایع دریایی تفاهمنامه امضا کردند.
قیمت ساخت کشتیهای جدید با تجدید نظر در قراردادهای بسته شده روز به روز براساس هر TEU کانتینری که اضافه میشود، بالا رفته و رکورد میشکند.
سیستم تصفیه آبِ بالاست با عنوان BIO-SEA به منظور ضد عفونی و تصفیه آبِ توازن قبل از ورود به کشتی توسط یک شرکت فرانسوی ساخته شد.
یاردهای کشتیسازی چینی در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰.۷۴ میلیون DWT کشتی تحویل مشتری دادند و ۵۷.۳۴ میلیون DWT سفارش جدید دریافت کردند که ۷۶ درصد نسبت به ۹ ماهه سال قبل افزایش دارد.
به دلیل روند فزاینده انتقال نفت از طریق دریای خزر، کشورهای منطقه ناوگان نفتکش خود را افزایش داده و اقدام به ساخت کشتیهای جدید در واحدهای تولیدی محلی خود میکنند. به نظر میرسد که شرکت کشتیسازی باکو (LLC) نسبت به سایر شرکتها شرایط خوبی دارد، به طوریکه به همراه تانکرها و کشتیها، تولید انواع کشتیها در دستور کار آن قرار دارد. در همین راستا و در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۲۳، شرکت کشتیسازی باکو و کشتیسازی هلندی Damen Gorinchem BV قرارداد ساخت کشتی لایروبی ۶۵۰ CSD را امضا کردند.
بازار سفارش ساخت کشتی این روزها همچنان علیرغم رکود در بخش کانتینری از رونق خاصی برخوردار است به گونهای که هفته منتهی به ۱۵ نوامبر ۴۰ کشتی جدید به سفارشات ساخت کشتی اضافه شد که از این تعداد ۱۸ کشتی تانکر نفتی بودند در همین حال ۴۰ کشتی کانتینری نیز در مدت ۳۰ روز گذشته با ظرفیت ۲۴۷۴۴۱ teu تحویل شرکتهای کشتیرانی شده است.
پنجمین نشست هم اندیشی فعالان دریایی کشور با موضوع کسب و کارهای دریایی، چالشها و ظرفیتها در فرودگاه بین المللی پیام برگزار شد.
سکان صنعت کشتیسازی جهان در حال حاضر بین چین و کره جنوبی در یک رقابت تنگاتنگ در نوسان است به گونهای که گاهی رتبه اول از آن چین و گاهی از آن کره جنوبی است. در این میان کره جنوبی با توجه به تناژ ناخالصی که در اکتبر ۲۰۲۳ به دست آورد از نظر تناژ جلو افتاد.
شرکت Scania سوئدی یک موتور هیبریدی جدید به عنوان جایگزین موتورهای دیزلی برای استفاده در کشتی ساخت که میزان CO۲ را بین ۹۲ تا ۹۸ درصد کاهش میدهد.