۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

دریای سرخ به میدان جنگ دریایی تبدیل شده است

حمله نیرو‌های چندملیتی به رهبری آمریکا به بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی در دریای سرخ این منطقه را به میدان تمام عیار جنگی تبدیل کرده و ضمن افزایش مجدد انواع نرخ‌های کانتینری با‌عث بالا رفتن قیمت نفت نیز شده است. در همین حال گفته می‌شود عبور کشتی‌ها از کانال سوئز و دریای سرخ غیر‌ممکن شده، اما اداره کانال سوئز ضمن تکذیب این خبر بر تردد کشتی‌ها از این کانال تأکید دارد.
کد خبر: ۹۸۰۷۴

 

دریای سرخ به میدان جنگ دریایی تبدیل شده است

 

به گزارش مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ «پیتر ساند» تحلیلگر ارشد مؤسسه اکسنتا در زمینه جنگ دریایی در دریای سرخ که از دیروز شدت گرفته می‌گوید: علاوه بر اینکه قیمت نفت افزایش یافته هزینه‌های حمل کانتینر به جای کانال سوئز به سمت آفریقا برای هر TEU کانتینر ۲۰ فوتی مجدد  ۱۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه جنگ منطقه‌ای به شدت تشدید شده و چالش‌ها بیشتر شده برخی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری اعلام کرده‌اند به این زودی‌ها به کانال سوئز باز نخواهند گشت تا زمانیکه ایمنی کانال تضمین شود.  

این کار بدین معنا است که اگر اختلال در دریای سرخ بیشتر از سه ماه طول بکشد زنجیرۀ تأمین لجستیک کالا در تمامی نقاط دنیا به شدت آسیب‌پذیر خواهد شد.  

وی در ادامه گفت: هزینه‌های دور زدن کشتی‌ها از کانال سوئز علاوه بر اینکه ۲۰ روز به مدت سفر می‌افزاید همچنین بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار هزینه سوخت اضافی در بر دارد، زیرا هزینه سوخت نیز ظرف روز‌های اخیر بالا رفته است.

وی در ادامه گفت: در پی حمله نیرو‌های چندملیتی به شبه نظامیان حوثی نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری نیز  سیر صعودی به خود گرفته است.      

از سوی دیگر «جیمز هوکان» مدیر انجمن جهانی کشتیرانان می‌گوید: تمامی برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بود با تشدید جنگ برهم خورده و ممکن است در صورتیکه شبه نظامیان حوثی بخواهند حمله آمریکا را تلافی کنند بیشترین ضرر و خسارت از آنِ صنعت کشتیرانی خواهد بود.

گزارش drewry هم  حاکی است که در پی تشدید بحران در دریای سرخ نرخ‌ها از آسیا به آمریکا به شدت بالا رفته و به طور میانگین برای حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۴۱۷۰ دلار رسیده است که در واقع نسبت به دو هفته قبل ۸۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

تشدید بحران در دریای سرخ باعث شده هیچ کدام از شرکت‌های کشتیرانی بر تردد از کانال سوئز و دریای سرخ اصرار نورزند و راهی دماغه امید نیک شوند.  

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد: در پی حمله نیرو‌های چند ملیتی مستقر در دریای سرخ به شبه نظامیان حوثی علاوه بر اینکه قیمت نفت بالا رفته مالکان کشتی مسیر‌های خود را از دریای سرخ تغییر می‌دهند، زیرا وضعیت در این منطقه بسیار نا‌آرام است و هر آن بیم آن می‌رود که شبه نظامیان حوثی به عملیات تلافی جویانه علیه نیرو‌های چند ملیتی و یا کشتی‌های تجاری ادامه دهند.  

سازمان نفتکش INTERTANKO با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نفتکش‌های متعلق به کشور‌های عضو گشت دریایی نیرو‌های چند ملیتی از حضور در دریای سرخ اجتناب کنند.  

این بیانیه باعث شده که پنج نفتکش دیروز مسیر خود را به جای دریای سرخ به سمت آفریقای جنوبی تغییر بدهد.  

«بیارن شیلدروپ»، تحلیلگر مؤسسه SEB با اشاره به اینکه قیمت به بالای ۸۰ دلار بر اثر تنش بیشتر در دریای سرخ رسیده گفت: در حال حاضر دیگر این مالکان نیستند که نگران اوضاع در دریای سرخ باشند بلکه تمامی بازار‌های نفتی و غیر‌نفتی  بیم آن دارند که قیمت نفت مانند نرخ حمل کانتینر‌ها لحظه‌ای و روز‌به‌روز بالا رود در حالیکه تا کنون چنین نبود.  

«آلبرتو آیوسو مارتین»، سرپرست مؤسسه تحقیقات Medco مستقر در اسپانیا با اشاره به حملات آمریکا و انگلیس به شبه نظامیان حوثی گفت: در حال حاضر به تمامی مالکان، کارگزاران و دلالان کشتی اعلام شده است که دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و کانال سوئز یک منطقه جنگی است و از اعزام به آنجا خودداری ورزند.

شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل مانند مرسک و هاپاگ لوید اعلام کردند به هیچ عنوا‌ن تا زمان برقراری امنیت از کانال سوئز عبور نخواهد کرد.  

مروری بر اوضاع نابسامان دریای سرخ  توسط یک تحلیلگر ارشد دریایی

«جان کنراد» تحلیلگر ارشد دریایی طی مقاله‌ای در سایت بلومبرگ دریایی اوضاع نابسامان دریای سرخ  را به یک میدان جنگ دریایی تشبیه کرده که برنده و یا بازنده آن هنوز مشخص نیست، اما آنچه بیش از پیش نمود عینی دارد آن است که بازار کشتیرانی و زنجیرۀ لجستیک و تأمین بیشترین ضرر و زیان را از محل این جنگ ناخواسته متحمل می‌شود. با شلیک هر موشک به سمت کشتی‌ها نرخ‌های حمل بالا رفته و بازار حمل‌ونقل دریایی متلاطم می‌شود. بیمه گران دریایی بر تعرفه‌های جنگی بیش از پیش می‌افزایند. کشتی‌ها با تغییر مسیر راه‌های طولانی و هزینه‌های سرسام آور را تجربه می‌کنند و آن‌هایی که اصرار دارند همچنان از گزینه دریای سرخ استفاده کنند در دغدغه و نگرانی بیش از حد به سر می‌برند که آیا می‌توانند به سلامت از این کذرگاه ناامن عبور کنند.

 این روز‌ها شرایط جنگی بر دریای سرخ حاکم  است، این درست مانند شرایط جنگی کشور‌هایی است که هشدار می‌دهد سربازان باید سرنیزه‌های خود را تعمیر کرده و آماده نبرد باشند. نبردی که امکان رویارویی ندارد، اما خواب را از چشم مالکان کشتی، نیرو‌های چند ملیتی، آمریکایی‌ها و... ربوده است.

در این منطقه پیچیده‌ترین عملیات علیه کشتی‌ها به کار می‌رود که نیرو‌های چند ملیتی به رهبری آمریکا نیز با همه تاکتیک‌های دفاعی که دارند نمی‌توانند از عهده آن برآیند.  

شبه نظامیان حوثی یمن به منظور حمایت از ساکنان غزه چنان شرایطی را در دریای سرخ ایجاد کرده‌اند که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که یک ساعت دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد، چه برسد به اینکه منتظر فردا بود.  

حمله‌های پیچیده شبه نظامیان حوثی

«دکتر سال مرکولیانو»، تحلیلگر و مورخ  صنعت دریانوردی در این زمینه معتقد است حمله‌های پیچیده توسط شبه نظامیان حوثی یمن دارای این پیام است که ما با یک حمله گروهی هماهنگ طرف هستیم که نمی‌دانیم از کدام سو مورد حمله قرار خواهیم گرفت، در واقع با یکسری نیرو‌های نامرئی دست و پنجه نرم می‌کنیم که در جنگ دستِ بالا را دارند.

در این میان مالکان کشتی نیز از نحوه برخورد با چنین مسائلی عاجزند، زیرا ظرف یکی دو روز گذشته چهار کشتی تجاری با پرچم آمریکا مورد حمله قرار گرفت که آن را شدیدترین روز دریای سرخ نامگذاری کردند.

به گفتۀ وی موارد مهم دیگر آن است که کشتی‌های جنگی با عنوان عملیات نگهبان رفاه OPG اگرچه اعلام می‌کنند حملات پهپاد‌ها و موشک‌ها را دفع کردند، اما نمی‌توانند  بیش از این در مقابل تهدید‌های فوری شبه نظامیان یمن جز دفاع عکس‌العملی نشان دهند.

با توجه به موارد  بالا مالکان کشتی که به اطلاعات جنگی که در دریای سرخ جریان دارد  دسترسی چندانی ندارند نمی‌دانند در این میدان جنگ چه می‌گذرد و کشتی‌هایی که توسط آن‌ها در مسیر‌های مختلف حرکت می‌کنند چه باید بکنند، در واقع کشتی‌های خودشان را با شانس و اقبال به سمت مقصد هدایت می‌کنند.

مخفی‌کاری اطلاعاتی آمریکا

به گفتۀ تحلیلگران وال استریت ژورنال آنچه واضح است اطلاعات لازم در مورد آنچه در این منطقه می‌گذر با خبرنگاران اشتراک‌گذاری نمی‌شود. در واقع آمریکا مخفی‌کاری می‌کند  و ارتش امریکا غیر از هشدار‌هایی که به کشتی‌ها می‌دهد کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد، به تعبیر دیگر توان مقابله با نیرو‌هایی که از چشم آن‌ها غایب هستند را ندارد. به همین جهت نمی‌خواهد از اوضاع نابسامان دریای سرخ اطلاعات بیشتری به بیرون درز کند که مثلاً همه چیز در دریای سرخ تحت کنترل ماست. در حالی که روی دیگر سکه به هیچ عنوان این گونه نیست و جهان به خوبی می‌داند شرایط  در این دریا از دست نیرو‌های چندملیتی به رهبری آمریکا خارج شده است.  

بدین ترتیب هر روز وضعیت از نظر جنگی بدتر می‌شود و مشکلات اقتصادی بر زنجیرۀ تأمین تحمیل می‌شود.

لزوم پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه

با یک محاسبه سرانگشتی اگر آمریکایی‌ها و اروپاییان و سایر کشورها‌یی که ناو‌های جنگی در دریای سرخ مستقر کرده‌اند خسارت ناشی از محل تغییر مسیر کشتی‌ها، افزایش نرخ‌ها، تأخیر در رسیدن کالا به دست مشتری و احتمال وارد شدن خسارت به کشتی‌ها، بالا رفتن نرخ‌های بیمه جنگی و هزینه‌ای که برای حفظ ناو‌ها و نیرو‌ها صرف می‌شود، محاسبه کنند و به ارقام سرسام آور کمی بیندیشند، به جای فشار به اعضای سازمان ملل برای صدور قطعنامه علیه شبه نظامین یمن، جلوی حملات اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه را از طریق مجامع بین المللی می‌گرفتند.  

در پایان این مقاله آمده؛ واضح است که کاخ سفید چاره‌ای جز متوسل شدن به شورای امنیت ملی نسبت به جلوگیری از حملات حوثیان ندارد و در این ارتباط شبه نظامیان حوثی قصد ندارند به این زودی دست از حمایت از مردم غزه بردارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار