۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

نگاهی به رویداد‌های مهم دریایی در سال ۲۰۲۳

چالش‌ها و مسائل مختلفی در سال ۲۰۲۳ میلادی صنعت حمل‌و‌نقل دریایی را تحت تأثیر قرار داد که برخی از عوامل باعث کُندی حرکت و رکود در این صنعت شد و برخی دیگر آن را به سمت توسعه پایدار هدایت کرد. نگاهی به رویداد‌هایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی اتفاق افتاد عزم راسخ و تزلزل ناپذیر حمل‌و‌نقل دریایی را برای توسعه و حرکت به سمت آینده نشان می‌دهد، زیرا توانست از عهده بسیاری از چالش‌ها، بحران و رکود‌ها به سلامتی گذر کرده و به سمت پیشرفت‌های فنّاوری نو‌آورانه همچنین کربن زدایی و دیجیتال‌سازی راه خود را هموار کند. در سال ۲۰۲۳ میلادی حمل‌و‌نقل دریایی نشان داد که نیروی انسانی متخصص در قلب آن قرار دارد و ابتکار‌های زیادی در طول سال برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و رفاه دریانوردان  انجام شد.
کد خبر: ۹۷۹۴۰

نگاهی به رویداد‌های مهم دریایی در سال ۲۰۲۳
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت safety۴sea با جمع بندی اهم رویداد‌هایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی حمل‌و‌نقل دریایی را تحت تأثیر قرار داده نتیجه گیری کرد ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و تحلیلگران حرکت به سمت حمل‌و‌نقل پایدار‌تر را بیشتر نشان می‌دهد.  
خلاصه‌ای از این گزارش به شرح زیر از نظرتان می‌گذرد.

 تهدید ایمنی حمل‌ونقل در دریای سرخ

وقایع هشدار دهنده‌ای که در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی در دریای سرخ صورت گرفت  تهدیدات ایمنی را برای صنعت کشتیرانی بیشتر کرد.

این وقایع با حمله به کشتی‌ها در اکتبر آغاز شد و تا‌کنون ادامه دارد، این کار باعث شد تا اتاق بین‌المللی کشتیرانی ، سازمان IMO و خطوط کشتیرانی بین‌المللی نسبت به اقدامات امنیتی بیشتر در دریا تلاش کنند.  

در پی آتش‌سوزی نفتکش نروژی در ۱۲ دسامبر صنعت دریایی کم کم تصمیم گرفت مسیر‌های مربوط به این دریا را تغییر داده و مسیر‌های طولانی‌تری برای ارسال کالا به کشور‌ها انتخاب کند تا از گزند و تیر‌رس حملات شبه نظامیان حوثی یمن در امان باشد.  

اگرچه این روز‌ها مباحث مربوط به بازگشت کشتی‌ها به دریا‌ی سرخ مطرح می‌شود، اما هنوز کشور‌های ساحلی نسبت به تشکیل ائتلافی که بتواند با این حرکات مقابله کند، به هدف مشخصی دست نیافته‌اند.

به طور کلی حوادث پدید آمده در دریای سرخ باعث شد قیمت حمل کالا و بیمه‌های دریایی بالا رود و متأسفانه این درگیری‌ها بین اسرائیل و غزه هنوز به پایان نرسیده تا بتوان نسبت به بازگشت آرامش به دریای سرخ اطمینان حاصل کرد.  

اختلالات کانال پاناما بر صنعت کشتیرانی

کانال پاناما در چند ماه گذشته با خشکسالی و ایجاد محدودیت نسبت به ترانزیت کشتی‌ها باعث اختلال در تجارت دریایی شد و کارشناسان این رویداد را با بسته شدن کانال سوئز در سال‌های قبل توسط شرکت کشتیرانی ایورگرین مقایسه می‌کنند.  در حال حاضر خشکسالی باعث شده تا عبور کشتی از ۳۳ کشتی به ۱۸ کشتی کاهش یابد.  

اگرچه مکزیک درصدد احیای حمل‌و‌نقل ریلی بین مکزیک و اقیانوس آرام است تا ترافیک را از کانال پاناما منحرف کند، اما مشکلات همچنان باقی است، زیرا اعتماد مالکان اپراتور‌ها به کانال پاناما پایین آمده است.  ضمن اینکه حوادث دریای سرخ بر حمل‌و‌نقل و ترانزیت کشتی در کانال پاناما افزوده است.  

بر‌اساس پیش‌بینی هواشناسان و کارشناسان لجستیک متأسفانه خشکسالی کانال پاناما در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز همچنان بر حمل‌و‌نقل دریایی سایه خواهد افکند.  

آتش سوزی کشتی‌های حامل خودرو

موضوع آتش سوزی کشتی‌های حامل خودرو که از باتری‌های لیتیوم استفاده می‌کنند باعث نگرانی صاحبان این نوع کشتی و سایر کشتی‌ها شد و باعث شد تا سازندگان نسبت به استفاده از این باتری‌ها تجدید‌نظر کنند، زیرا خسارتی که آتش سوزی این کشتی‌ها به بار آورد بسیار قابل توجه بود و همه کارشناسان تصمیم گرفتند در تولید و نصب تجهیزات این نوع انرژی در کشتی تجدید نظر کنند.

بر‌اساس تحلیل «مک کنیزی» قرار بود بازار جهانی باتری‌های لیتیوم یونی تا سال ۲۰۳۰ میلادی هرسال ۳۰ درصد رشد کند، اما این حادثه باعث شد که در رشد و توسعه این قبیل نیروی الکتریکی تجدید نظر کافی به عمل آید.  در حال حاضر کارشناسان  در حال بررسی نقاط ضعف  باتری‌های لیتیومی هستند.  

 بازرسی دیجیتالی تانکر‌های نفتی

بازرسی دیجیتالی از تانکر‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ میلادی با  موفقیت  به پایان رسید و جایگزین بازرسی‌های SRIE موجود در نفتکش‌ها شد.  
در آگوست ۲۰۲۳  میلادی اعلام شد که فاز ۲ انتقال این نوع بازرسی با پشتیبانی دبیرخانه انجمن بین‌المللی دریایی شرکت‌های نفتی OCIMF انجام خواهد شد.  این نوع بازرسی تانکر دیجیتالی SRIE۲.۰ است که  جایگزین SRIE شده و با پشتیبانی OCIMF بوده است.  

توجه  به  سلامت روانی دریانوردان

در سال ۲۰۲۳ میلادی با نظر‌سنجی از ۱۹۰۰۰ دریانورد توسط سازمان‌های مردم نهاد یک نتیجه کلیدی به دست آمد که اینترنت نقش حیاتی در زندگی دریانوردان ایفا می‌کند، به گونه‌ای که ۷۰ درصد از اعضای خدمه برای برقراری یک رابطه خوب تلفنی با همکاران، اقوام و عزیزان در خشکی دسترسی به اینترنت با کیفیت را خواستار شدند.  

توجه به مسائل ایمنی کشتی‌ها و جلوگیری از مفقود شدن کانتینر‌ها

در سال ۲۰۲۳ میلادی با توجه به آتش‌سوزی در چند کشتی کانتینری و همچنین مفقود شدن چند کانتینر در دریا  و نگرانی جامعه دریایی، تصمیم گرفته شد تا نسبت به  تفاهم نامه توکیو، هند و قبرس توجه بیشتری به عمل آید.  به این ترتیب سازمان بین المللی دریانوردی IMO اعلام کرد استاندارد‌های جدید ایمنی در سال ۲۰۲۴ میلادی از سوی این سازمان اعلام خواهد شد.  

آموزش نیروی انسانی

منشور دریانوردان به منظور آموزش نیروی انسانی در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی برای حمایت از دریانوردان منتشر شد، بر این اساس کارفرمایان موظف شدند نسبت به اختصاص ساعاتی برای آموزش دریانوردان چه در کشتی و چه در ساحل اقدام کنند. قرار است این موضوع از سوی IMO به صورت اجباری به تمام خطوط کشتیرانی جهان اعلام شود.  

افزایش حوادث دزدی دریایی در تنگه سنگاپور

حوادث دزدی دریایی نسبت به سال‌های قبل در سال ۲۰۲۳ میلادی در آب‌های خلیج گینه و تنگه سنگاپور بیشتر شد.   در مجموع در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی، حوادث بیشتری نسبت به سال‌های قبل در زمینه اقدام حمله به کشتی‌ها انجام شد.  

در این سال اغلب کشتی‌های بزرگی که از تنگه سنگاپور عبور می‌کردند هدف قرار گرفته و این کار باعث شد تا هشدار‌های لازم از سوی اتاق بین‌المللی کشتیرانی و سازمان‌های مردم نهاد برای مراقبت از خدمه هنگام عبور از این مناطق اعلام شود.  

تصویب کنوانسیون هنگ‌کنگ

در اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۳ میلادی کنوانسیون هنگ‌کنگ HKC به منظور بازیافت ایمن کشتی‌ها و حفظ محیط زیست توسط اعضای کشتی‌ها تصویب شد که این کار برای صنعت دریانوردی یک رویداد  تاریخی به شمار می‌رفت.  

بر‌اساس اعلام دست اندرکاران کنوانسیون هنگ‌کنگ و سازمان بین‌المللی دریانوردی این کنوانسیون از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ میلادی لازم الاجرا خواهد شد تا کشور‌هایی که نسبت به اسکراپ کشتی‌ها اقدام می‌کنند مسائل  زیست محیطی را به صورت اجباری رعایت کنند.  

تجدید نظر در استراتژی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی MEPC سازمان بین المللی دریانوردی که از ۳ تا ۷ ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی برگزار شد، استراتژی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای را مورد تجدید نظر قرار داد و آن را به تصویب رساند.  

رعایت این استراتژی از سوی جامعه دریایی باعث می‌شود انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مقاطع مختلف ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ میلادی به صفر درصد برسد.  

اعلام برابری جنسیتی دریانوردان توسط IMO

در ۱۸ ماه می ۲۰۲۳ میلادی سازمان بین‌المللی دریانوردی برابری جنسیتی زنان و مردان فعال در صنعت دریایی را پذیرفت و در حال حاضر در صورت فعالیت دریانوردان زن در صنعت دریایی از حقوق مساوی با مردان برخوردار می‌شوند.  

ایجاد کریدور‌های سبز

همکاری بین‌المللی برای ایجاد کریدور‌های سبز با ائتلاف مسئولان بندری، صاحبان شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری، صاحبان کالا، تأمین کنندگان سوخت و سایر دست اندرکارانی که در زنجیرۀ تأمین به سر می‌برند برای ایجاد کریدور‌های سبز به سرانجام رسید.  

استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی به منظور ایجاد کریدور‌های سبز کشتیرانی قوت گرفت

در مارس ۲۰۲۳ میلادی، آمریکا، کشور فیجی، پاناما و شرکت‌های کشتیرانی که از اقیانوس آرام استفاده می‌کنند برای مشارکت در ایجاد کریدور کشتیرانی سبز آمادگی خود را اعلام کردند.  در ۱۵ مارس کالیفرنیا و ژاپن تفاهم نامه‌ای برای ایجاد کریدور سبز کشتیرانی به امضا رساندند.  

در این میان مجمع جهانی دریایی اعلام کرد یک کنسر‌سیوم جدید به منظور توسعه کریدور سبز دریایی برای حمل‌و‌نقل سنگِ آهن بدون آلایندگی بین آفریقا و چین در دست مطالعه است.  

یادداشت تفاهم دیگری در ۲۳ مارس برای استفاده از کریدور سبز به منظور کربن زدایی بین بندر دوورانگلیس، بندر Boulogne Calais فرانسه و بندر دانکرک فرانسه امضا شد.  

بنادر لس آنجلس، لانگ بیچ و شانگ‌های نیز یک طرح توسعه کلی برای اجرای کریدور سبز به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در شلوغ‌ترین مسیر‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در سراسر اقیانوس آرام اعلام کردند.  

حمایت فیلیپین از حقوق دریانوردان

مجلس نمایندگان فیلیپین به منظور حفاظت از حقوق و منافع دریانوردان فیلیپینی که در اکثر کشتی‌های دنیا فعالیت می‌کنند قانون حمایت کامل از دریانوردان را به تصویب رساند، قانونی که Magna Carta نام دارد.

Magna Carta  تأکید می‌کند که دریانوردان در زمان استخدام و بعد از استخدام در کشتی‌ها، در هنگام حوادث، بیماری واگیردار و یا سایر بحران‌های طبیعی حمایت کامل کشور فیلیپین را خواهند داشت.  

ابتکارِعمل بهبود ایمنی محموله‌ها

شرکت‌های خطوط کشتیرانی Evergreen Line، HMM، Lloyd's Register، Maersk، Offen Group، ONE (Ocean Network Express) و Seaspan

 با ابتکار عمل یک فنّاوری را راه‌اندازی کردند تا از تلفات محموله‌ها در دریا جلوگیری کنند.  

این برنامه با عنوان Safetytech Accelerator Cargo Fire & Loss Innovation Initiative (CFLII) یک برنامه فنّاوری است که به شناسایی حوادث و راه حل‌های مقابله با خسارات برمحموله و یا آتش سوزی کمک مناسبی می‌کند.

لغو طرح صدور غله از دریای سیاه

طرح صدور غله از دریای سیاه که توسط کشور‌های روسیه، اوکراین و ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام شده بود در ۱۴ مارس ۲۰۲۳  میلادی به مدت ۶۰ روز دوباره تمدید شد، اما قرار بود مجدداً توسط کشور‌های اوکراین و روسیه تمدید شود، اما این کار با مخالفت روسیه در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی به اتمام رسید و قرارداد منقضی شد.  

اعلام نتایج تحققیات درباره به گِل نشستن کشتی در سواحل موریس

سه سال پس از آنکه کشتی Wakashio در سواحل موریس به گِل نشست عملیات پژوهشی و تحقیقی برای یافتن علت این حادثه آغاز شد. در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی هیئت ایمنی حمل و نقل ژاپن (JTSB) نتایج تحقیقات خود را منتشر کرد که در آن خطای نیروی انسانی را عامل اصلی به گِل نشستن کشتی در سواحل موریس مطرح کرد.  

این کشتی در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی در سواحل موریس به گل نشست و نشت نفت کوره از کشتی توجه عوامل و دست اندرکاران محیط زیست در دنیا را به خود جلب کرد.  

انتخاب رئیس جدید IMO

شورای سازمان بین‌المللی IMO در نشست مجمع عمومی این سازمان «آرسنیو آنتونیو دومینگز ولاسکو» از جهوری پاناما را برای یک دوره چهار ساله به جای «کیتاک لیم» انتخاب کرد.  قرار است دبیرکل جدید از اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی کار خود را آغاز کند.

موافقت جهانی با سیستم اندازه‌گیری در مراکز ذخیره سازی سوخت

مقامات بندری در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی موافقت خود را برای اجیاری کردن سیستم اندازه‌گیری و تعیین شاخص سوخت را ابتدا در بنادر روتردام، آنتورپ و زیبروگ تصویب کردند.  این سه بندر به عنوان پایلوت انتخاب شد تا پس از نظر‌سنجی و بررسی دیدگاه‌ها به سایر بنادر ذخیره سازی سوخت تسری یابد.  

تصویب بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای

شورای اتحادیه اروپا در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی طرحی به نام FuelEU را به منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای سالانه به میزان ۲ درصد در سال و تا سال ۲۰۵۰ میلادی را به میزان ۸۰ درصد تصویب کرد.  

بر‌اساس این طرح استفاده از سوخت‌های تجدید‌پذیر، کم‌کربن و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش کشتیرانی باید توسط عوامل دست اندرکار شرکت‌ها تضمین شود تا اهداف قانون IMO ۲۰۲۰  در سال ۲۰۵۰ میلادی به معنی دستیابی به کربن صفر درصد تحقق یابد.  

استفاده از اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک که توسط SpaceX در سال ۲۰۲۳ میلادی به صورت توسعه یافته‌تری عرضه شد دسترسی به اینترنت پُر‌سرعت در مناطق دور‌افتاده و محروم جهان را فراهم کرد.  

شرکت Hafnia اعلام کرد سیستم ماهواره‌ای استار‌لینک را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی در سراسر ناوگان خود مستقر می‌کند. در حال حاضر ۳۷ کشتی این شرکت از ماهواره استارلینک استفاده می‌کنند که پس از بررسی نتایج قرار است شرکت‌های کشتیرانی Hapag-Lloyd، MOL، مرسک و سایر شرکت‌ها از این فنّاوری در سال ۲۰۲۴ میلادی استفاده کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار