۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

زنگ خطرکووید ۱۹ برای لجستیک و زنجیرۀ کالا دوباره به صدا در آمد

در حالیکه حمل و نقل دریایی می‌رفت تا  از مشکلات ناشی از همه گیری کرونا جان سالم یه در برد، اما با همه‌گیری مجدد سویه‌های جدید زنگ‌های خطر دوباره برای لجستیک و زنجیرۀ تامین کالا  به صدا در آمده است و مشخص نیست این بخش چه زمانی به شرایط نُرمال بازمی‌گردد.
کد خبر: ۹۳۳۹۷

زنگ خطرکووید ۱۹ برای لجستیک و زنجیرۀ کالا دوباره به صدا در آمد

به گزارش گروه بین الملل مانا؛ خبرگزاری بلومبرگ در مقاله‌ای تحلیلی به نقل از Brendan Murray تحلیلگر ارشد این شبکه بروز  مشکلات در زنجیرۀ تامین کالا را در پی همه‌گیری مجدد مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در این مقاله با اشاره به اینکه جهان حمل و نقل دریایی کم کم بنا داشت از موجود شروری به نام  ویروس کرونا رهایی یابد، اما سویه‌های جدید اُمیکرون هشدار مجددی را به مدیران خطوط کشتیرانی در اکثر کشور‌ها داده است.

در ادامه این مقاله آمده است صاحبان حمل‌ونقل و لجستیک کالا، مصرف کنندگان و صاحبان کسب و کار با دغدغه بیشتر دوباره به تکاپو افتاده‌اند تا از اوج گیری این ویروس در بخش حمل‌ونقل دریایی بکاهند، اما اینکه تا چه حد موفق خواهند شد آینده نشان خواهد داد.  

در واقع می‌توان گفت همه گیری مجدد سویه‌های کووید ۱۹ یک سر درد بالقوه برای صاحبان حمل‌و‌نقل دریایی به ارمغان آورده است  که اثرات ناشی از آن هنوز به درستی مشخص نیست، اما تجربه دوسال گذشته نشان می‌دهد که در کنار بحران انرژی، جنگ روسیه و اوکراین، همه گیری این ویروس متاسفانه تمامی بخش‌های حمل‌ونقل دریایی به خصوص مصرف کنندگان جهانی را نشانه گرفته است.

وی در ادامه این مقاله اشاره می‌کند اگر به اثرات ناشی از کووید ۱۹ اعتصابات کارگری در برخی بنادر، اختلال در کارخانجات چین با شیوع مجدد کووید ۱۹، جنگ روسیه و اوکراین و فشار‌های ناشی از مشکلات به وجود آمده جدید برای حمل‌و‌نقل دریایی مورد بررسی قرار گیرد آن وقت مشخص خواهد شد شبکه لجستیک و زنجیرۀ تأمین تا چه حد در مقابل این بحران آسیب پذیرند و در آینده چه میزان خسارت جدید گریبانگیر این بخش خواهد شد.

در این ارتباط تحلیلگران آکسفورد اکونومیک معتقدند با توجه به شرایطی که در حال حاضر بر حمل‌و‌نقل دریایی حاکم است تأمین  نیاز‌های مصرف کنندگان آمریکا‌یی در سه ماه آینده از طریق حمل‌ونقل دریایی به معضل جدیدی برای این کشور تبدیل خواهد شد و مسلماً تلاش مسئولان برای عادی جلوه دادن چنین شرایطی به راحتی مقدور و میسر نخواهد بود.

در این ارتباط مسئولان اقتصادی فدرال رزرو نیز در پی مهار تورم فزاینده‌ای هستند که از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین همه‌گیری مجدد اُمیکرون ناشی  شده و کلیه بخش‌های حمل‌ونقل این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

این مشکلات اجازه نمی‌دهد که مسئولان حمل و نقل دریایی آمریکا بتوانند طعم کاهش  نرخ حمل کانتینر را به خوبی حس کنند.

در این ارتباط "ژن سروکا" مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس با اشاره به اینکه این بندر نیمه اول سال ۲۰۲۲  را به خوبی پشت سر گذاشته، اما نیمه دوم سال را قرار بود محتاطانه و خوشبینانه جلو ببریم، اما با ورود سویه‌های جدید کووید ۱۹ در شرایط حاضر حتی نمی‌توان برای یک هفته آینده برنامه‌ریزی کرد چرا‌که مصرف کنندگان هیچگاه تأخیر در رسیدن کالا را برنمی‌تابند و بدون شک این تأخیر در ارسال کالا روز به روز وضعیت بدتری به خود خواهد گرفت.

وی گفت: اگرچه در حال حاضر از ازدحام بنادر تا حدودی کاسته شده، اما تأخیر در ارسال محموله‌های ریلی کانتینری را باید به آن افزود، زیرا به جای دو روز حداقل میزان تأخیر رسیدن کالا‌های کانتینری با قطار هفت و نیم روز است.

وی گفت: با توجه به اینکه رئیس جمهور آمریکا اخیراً برای حل و فصل اختلافات بین شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی باربری بزرگ با اتحادیه سندی امضا کرد شاید این کار اقدام مؤثری برای آن باشد که کالا‌ها با تأخیر کمتری به دست مصرف کنندگان برسند.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند با توجه به شرایط حاکم بر حمل‌و‌نقل دریایی مشخص نیست که حمل‌و‌نقل دریایی چه زمانی به وضعیت نرمال خواهد رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار