۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

جنگ سایبری در کمین حمل ونقل دریایی است

در حالیکه با کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا فعالیت سیستم حمل‌و‌نقل دریایی در تمامی کشور‌ها به روز‌های قبل از کرونا نزدیک می‌شود کارشناسان و تحلیلگران از جنگ سایبری به عنوان آفتی برای حمل و نقل دریایی یاد کرده و نسبت به بروز آن هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۶۳۷

جنگ سایبری در کمین حمل ونقل دریایی است
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ دریا‌سالار "جان ماگر" تحلیلگر و دستیار فرمانده سیاست‌های پیشگیری از حملات سایبری آمریکا می‌گوید جنگ سایبری امروزه بزرگترین تهدید برای سیستم حمل‌و‌نقل دریایی است و جریان امن تجارت دریایی را به طور کامل تهدید می‌کند.

در ادامۀ این تحلیل آمده است پس از دو سال استرس غالب بر حمل‌و‌نقل دریایی در حال حاضر بنادر روز‌های شلوغی را می‌گذرانند، اما در همین حال اتاق بین‌المللی کشتیرانی وابسته به IMO دربارۀ احتمال حملۀ سایبری به حمل‌و‌نقل دریایی هشدار می‌دهد. از سوی دیگر رئیس جمهور چین نیز از جامعۀ دریایی می‌خواهد خود را برای مقابله با جنگ‌های سایبری آماده کند.  

در این میان مهاجمان سایبری نیز با به دست آوردن باج افزار‌ها و بدافزار‌ها علاوه بر حمل‌و نقل دریایی، شبکه‌های انرژی، سیستم آبرسانی، زیر‌ساخت‌های دفاعی، خدمات پزشکی و سیستم‌های فنّاوری اطلاعات و حمل و نقل دنیا را نشانه گرفته‌اند.

در مدت سه سال گذشته چند شرکت کشتیرانی بزرگ هدف حملات سایبری قرار گرفته و چندی پیش نیز خطوط انتقال نفت آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفت به همین جهت تقویت سیستم‌های امنیتی حمل‌و‌نقل دریایی آمریکا در دستور کار قرار گرفته، زیرا ارزش نسبی اقتصاد حمل‌و‌نقل دریایی آمریکا حداقل ۵.۶ تریلیون دلار ارزیابی می‌شود که ۳۰ میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند. این موضوع کلیدی اقتصادی استراتژیکی است که باید امنیت سایبری برای جلوگیری از حمله به آن‌ها  کاملاً جدی گرفته شود.

وی در ادامه می‌گوید تهدیدات در همه جای جهان وجود دارند و چالش برانگیزند در این میان سفارش باج افزار‌ها و بدافزار‌ها امروزه به آسانیِ سفارشِ پیتزا‌ست و بازیگران بد این عرصه تلاش‌های خود را به کار می‌گیرند تا به اطلاعات همه ذی‌نفعان دسترسی پیدا کنند.

وی در ادامه یاد‌آور شد: متاسفانه شکنندگی کل سیستم زنجیرۀ تامین و لجستیک جهانی را نمی‌توان پنهان کرد و مسئولان و مدیران سیستم حمل و نقل دریایی باید برای ایمن سازی این سیستم تلاش کنند.

در این میان "ایان برامسون" رئیس جهانی امنیت سایبری صنعتی ABS معتقد است متاسفانه حملات سایبری زنگ خطری برای صنعت حمل و نقل دریایی است و این صنعت باید همواره خودش را برای مقابله با چنین حملاتی آماده نشان دهد.

متاسفانه بزرگترین خطر آن است که مدیران شرکت‌های حمل‌و‌نقل اشراف کمی نسبت به فنّاوری اطلاعات و راه‌های جلوگیری از نفوذ به  آن  دارند  و این مدیران بخش IT هر سازمان و یا شرکت است که هرکدام با سلیقه خود بخش‌های مربوطه را اداره می‌کنند به نظر می‌رسد مدیران خطوط کشتیرانی باید فرماندهی عملیات مربوط به امنیت سایبری را شخصاً به عهده گرفته و بر فعالیت‌های مربوط به آن نظارت کامل و آنلاین داشته باشد، حتی اگر لازم باشد در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار