به گزارش گروه بینالملل مانا، براساس گزارشهای تحلیل بازار حملونقل دریایی؛ در سال ۲۰۲۴ میلادی، نرخ حملونقل کانتینری جهانی با کاهش ۵۷ درصدی مواجه شد. این کاهش ناشی از عواملی مانند رکود اقتصادی جهانی، کاهش تقاضا برای کالاها و افزایش رقابت میان شرکتهای حملونقل بود. این شرایط باعث شد بسیاری از شرکتهای کشتیرانی به بازنگری در استراتژیهای خود برای مدیریت ظرفیت ناوگان و کاهش هزینهها بپردازند.
رشد ظرفیت ناوگان جهانی
علیرغم چالشهای اقتصادی، ناوگان جهانی کشتیهای کانتینری به گسترش خود ادامه داد. به گزارش مؤسسه آلفالاینر تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تعداد ۷۱۵۴ کشتی کانتینری با ظرفیت کلی ۳۱ میلیون TEU (واحد بیست فوت) در سراسر جهان فعال بودند.
سه شرکت برتر صنعت کشتیرانی شامل MSC، Maersk و CMA CGM در مجموع ۴۶.۲۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند و همچنان بر بازار حملونقل کانتینری جهانی مسلط هستند.
تمرکز بر فنّاوریهای سبز و کاهش آلایندگی
به گزارش سازمان جهانی دریانوردی، در راستای کاهش اثرات زیستمحیطی، صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ میلادی تمرکز بیشتری بر استفاده از فنّاوریهای سبز داشت. کشتیهای مجهز به پیشرانههای بادی و سوختهای کمکربن نظیر گاز طبیعی مایع (LNG) در این سال افزایش یافتند. این تلاشها در جهت تحقق اهداف سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) برای کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.
قوانین سختگیرانه زیستمحیطی
قوانین زیستمحیطی جدید در سال ۲۰۲۴ شرکتهای کشتیرانی را ملزم به استفاده از فناوریهای پیشرفتهتر و کاهش استفاده از سوختهای پرکربن کرد. این قوانین باعث شد توسعه زیرساختهای بنادر، مانند تأسیسات سوخترسانی LNG و ایستگاههای انرژی پاک، در بسیاری از مناطق جهان سرعت بگیرد.
نقش بازارهای نوظهور در توسعه صنعت
بازارهای نوظهور، به ویژه کشورهای آسیایی مانند چین و هند، نقش مهمی در تجارت دریایی جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی ایفا کردند. سرمایهگذاری در بنادر پیشرفته و تقویت زیرساختهای حملونقل دریایی از جمله اقدامات این کشورها برای افزایش سهم خود در تجارت جهانی بود. در همین حال، همکاریهای منطقهای و توافقات تجاری نقش مهمی در توسعه تجارت دریایی ایفا کرد.
سال ۲۰۲۴ میلادی برای صنعت کشتیرانی جهانی سالی پر از چالش و فرصت بود. کاهش نرخهای حملونقل و رکود اقتصادی فشار قابل توجهی بر شرکتهای این حوزه وارد کرد، اما رشد فنّاوریهای سبز و افزایش سرمایهگذاری در زیرساختها امیدهای تازهای برای آینده این صنعت به وجود آورد.
در نهایت، توانایی صنعت کشتیرانی در تطابق با تغییرات اقتصادی و زیستمحیطی و بهرهبرداری از فنّاوریهای نوین، عامل کلیدی در تعیین موفقیت آن در سالهای پیشِ رو خواهد بود.