۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

هشدار بیمه‌گران دریایی نسبت به بحران‌هایی که زنجیرۀ تامین را تهدید می‌کند

اتحادیه بین‌المللی بیمه‌گران دریایی (IUMI) نسبت به بحران‌هایی که زنجیره‌های تأمین بین‌المللی را با مشکلات و چالش روبه‌رو کرده هشدار داده و اعلام کرد خشکسالی و کم آبی در کانال پاناما، عمیق‌تر شدن بحران دریای سرخ و کانال سوئز، جنگ روسیه و اوکراین جامعه دریایی و مردم جهان را به شدت خشمگین کرده است.
کد خبر: ۹۸۳۳۶

هشدار بیمه‌گران دریایی نسبت به بحران‌هایی که زنجیرۀ تامین را تهدید می‌کند


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ «نیل رابرتز»، دبیر اتحادیه بین‌المللی بیمه دریایی (IUMI) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بیمه‌گران دریایی از نزدیک تمامی بحران‌ها، واکنش دولت‌ها و انتخابات در کشور‌ها و همچنین بحران‌های موجود را مورد بررسی قرار می‌دهند. برای مثال انتخابات تایوان را دنبال کرده  و در پی واکنش کشور چین بودند که در نهایت به این نتیجه رسیدند هیچ اتفاقی نیفتاده و احتمال رویداد جدید به چشم نمی‌خورد. اما تجارت دریایی در حال حاضر از روال عادی خارج شده  و اگرچه گمانه‌زنی زیادی وجود دارد که  روال عادی است، اما متأسفانه چشم انداز خوبی برای حمل‌و‌نقل دریایی تا پایان جنگ غزه و اسرائیل و حل بحران دریای سرخ پیش‌بینی نمی‌شود.

در این ارتباط باید گفت که اتحادیه بیمه‌گران کمتر اقدامی برای بالا بردن نرخ بیمه‌های جنگی انجام داده‌اند، اما متأسفانه درحال حاضر در این زمینه مورد اتهام قرار می‌گیریم. درحالی نرخ بیمه‌های دریایی کمی افزایش یافته که نرخ حمل‌ونقل کالا در مناطق پر خطر سه برابر شده است.

«ماریلا دوفین»، عضو کمیته اجرایی IUMI نیز هشدار داد خشکسالی در پاناما باعث شد بسیاری کشتی‌ها به سمت کانال سوئز بروند، اما همین موضوع با بحران دریای سرخ مواجه شد و در حال حاضر دریای سرخ، خلیج عدن و کانال سوئز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و متأسفانه دور شدن کشتی‌‎ها از دریای سرخ باعث تأخیر بیش از حد شده است.  

برای مثال برخی کشتی‌هایی که از چین به سمت آمریکا در حرکت بودند و دماغه امید نیک و بندر کیپ تاون را برای حرکت انتخاب کردند با ۸۸ روز تأخیر مواجه شدند.

از سوی دیگر حجم کشتی‌های عبوری بندر پاناما نیز برای دومین سال متوالی کاهش می‌یابد، که تمام این‌ها با اضافه کردن حمله شبه نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها نشان می‌دهد که ما با همگرایی چند بحران روبه‌رو هستیم که از جمله آن‌ها بحران دریای سرخ، جنگ اوکراین و روسیه، کانال پاناما و ... است.  

وی در ادامه یاد‌آور شد که تأخیر کشتی‌ها از طریق عبور از کیپ تاون و دماغه امید نیک باعث کمبود کالا و خالی شدن کانتینر شده که در این میان بیشترین ضرر را آمریکا و اروپا دارند، زیرا آسیایی‌ها می‌توانند کالا‌های مورد نیاز را از منطقه خودشان انتخاب کنند.  

در این میان باید اشاره کنم  خوشبختانه اوکراین توانست با تعطیلی کریدور دریای سیاه از طریق منطقه اودِسا بیش از ۱۰ میلیون تُن غلات صادر کنند که این کار تا حدودی زمینه بروز بحران موادِ غذایی را کاهش داد.

در ادامه این گزارش آمده است «فردریک دنفل»، رئیس اتحادیه بیمه گران دریایی نیز یاد‌آور شد: قیمت کالا‌ها از مراحل اولیه جنگ تا‌کنون همزمان با نرخ حمل‌و‌نقل بیش از سه برابر بالا رفته است.

 از سوی دیگر روسیه تلاش دارد جلوی صادرات اوکراین از دریای سیاه را بگیرد و در چنین حالتی بخش‌هایی از آفریقا و خاور‌میانه دچار کمبود محصولات غذایی می‌شود.

وی در پایان گفت که با توجه به این بحران‌ها اگرچه برخی شرکت‌ها و مالکان کشتی نسبت به افزایش بیمه جنگی اعتراض دارند، اما بدانند در چنین شرایطی  بیمه کردن کشتی‌ها عبور و مرور کالا‌ها را تضمین می‌کند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار