۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

سقوط سهام شرکت‌های بزرگ کشتیرانی با تشدید بحران در دریای سرخ

سهام شرکت‌های بزرگ مرسک، هاپاگ لوید و CMA CGM در بازار‌های سهام روند کاهشی خود را آغاز کرد. این رویداد علاوه بر کشور‌های دارنده خطوط کشتیرانی در بورس‌های اروپا و آمریکا نیز اتفاق افتاد.
کد خبر: ۹۸۰۶۹

سقوط سهام شرکت‌های بزرگ کشتیرانی با تشدید بحران در دریای سرخ


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛ سقوط سهام شرکت‌های کشتیرانی در حالی صورت گرفت که گفته می‌شد قرار است   جلسات بین شبه نظامیان حوثی و مالکان کشتی‌ها برای توافق بر سر عبور امن از دریای سیاه  برگز‌ار شود، اما  چنین نشد به همین جهت سهام شرکت مرسک در کپنهاگ ۵.۷ درصد و هاپاگ لوید نیز در بورس فرانکفورت ۸.۲ درصد و خط کشتیرانی فرانسه ۷ درصد  سقوط کرد.

این در حالی است که شرکت‌هایی مانند Kuehne & Nagel و Frontline نیز شاهد کاهش ۱۰.۵ درصدی بودند.

گزارش ترید ویندز حاکی است: بحران در دریای سرخ علاوه بر اینکه قیمت سهام شرکت‌های کشتیرانی را پایین آورده باعث افزایش سرسام آور نرخ‌های کانتینری نیز شده است.

«عمر نوکتا» تحلیلگر بانک سرمایه گذاری جفریس اعلام کرد: تیم تحلیلگر این بانک با توجه به داده‌های دریافتی اعلام کردند تراز بازار کانتینری که در سال ۲۰۲۳ میلادی با رکود مواجه شده بود یک شبه تشدید شد و قیمت‌ها به شدت بالا رفت.

به گفتۀ وی نرخ‌های کانتینری منطقه‌ای آسیا -اروپا در حال حاضر به دلیل بحران در دریای سرخ ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگ‌های نیز از ۱۰۰۰ واحد در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی به ۱۹۰۰ واحد در هفته گذشته رسید.  

همچنین شاخص نرخ حمل بار جهانی Freightos Baltic Exchange (FBX) در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، دو برابر شد و در حال حاضر از ۱۳۰۰ دلار به ۲۵۰۰ دلار صعود کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: نرخ حمل‌و‌نقل به طور کلی در سه هفته گذشته با روند صعودی مواجه شد.

به گفتۀ «عمر نوکتا» پیش‌بینی تیم کارشناسان این بانک حاکی است: صنعت کشتیرانی سال سختی را پیشِ رو داشته باشد و اختلالات دریای سرخ تعادل بازار را برهم خواهد زد.

وی در ادامه به کاهش نرخ سهام شرکت‌های کشتیرانی اشاره کرده و می‌گوید: سهام شرکت‌های کشتیرانی در بورس‌های نیویورک و اروپا به شدت تنزل کرده است.

کانتینر نیوز نیز گزارش داد: اکثر کشتی‌ها در حال حاضرعلی‌رغم قول مساعد فرمانده شبه نظامیان حوثی مبنی بر احتمال بازگشت آرامش به دریای سرخ نسبت به تغییر  مسیر خود اقدام می‌کنند و همین کار نرخ حمل‌و‌نقل را روز به روز افزایش می‌دهد.

به نوشته این سایت شاخص کل ترکیبی کانتینر  شانگ‌های (SCFI) از ابتدای دسامبر تا کنون ۹۷ درصد افزایش یافته و زمینه بیشتری برای افزایش در هفته آینده به چشم می‌خورد.  

از سوی دیگر قیمت تجهیزات  کشتی از ماه گذشته تا کنون ۲۰ درصد افزایش یافته و زمان تحویل کشتی‌ها در کارخانجات به تعویق افتاده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار