۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۹

افزایش تعرفه‌ها نرخ حمل کانتینر در جنوب شرقی آسیا را بالا برد

در پی افزایش تعرفه‌های کالا توسط آمریکا نرخ حمل کانتینر در جنوب شرقی آسیا به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی از پایان مارس تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۵ بیش از ۱۷ درصد بالا رفت. بر این اساس نرخ حمل کانتینر از کشور‌های جنوب شرقی آسیا به آمریکا بیش از نرخ حمل از چین به این کشور افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۲۹۸۴

افزایش تعرفه‌ها نرخ حمل کانتینر در جنوب شرقی آسیا را بالا برد

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز، طبق آخرین داده‌های سرویس اطلاعات اقیانوسی Xeneta، میانگین نرخ‌های لحظه‌ای از چین به ایالات متحده تا ۲۵ آوریل به ۲۷۰۹ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی افزایش یافته است. این رقم در تاریخ ۳۱ مارس ۲۴۵۷ دلار بود.

نرخ حمل کانتینر در کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز در تاریخ ۲۵ آوریل به ۲۸۹۰ دلار برای هر TEU رسید که نسبت به دوره قبل، ۴۲۶ دلار افزایش داشته است؛ بنابراین نرخ حمل کانتینر بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است.

داده‌های Xeneta نشان می‌دهد که اختلاف نرخ‌ها بین تجارت چین و آسیای جنوب شرقی به سمت ساحل غربی ایالات متحده از ۷ دلار به ازای هر TEU در تاریخ ۳۱ مارس، به ۱۸۱ دلار در تاریخ ۲۵ آوریل افزایش یافته و در حال حاضر، نرخ‌ها در آسیای جنوب شرقی بالاتر است.

براساس این گزارش، پیتر سند، تحلیلگر ارشد Xeneta، در این‌باره گفت: «در حال حاضر شاهد تغییر الگوهای تجارت جهانی ناشی از تعرفه‌ها هستیم که بر نرخ حمل‌و‌نقل دریایی تأثیر گذاشته است. کاهش تقاضا از چین همزمان با هجوم کشتی‌رانان برای واردات از ویتنام رخ داده است؛ کشوری که مشمول توقف ۹۰ روزه تعرفه‌های متقابل شده است. مشاهده تغییر جهت در روابط تجاری این دو مسیر، نشانه اولیه‌ای از پتانسیل تعرفه‌ها برای تغییر جهت تجارت جهانی است.»

وی همچنین به رکود در تجارت ایالات متحده و چین اشاره کرد که تا حدی با حجم تجارت از آسیای جنوب شرقی جبران شده است.

او یادآور شد: «فکر نمی‌کنم کسی در زنجیره‌های تأمین دریایی و کشتیرانی جهانی معتقد باشد که هیچ وضعیتی برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت. نتیجه هر تصمیمی که در ماه‌های اخیر گرفته شده، شاید این باشد که آنچه اعلام شده می‌تواند به سرعت تغییر کند.»

وی تأکید کرد که اکثر کشتی‌رانان امیدوارند تعرفه‌ها لغو یا حداقل کاهش یابند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند بدون تفکر و برنامه‌ریزی، تصمیمات تجاری بلندمدت اتخاذ کند.

این تعرفه‌ها به احتمال زیاد چین را هدف قرار خواهند داد، اما مشکل اصلی برای سرمایه‌گذارانی است که در ویتنام و دیگر مراکز تولیدی جایگزین - که طی نخستین جنگ تجاری با چین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی توسعه یافتند - سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا آن مسیر گریز نیز ممکن است همچنان هدف سیاست‌های دولت ترامپ قرار گیرد.

از سوی دیگر، اگر تعرفه‌ها دوباره اعمال و حتی افزایش یابند، این سناریویی بسیار دردناک برای واردکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد بود.

سند خاطرنشان کرد: «من معتقدم رویکرد آینده هدفمندتر خواهد بود و کمتر به شکل یک جنگ تجاری چندجبهه‌ای خواهد بود. دولت ترامپ احتمالاً مایل است وضعیت عدم قطعیت را حفظ کند، زیرا این امر باعث می‌شود بسیاری از برنامه‌های احتمالی تدوین و سپس لغو شوند.»

او افزود: «برای کشتی‌رانان دشوار است که برای چندین سال در حالت بلاتکلیفی باقی بمانند، زیرا هم‌اکنون در پی یافتن راه‌هایی برای دور زدن موانع تجاری تحمیلی هستند.»

در همین زمینه، یک کشتی‌ران آمریکایی دیدگاهی خوش‌بینانه‌تر ارائه کرده است. دن کراسنشتاین، مدیر زنجیره تأمین جهانی بسته‌بندی، معتقد است افزایش کنونی نرخ حمل‌و‌نقل لحظه‌ای، موقتی است.

وی گفت: «این افزایش به دلیل بالا رفتن تقاضا برای فضای بارگیری از جنوب شرقی و جنوب آسیا، در پی افزایش تعرفه‌های ایالات متحده بر کالاهای چینی، همراه با محدودیت‌های ظرفیت هماهنگ‌شده شرکت‌های کشتیرانی برای تلاش جهت افزایش نرخ‌ها در ماه مه است.»

کراسنشتاین افزود: «اگر وضعیت تعرفه‌های ایالات متحده و چین حل‌وفصل نشود، شرکت‌های کشتیرانی در واکنش به افزایش جابه‌جایی محموله‌ها، ظرفیت بیشتری را از چین به جنوب شرقی و جنوب آسیا منتقل خواهند کرد.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار