به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ مجمع بینالمللی حملونقل Capital Link طی میزگردی در نیویورک با حضور نمایندگان و کارشناسان حملونقل به بررسی ابعاد مختلف اعمال تعرفهها پرداخته و نسبت به اجرای آنها ابراز تردید کرده و اعلام کردند صنعت کشتیرانی با این تعرفهها دچار چالشهای متعدد خواهد شد و احتمال اینکه صاحبان حملونقل نتوانند از عهده هزینههای تحمیلی بربیایند، بسیار زیاد است.
در این راستا با توجه به شرایط اقتصادی شاید نتوانند با افزایش نرخها هم خود را با شرایط فعلی تطبیق دهند، زیرا بازار کشش افزایش نرخها را ندارد و نرخها این روزها بیشتر در سراشیب سقوط قرار گرفتهاند.
بر اساس این گزارش دن تادروس، یکی از مدیران ارشد در کلوپ P&I آمریکا با اشاره به اینکه تعرفههای جدید به قلمرو نقاط خفه کننده معاملات حملونقل وارد شده و حملونقل جهان را در یک بن بست قرار داده که خروج از آن به سادگی ممکن نیست، از کمیسیون فدرال دریانوردی خواست به این موضوع حتماً باید بر اساس تحقیقات رسیدگی کند.
اوانجلوس ماریناکیس مؤسس و رئیس شرکت Capital Maritime and Trading Corp، به ابهامات مختلفی اشاره کرده و گفت: ابهامات موجود در بخش تعرفهها احتمالاً چند صد شرکت کنندۀ کنفرانس را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. زیرا قرار است این تعرفهها بدون شفاف سازی و اینکه کدام بخش با معافیتها مواجه خواهند شد، یک طرفه اجرا شود بدون اینکه از صاحبان حملونقل نظرخواهی شده باشد این کار همه را در یک بحران و شوک عمیقی فرو برده که آینده نه چندان امیدوار کنندهای در پیش است.
وی افزود: در حالیکه نرخهای حمل کالا از ابتدای سال ۲۰۲۵ میلادی به شدت پایین آمده است بر اساس محاسبات صورت گرفته با اعمال تعرفههای جدید با ارقام هنگفت همه صاحبان کالا با ضرر و زیان مواجه خواهند شد.
وی افزود: در سال گذشته مؤسسه Capital Maritime، با حاملهای انرژی پاک خود، به همراه ناوگان موازی LPG و آمونیاک در حال ساخت، حرکتهای عمدهای را در بخش LNG و حمل کالاهای تجاری انجام داده است، اینک با کاهش نرخ LNG و نرخ حمل کانتینر مشخص نیست که شرکت چه وضعیتی خواهد داشت.
اوانجلوس ماریناکیس در مواجهه با ابهاماتی که اکنون خود را نشان میدهد، پیشبینیهای صریح بازار را ارائه نمیکند، اما به بحران کووید و به دنبال آن وضعیت اوکراین، و تأثیر آن بر کشتیرانی اشاره کرده که در مورد اختلالات مربوط به کووید میگوید همه چیز برای مدتی بد میشود، قبل از اینکه تغییر کند و یا بهتر شود.
بیل رونی، از تدارکات Kuehne & Nagel نیز ضمن انتقاد از اعمال تعرفههای بالا گفت: اولاً جای تعجب اینجاست که ترامپ اولویت را به بخش حملونقل داده در حالیکه هر صحبت و حرکت رئیس جمهور آمریکا به بازارهای مالی و حملونقل به شدت واکنش نشان داده و همگان شاهد بودیم که این بازارها چگونه به هم ریخت و چه زیانهایی نصیب سهامداران شد.
بر اساس این گزارش در ادامه این میزگرد شرکتکنندگان اعلام کردند با تعرفههای جدید شاهد یک بازار آسیبدیده با مجموعهای از ناکارآمدیها خواهیم بود به ویژه با اقدامات احتمالی USTR در تعیین عوارض برای کشتیهای ساخت چین اوضاع به راتب در بخش کانتینر، حمل فله و تانکرها بدتر خواهد شد.
در ادامه میزگرد یکی از کارگزاران کشتی نیز طی سخنانی گفت: ترکیب سیاستهای برنامه ریزی شده دونالد ترامپ که شامل تعرفههای بالاتر است، ممکن است علاوه بر کاهش نرخ تقاضا برای خدمات، حملونقل کانتینری را در سال ۲۰۲۵ میلادی کاهش دهد. این امر ممکن است بر نرخ حملونقل و سودآوری صنعتی در سال ۲۰۲۵ میلادی فشار زیادی وارد سازد.
وی افزود: اجرای تعرفهها، تورم و سیاستهای پولی محدودکننده، ممکن است منجر به کاهش تقاضای مصرف کنندگان برای خدمات حملونقل کانتینری در سال ۲۰۲۵ میلادی شود. در این راستا باید گفت شاخص احساسات مصرفکنندهگان آمریکایی بر اساس تحقیقات دانشگاه میشیگان به پایینترین حد خود رسیده که بیشتر به دلیل ترس از تورم است و همچنان پایینتر از سطح قبل از همهگیری است.
به گفتۀ وی با استفاده از دادههای مربوط به عوارض گمرکی جمعآوریشده توسط دولت آمریکا میانگین نرخ تعرفه بر تمام اقلام وارداتی به ایالات متحده از کمی بیش از ۱.۵ درصد قبل از جنگ تجاری با چین به حدود ۳ درصد به طور متوسط قبل از اعمال تعرفه ۳۴ درصدی جدید افزایش یافته است.
وی در پایان گفت: تنها در دو هفته گذشته شاهد بودم که مالکان و اپراتورها اقدامات شدیدی را برای در نظر گرفتن احتمال اجرایی شدن تعرفهها و مقررات USTR (دریافت عوارض از کشتیهای ساخت چین) انجام دادهاند. حتی برخی از مالکان و اپراتورها ارزیابی تجارت در داخل و خارج از ایالات متحده را متوقف کردهاند. به گفته بسیاری از دست اندرکاران همین کارها باعث شده که جهان صنعت کشتیرانی در حال حاضر سرگردان باشد.