روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲

کاهش ناوگان غیر‌فعال کانتینری در پی بحران دریای سرخ

ناوگان کانتینری غیر فعال در پی بحران دریای سرخ و و اختلال در کانال پاناما در ماه فوریه ۲۰۲۴ نسبت به ۲۲ ماه قبل کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۸۴۵۱

کاهش ناوگان غیر‌فعال کانتینری در پی بحران دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، گزارش هفتگی آلفا‌لاینر در زمینه بازار کشتیرانی حاکی است که ناوگان بیکار کانتینری هم اکنون در پایین‌ترین سطح نسبت به ۲۲ ماه گذشته قرار دارد و در حال حاضر ۸۴ کشتی غیر‌فعال می‌باشند و تناژ هر یک از آن‌ها بیشتر از ۲۵۰۰ teu است.  

بر‌اساس این گزارش تعداد کشتی‌هایی که در یارد‌های تعمیراتی به سر می‌برند در دوهفته اخیر کاهش بی‌سابقه‌ای یافته است به گونه‌ای که در ۱۲ فوریه تعداد ۹۹ کشتی با تناژ ۲۳۶۲۶۶ teu بود که به طور میانگین تناژ هرکدام هم ۲۴۰۰  teu  گزارش شده است.  

در گزارش آلفا لاینر آمده است، بر‌اساس ارزیابی تحلیلگران این مؤسسه کاهش تعداد کشتی‌های غیر‌فعال در مقایسه با سال قبل کاهش محسوسی داشته است، به گونه‌ای که در مدت مشابه سال گذشته ناوگان کانتینری غیر‌فعال ۶.۲ درصد بود، اما  در حال حاضر این رقم به ۱.۵ درصد رسیده است.

«استیون وربرکموز» یکی از تحلیلگران آلفا‌لاینر گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد که بحران دریای سرخ باعث شده صنعت کشتیرانی به تناژ زیادی نیاز داشته باشد تا بتواند از عهده دوری مسافت ارسال کالا برآید به همین جهت ناوگان بیکار کمتر شده است، این در حالی است که کشتی‌های جدید وارد ناوگان کشتیرانی شده و مستقیماً به تجارت آسیا به اروپا ملحق می‌شوند تا به تجارت دریایی با مسافت طولانی تا دماغه امید نیک راهی شوند.  

به گفته این تحلیلگر ائتلاف Ocean Alliance و ائتلاف ۲M کمترین کشتی‌های خالی را از آن خود کرده‌اند، از سوی دیگر شرکت‌های Maersk، CMA CGM، Hapag-Lloyd، HMM، Evergreen و Cosco کشتی‌های بین ۱۸۰۰ تا ۶۰۰۰ teu و کشتی‌های ۱۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ teu برای سفر آسیا به اروپا از طریق دماغه امید نیک در نظر گرفته‌اند.  

در این زمینه ائتلاف ۲M با موفقیت خدمات آسیا به اروپا را از طریق آفریقا را انجام می‌دهد.  ائتلاف THE Alliance نیز با توجه به شرایط بحران دریای سرخ توانست ۲۲ کشتی از جنوب آسیا به اروپا راهی کند.  

این در حالی است که در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی این تعداد کشتی از خدمات معاف شده بودند، اما الان وارد چرخه سفر شدند.  ائتلاف ۲M  به طور متوسط هر هفته ۷.۴ سفر به شمال اروپا و ۷.۳ سفر به سمت مدیترانه اختصاص داده‌اند.  در حالیکه ائتلاف Ocean Alliance به طور میانگین در هفته ۶.۳ سفر به شمال اروپا و پنج سفر به مدیترانه اعزام می‌کند.

بر‌اساس ارزیابی‌ها سفر لغو شده‌ای در مسیر دماغه امید نیک وجود ندارد، اگرچه این شرایط در دریای سرخ به چشم می‌خورد. در این میان اجاره کنندگان کشتی نیز سعی می‌کنند برای اجاره با تضمین در مسیر آسیا به اروپا از طریق دماغه امید نیک کشتی‌هایی را اضافه کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار