روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶

تأکید دبیران کل سازمان ملل و آنکتاد برای گذار عادلانه از سوخت سنتی به کربن صفر درصد

دبیرکل سازمان ملل خواستار همکاری همه کشور‌ها به منظورگذار عادلانه از مرحله صنعت کشتیرانی سنتی به کشتیرانی با کربن صفر درصد شد. دبیر کل آنکتاد نیز طی فراخوانی از جامعه دریایی خواست تا این مرحله گذار را تضمین کنند.
کد خبر: ۹۷۱۵۷

تأکید دبیران کل سازمان ملل و آنکتاد برای گذار عادلانه از سوخت سنتی به کربن صفر درصد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سایت مارین لینک گزارشی از برگزاری جشن روز جهانی  دریانوردی  در روز ۲۸ سپتامبر از سوی IMO  منتشرکرده است که در آن «آنتونیو گوتروش» دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی در جشن روز جهانی دریانوردی که با شعار مارپل در ۵۰ سالگی: تعهد ما ادامه دارد؛ از همه کشور‌ها خواست با ایمن کردن حمل‌و‌نقل گام‌های مهمی را در حفاظت از سیاره زمین و اقیانوس‌ها بردارند.

وی گفت: با نگاهی به آینده باید جهانیان به میراث کنوانسیون مارپل متعهد باشند  تا به سمت آینده‌ای پایدارتر، موفق‌تر و امن‌تر برای صنعت کشتیرانی و بشریت حرکت کنیم.   

براساس این گزارش «کیتاک لیم» دبیرکل IMO نیز طی سخنانی به مناسبت روز جهانی دریانوردی از نیروی انسانی دریانورد  به عنوان یک سرمایه  در صنعت کشتیرانی یاد کرد و یاد‌آور شد: اجرای کنوانسیون مارپل سلامت حمل‌و‌نقل و اقیانوس‌ها را تضمین می‌کند. در این زمینه با کمک عنصر انسانی، کربن زدایی، دیجیتالی‌سازی و اتوماسیون در صنعت کشتیرانی را باید به شدت ادامه دهیم. زیرا معاهده جهانی مارپل برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط کشتی به صورت تصادفی انتخاب نشده بلکه به صورت اجبار و عمدی نسبت به تصویب آن از سوی اعضا اقدام شده است.

فراخوان جدید سازمان آنکتاد پیرامون کربن زدایی در صنعت کشتیرانی

از سوی دیگر «Shamika N. Sirimanne» مدیر آنکتاد با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی با فراخوان جدیدی از تمامی ذی‌نفعان صنعت کشتیرانی دعوت کرد به تضمین یک گذار عادلانه به صنعت کشتیرانی بدون کربن کمک کنند.

وی افزود: بررسی‌های آنکتاد از سال ۲۰۱۲ میلادی تا‌کنون نشان می‌دهد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توسط صنعت کشتیرانی ۲۰ درصد  افزایش یافته است که در این مدت ناوگان متعلق به چین در دهه گذشته شاهد انتشار بیش از دو برابر‌ی گاز‌های گلخانه‌ای بوده است. در واقع علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش آلاینده‌ها میزان گاز‌های گلخانه‌ای از ۴۴ میلیون تُن در سال  به ۱۰۳ میلیون تُن رسید‌ه است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ میلادی رشد آن به حدود ۲ درصد تُن مایل باشد.

وی در ادامه گفت: در حالی شاهد افزایش گاز‌های گلخانه‌ای هستیم که به منظور کاهش این آلاینده‌ها صنعت کشتیرانی سالانه  باید بین ۸ تا ۲۸ میلیارد دلار هزینه اضافی عهده دار شود که ۱.۵ برابر هزینه سوخت نفت کوره در سطح جهانی است.  

وی یادآور شد: ما به اقدام جسورانه جهانی برای کربن‌زدایی کشتیرانی نیاز داریم و برای اطمینان از یک انتقال عادلانه بدون شک بایذ با تمام ذی‌نفعان تعامل داشته باشیم.

در پایان این گزارش آمده است: انتظار می‌رود که تمام دولت‌ها صرف نظر از پرچم یا مالکیت کشتی‌ها نسبت به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اقدام کرده و برای سرمایه گذاری لازم  جهت دستیابی به سیستم دریایی پایدار و عادلانه تلاش کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار