۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

رقابت عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای گسترش خدمات لجستیک دریایی

در اواخر ماه گذشته میلادی (فوریه ۲۰۲۳)، سازمان بنادر عربستان و شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک (دومین خط کشتیرانی بزرگ دنیا از لحاظ ظرفیت حمل دریایی کانتینر)، ساخت یک پارک لجستیک یکپارچه در بندر اسلامی جده (JIP) را آغاز کردند.
کد خبر: ۹۵۵۷۵

رقابت عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای گسترش خدمات لجستیک دریایی

 

به گزارش مانا، افزایش ظرفیت لجستیکی این بندر بخشی از تلاش‌های پادشاهی سعودی برای پیشرو بودن در رقابت های موجود منطقه‌ای در عرصه فعالیت‌های بندری و همچنین تحقق اهداف بلندپروازانه عربستان برای تبدیل شدن به یک کانون مهم لجستیکی حکایت دارد.
انتظار می‌رود که سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مانند قطر و عمان نیز با توسعه بخش‌های لجستیکی به دنبال بهره‌برداری از مزیت نسبی جغرافیایی منطقه ای خود باشند.
 کارشناسان معتقدند رقابت لجستیک دریایی در منطقه خلیج فارس احتمالاً تشدید می شود زیرا تجارت جهانی به دلیل تحقق ابتکار یک کمربند - یک جاده چین، به طور فزاینده‌ای به گسترش فعالیت خطوط کشتیرانی در اقیانوس هند متکی خواهد شد و چین نیز اخیراً روابط سیاسی و اقتصادی خود را با عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب منطقه خلیج فارس تقویت کرده است.
 دسترسی عربستان سعودی به هر دو نوار ساحلی خلیج فارس و دریای سرخ، این کشور را برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه ای برای تجارت دریایی در موقعیت خوبی قرار می دهد.
 بنادر عربستان سعودی با رقابت شدیدی از سوی بنادر امارات متحده عربی و همچنین بندر حمد (قطر) و توسعه فعالیت‌های آنها در بنادر خارج از کشورشان روبه‌رو هستند.
 بنادر عمان به ویژه دقم و صحار که تا سال ۲۰۲۵میلادی به یک خط ریلی مستقیم به ابوظبی نیز متصل خواهند شد و همچنین با توجه به اینکه خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز واقع شده اند، رقبای قوی برای کسب سهم از بازار لجستیک دریایی خلیج فارس محسوب می شوند.
 به نظر می‌رسد انگیزه‌های تنوع بخشیدن به سبد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، رقابت را در بخش لجستیک دریایی روز به روز بیشتر تشدید کند.
منبع:country.eiu.com

ارسال نظرات
آخرین اخبار