۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

نگرانی دبیرکل آنکتاد از شوک مضاعف بحران روسیه -اوکراین بر رنجیرۀ تامین کالا

دبیرکل آنکتاد هشدار داد با توجه به اثرات مخرب کرونا بر زنجیرۀ حمل‌و‌نقل دریایی، ادامۀ جنگ بین روسیه و اوکراین به زنجیرۀ تامین کالا و لجستیک، امنیت غذایی و انرژی آسیب جدی وارد کرده و بدترین تأثیر را بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت.
کد خبر: ۹۲۸۶۷

نگرانی دبیرکل آنکتاد از شوک مضاعف بحران روسیه -اوکراین بر رنجیرۀ تامین کالا


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ خانم ربکا گرینسپن دبیر‌کل آنکتاد طی سخنانی با اشاره به اینکه همه‌گیری کرونا یک بی‌عدالتی ذاتی را در تجارت جهانی ایجاد کرده و بر رشد ناخالص داخلی کشور‌ها تأثیر منفی گذاشت تصریح کرد: در صورت ادامۀ جنگ روسیه و اوکراین شوک مضاغف دیگری بر اقتصاد کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه وارد خواهد شد.

وی گفت: همه‌گیری ویروس کرونا باعث افزایش نرخ‌های حمل‌و‌نقل شده و جنگ روسیه و اوکراین به برهم خوردن عرضه و تقاضا، افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ حمل‌ونقل  منجر شده و می‌رود تا امنیت غذایی و انرژی جهانی را به چالش بکشد.

به گفتۀ خانم ربکا گرینسپن تخریب بنادر و زیر‌ساخت ها‌ی بندری اوکراین باعث اختلال در زنجیرۀ تامین و صادرات به ویژه غلات شده و هزینه‌های حمل و‌نقل را به شدت بالا برده و ممکن است اختلالات فعلی تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

دبیرکل آنکتاد با اشاره به اینکه انتظار می‌رود صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سود کسب کند، اما آسیب پذیری تجارت دریایی از محل کرونا و بحران روسیه – اوکراین  ممکن است به این پیش‌بینی‌ها لطمه وارد کند.

وی در پایان گفت: متأسفانه بحران روسیه و اوکراین کربن زدایی و تلاش در زمینۀ تغییرات آب‌و‌هوایی را زیر سؤال برده و دست اندرکاران و مسئولان کمتر گرایشی نسبت به اجرای برنامه‌های اعلام شده قبلی در زمینه تغییرات آب و هوایی، کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و اخذ مالیات از کشتی‌هایی که کربن زدایی را رعایت نمی‌کنند نشان می‌دهند. به طور کلی به پایداری طولانی مدت در حمل‌و‌نقل دریایی نمی‌توان امیدوار بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار