۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

بحران روسیه - اوکراین ارزش تجارت جهانی را ۲.۸ درصد کاهش داد

تجارت جهانی پس از بحران روسیه - اوکراین با آسیب‌ها و زیان‌های شدیدی مواجه شده است به گونه‌ای که از فوریه تا مارس ۲۰۲۲ ارزش تجارت جهانی ۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۶۲۷

بحران روسیه- اوکراین ارزش تجارت جهانی را ۲.۸ درصد کاهش داد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ موسسه تحقیقاتی کیل آلمان گزارش داد حدود دو ماه است که جنگ بین روسیه و اوکراین بر سراسر جهان سایه افکنده و با گذشت هر روز پیامد‌های منفی، خسارت و زیان‌های آن بر تجارت جهانی به ویژه تجارت دریایی آشکار می‌شود.

بر اساس بر آورد سازمان‌های تحقیقاتی، پژوهشی و داده‌های آماری جمع آوری شده ارزش تجارت جهانی بین فوریه و مارس ۲۰۲۲، ۲.۸ درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش آخرین به روز رسانی داده‌های شاخص تجارت جهانی که  توسط مؤسسه کیل تجزیه و تحلیل شده نشان می‌دهد جریان‌های تجاری در ۵۰۰ بندر واقع شده در ۷۵ کشور جهان درگیر بحران روسیه و اوکراین شده است و در این ارتباط اقتصاد جهانی در تمام کشور‌ها از این بحران تأثیر پذیر بوده‌اند.

بر این اساس بین فوریه و مارس سال جاری میلادی واردات روسیه ۹.۷ درصد و صادرات آن ۵ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است ترافیک حمل‌و‌نقل کانتینری در سه بندر بزرگ روسیه یعنی سنت پترزبورگ، ولادی وستوک و نووروسیسک در حال حاضر به نصف کاهش یافته است.

"وینسنت استامر" مدیر بخش شاخص تجارت کیل در این ارتباط گفت: تحریم‌های اعمال شده توسط غرب به وضوح تاثیر‌های خود را نشان می‌دهد و برآورد‌ها حاکی از آن است که جمعیت روسیه با کمبود کالا‌های وارداتی از خارج مواجه است.

وی افزود: شرکت‌های اروپایی و خطوط کانتینری بزرگ حمل‌و‌نقل جهان تردد خود را به سمت روسیه و اوکراین محدود کرده‌اند که همین کار بر حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی تأثیر خود را گذاشته است.

به گفتۀ وی تأثیر منفی این بحران بر اوکراین بسیار وخیم است و این کشور عملاً از تجارت دریایی بین‌المللی حذف شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان شروع جنگ هیچ کشتی کانتینری بزرگی به بزرگترین بندر اوکراین یعنی اودسا سفر نکرده است.

در این میان اتحادیۀ اروپا و آمریکا که بانی اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه شده است شاهد کاهش قابل ملاحظه تجارت هستند، زیرا صادرات اتحادیه اروپا ۵.۶ درصد و واردات آن ۳.۴ درصد کاهش یافته است. صادرات آمریکا ۳.۴ درصد و واردات ۰.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفتۀ وی چین متحمل اثرات نامطلوبی در زمینۀ بحران روسیه و اوکراین نشده است اگرچه صادرات چین ۰.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد واردات آن افزایش یافته است.

در ادامه گزارش مؤسسه کیل آمده است اقتصاد جهانی در حالی شاهد اثرات منفی بحران روسیه و اوکراین است که سازمان تجارت جهانی برای سال ۲۰۲۲ رشد تجارت جهانی را ۴.۷ درصد پیش‌بینی کرده بود که این بحران میزان پیش‌بینی را به ۲.۵ درصد کاهش داده است.

در پایان گزارش مؤسسه کیل با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از کالا‌های وارداتی و صادراتی جهان در حال حاضر تحت تأثیر بحران روسیه و اوکراین قرار دارند یاد‌آور شده است هنوز اثرات منفی قرنطینه بنادر چین بر اساس شیوع اومیکرون بررسی نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار