۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

حمل و نقل دریایی راهی جز کربن زدایی ندارد

صنعت حمل و نقل دریایی باید اقدام فوری به منظور کربن زدایی به عمل آورد در غیر این صورت مسیر بی‌خطری را طی نکرده و به توسعه پایدار نخواهد رسید.
کد خبر: ۹۰۸۴۲

حمل و نقل دریایی راهی جز کربن زدایی ندارد


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ موسسۀ لویدز رجیستر با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از کالا‌های جابه‌جا شده در سراسر جهان به حمل‌و‌نقل دریایی وابسته است و این بخش سه درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد، خواستار تعهد گسترده این بخش به کربن زدایی شد.

بر اساس این گزارش توسعه، راه‌اندازی و جایگزینی سوخت‌های پایدار همچنین ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم به منظور کربن زدایی در بخش حمل‌و‌نقل دریایی یک ضرورت به حساب می‌آید، اینک زمان آن رسیده که صنعت دریانوردی به کربن زدایی اهمیت لازم را بدهد حتی اگر یک روز در این بخش تأخیر صورت گیرد برای آیندگان قابل بخشش نخواهد بود.

"نیک براون" مدیر اجرایی  لویدز رجیستر ضمن تشریح این گزارش اعلام کرد صنعت دریایی باید در یک برنامۀ ۲۵ ساله که مقطعی از آن را سال ۲۰۳۰ و مقطع بعدی را ۲۰۵۰ تشکیل می‌دهد، نقشۀ راه کربن زدایی را در پیش گیرد.

وی افزود: اگرچه مقررات جهانی و اقداماتی به منظور کاهش میزان کربن به عمل آمده، اما این میزان به هیچ عنوان کافی  نیست و تلاش‌های بیشتری باید صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: اگرچه سیاست‌های مربوط به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای قرار است توسط اتحادیۀ اروپا در سال ۲۰۲۳ محقق شود، اما بدون مشارکت ذی‌نفعان حمل و نقل دریایی نمی‌توان به زمان تحقق این اهداف خوشبین بود.

به گفتۀ "نیک براون" به منظور دستیابی به فنّاوری‌های جدید باید سرمایه گذاری در بخش حمل‌و‌نقل سبز بیشتر شود و سرمایه گذاران بیشتری در این بخش جذب شوند که آن هم نیاز به سازوکار‌های حمایتی دارد در صورتی‌که سرمایه گذاری کمتری در این بخش صورت گیرد هزینۀ کربن زدایی روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دریافت مالیات اجباری می‌تواند به عنوان یک مکانیزم در کاهش انتشار کربن نقش داشته باشد، یاد‌آور شد: فراموش نکنیم در صورتی‌که فنّاوری‌های جدید، اقدامات و دستورالعمل‌های اجرایی شدیدتری اعمال نشود کاهش گاز‌های گلخانه‌ای راه به جایی نخواهد برد.

وی در پایان تاکید کرد: کربن زدایی به قوانین یکنواخت، خاص و همه‌گیر نیاز دارد که اهرم‌های نظارتی و کنترل آن  باید نسبت به تمامی قوانین موجود  در بخش حمل و نقل شدیدتر باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار