به گزارش «Panama Canal Authority»، این آبراه استراتژیک که از سال ۱۹۱۴ با عبور تاریخی کشتی بخار Ancón اقیانوس اطلس را به آرام متصل کرد، در طول ۲۵ سال مدیریت پانامایی دستاوردهای چشمگیری داشته است. ریکائورته واسکز مورالس، مدیر کانال پاناما، اعلام کرد ظرفیت کانال دو برابر شده، قفلهای جدید توسعه یافته و تمامی درآمدها در زیرساختها و پروژههای اجتماعی کشور بازسرمایهگذاری میشود.
در راستای تحقق هدف بیطرفی کربنی تا سال ۲۰۵۰، کانال پاناما نخستین یدککشهای هیبریدی خود با نامهای Isla Barro Colorado و Isla Bastimentos را به ناوگان افزود. این اقدام بخشی از استراتژی کاهش انتشار گازهای گلخانهای، ارتقای بهرهوری انرژی و کاهش آلودگی صوتی دریایی است.
همچنین طرحهای گستردهای در مدیریت پایدار حوضههای آبریز، از جمله پروژه ایجاد دریاچه در حوضه رود ایندیو، در دست اجراست که هدف آن تأمین امنیت آبی بیش از دو میلیون نفر از شهروندان پانامایی و حفاظت از محیط زیست است.
کانال پاناما با چهار ابتکار راهبردی شامل کریدور انرژی، ترمینالهای جدید بندری، کریدور لجستیک و تقویت سیستم آبی، در پی تثبیت جایگاه خود بهعنوان یکی از مهمترین هابهای تجاری و حملونقل دریایی جهان است.