به گزارش مانا، میخائیل میشوستین اظهار کرد: در زمینه ارتقای لجستیک حملونقل، ما به طور فعال در حال همکاری روی توسعه کریدور شمال-جنوب هستیم و این بزرگراه استراتژیک، اتصال کل منطقه اوراسیا را تضمین خواهد کرد.
توافق بین دولتی در مورد ایجاد کریدور حملونقل چندوجهی شمال-جنوب به طول ۷۲۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۰۰ توسط روسیه، هند و ایران امضا شد و بعدها تعداد شرکتکنندگان در این پروژه به ۱۴ کشور افزایش یافت.
خبرگزاری تاس گزارش کرد، هدف این پروژه جذب جریان ترانزیت بار از هند، ایران و کشورهای خلیجفارس از خاک روسیه به اروپا است و همچنین بر تسهیل جابجایی کالا از طریق راهآهن، جاده و دریا تاکید دارد و زمان ترانزیت را در مقایسه با مسیر کانال سوئز تقریبا به نصف کاهش میدهد.
این کریدور، بنادر روسیه در دریای بالتیک و خزر را به بنادر ایران در خلیجفارس و از آنجا به هند و فراتر از آن متصل میکند.
این پروژه به عنوان تلاشی استراتژیک برای افزایش تجارت، تقویت ادغام اقتصادی منطقهای، تنوعبخشی به گزینههای حملونقل و کاهش وابستگی به کریدورهای منفرد آسیبپذیر در برابر تنشهای ژئوپلیتیکی تلقی میشود.
روسیه و ایران پیشگامان اصلی این ابتکار بودهاند و در ارتقاء زیرساختها، توسعه بنادر و هماهنگی لجستیکی سرمایهگذاری کردهاند.
تحلیلگران، این کریدور را بهعنوان مؤلفه کلیدی در شکلدهی به اتصال اوراسیا و نفوذ منطقهای در تجارت جهانی میدانند.