۲۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۳

چین دو غول کشتی‌سازی خود را ادغام می‌کند

چین دو شرکت عظیم دولتی خود در حوزه کشتی‌سازی را ادغام کرده و شرکتی با ارزش ۷۰۰ میلیارد یوان (۹۷.۴ میلیارد دلار) ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۸۴۴

چین دو غول کشتی‌سازی خود را ادغام می‌کند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ شرکت کشتی‌سازی دولتی چین (CSSC) و شرکت صنایع کشتی‌سازی چین (CSIC) که پیش‌تر یک مجموعه واحد بودند، اما در سال ۱۹۹۹ به دو شرکت دولتی مجزا تقسیم شدند، پس از ماه‌ها گفت‌و‌گو و شایعات، در مراسمی در شانگهای دوباره به یک مجموعه تبدیل شدند.

بر اساس این ادغام، CSSC جدید تا ۲۱ درصد صنعت کشتی‌سازی جهان را تحت کنترل خواهد داشت و پکن امیدوار است این ابرشرکت تازه بتواند در حوزه‌های غیرنظامی، نظامی و انرژی فراساحل رقیبی کارآمدتر باشد. هدف اصلی، تثبیت جایگاه چین بالاتر از کره‌جنوبی به‌عنوان قدرت برتر منطقه در بازاری است که رقابت در آن، به‌ویژه در آسیا، شدیدتر از همیشه است.

در ۲۵ سال جدایی، CSIC  مستقر در دالیان (شمال) و CSSC مستقر در شانگهای (جنوب) رقابتی داخلی ایجاد کردند که اکنون با این ادغام، کاهش این رقابت داخلی و تمرکز بر رشد در برابر رقبای جهانی در اولویت قرار گرفته است، به‌ویژه با افزایش سیاست‌های ضدچینی ایالات متحده در دوره دوم دولت ترامپ.

این ادغام بزرگ‌ترین بازسازی راهبردی در تاریخ کشتی‌سازی چین است که با هدف بهینه‌سازی تخصیص منابع و افزایش رقابت‌پذیری در بازار جهانی انجام می‌شود. طبق برنامه، روز سه‌شنبه ۱۲ اوت آخرین روز معامله سهام CSIC در بورس شانگهای خواهد بود و سپس این شرکت در China CSSC Holdings ادغام می‌شود.

با این حال، این اقدام می‌تواند پیامد‌های منفی نیز برای دولت پکن و شرکت تازه‌تأسیس داشته باشد؛ از جمله جلب توجه نهاد‌های بین‌المللی ضدانحصار. هرچند این نهاد‌ها قدرت تجزیه شرکت‌های چینی را ندارند، اما ممکن است به دولت‌های دیگر پیشنهاد اقدامات متقابل بدهند که می‌تواند فعالیت‌های تجاری CSSC را محدود کند.

همچنین، ادغام احتمالی کشتی‌سازی‌های نظامی و غیرنظامی می‌تواند باعث اعمال محدودیت‌ها یا تعرفه‌های بیشتر بر صنعت کشتی‌سازی چین شود؛ از جمله افزایش هزینه‌های بندری برای کشتی‌های چینی یا تعرفه‌های بالاتر.

ارسال نظرات
آخرین اخبار