۲۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴

خط کشتیرانی MSC در رقابت با ائتلاف‌های جدید کانتینری

خط کشتیرانی MSC تصمیم دارد در سال ۲۰۲۵ میلادی بدون مشارکت در ائتلاف‌های جدید به فعالیت خود ادامه داده و با غول‌ها صنعت کشتیرانی کانتینری رقابت کند.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۱

خط کشتیرانی MSC در رقابت با ائتلاف‌های جدید کانتینری

 

به گزارش گروه بین الملل مانا سایت کانتینر نیوز در گزارشی اعلام کرد سال جدید میلادی برای خطوط کشتیرانی کانتینری نسبت به سال گذشته میلادی متفاوت‌تر خواهد بود، زیرا مرسک  با جدایی از MSC و ضمن مشارکت با هاپاگ لوید آلمان دست به تأسیس یک ائتلاف جدید با نام جمینی زد.  

از دید کارشناسان تجربه سال‌های قبل نشان داده ممکن است مرسک در کوتاه مدت از تشکیل ائتلاف جدید خوشحال به نظر برسد، اما در بلند‌مدت بعید است که بتوان با غول کشتیرانی سوئیسی به رقابت برخیزد.

در ادامه این گزارش آمده است اگرچه با احتساب کشتی‌های موجود و در دست سفارش شرکت‌های دانمارکی و آلمانی با تعداد ۱۱۰۱ فروند از تعداد کشتی‌های ۱۰۱۸ فروند MSC بیشتر است.

بازهم تحلیلگران اعتقاد دارند ائتلاف جمینی نخواهد توانست با این شرکت برابری کند، زیرا همواره مشخص شده شرکت MSC نسبت به خرید کشتی‌های دستِ دوم اقدام کرده و ظرفیت ناوگان خود را بالا می‌برد.

سایت کانتینر نیوز در ادامه به تشریح آمار‌های  جدید مؤسسه آلفالاینر اشاره کرده و می‌نویسد در دنیای پویای ناوگان کشتیرانی کانتینری جهانی، ظرفیت و اندازه ناوگان اپراتور‌های اصلی خطوط کانتینری، برای یافتن جایگاه غول‌های صنعت از نظر TEU و تعداد کشتی‌های سفارش داده شده، مهم  و اساسی است.  

در این راستا در بررسی رتبه بندی افزایش ظرفیت ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی که هدف تحلیلگران بیشتر کشتی‌های در دست ساخت می‌باشد در رتبه اول این طبقه بندی MSC با سفارشات قابل توجه ۲,۰۶۵,۰۶۹ TEU با ۱۳۶ کشتی همچنان پیشتاز است.  

از نگاه تحلیلگران آلفالاینر این سرمایه گذاری قابل توجه در ظرفیت جدید، جاه طلبی MSC را  به منظور تسلط بر بازار حمل‌و‌نقل کانتینری آشکار می‌کند.

پس از آن خط کشتیرانی فرانسه CMA CGM با ۱,۱۴۸,۹۴۹ TEU که در ۷۵ کشتی تجمیع شده است، یک برنامه رقابتی برای رشد ناوگان  خود را به نمایش می‌گذارد.  


خط کشتیرانی کاسکو چین  با ۸۸۳۸۶۲ TEU و ۵۳ کشتی در حال سفارش جایگاه سوم را به خود اختصاص داده  که نشان دهنده یک برنامه استراتژیک برای تقویت موقعیت خود در مسیر‌های تجاری بین‌المللی است. در این میان مرسک با  سفارش ۷۷۴۵۷۲ TEU و ۵۴ کشتی در رتبه چهارم قرار دارد.

Ocean Network Express (ONE) نیز با سفارش ساخت ۶۱۶۵۷۲ TEU با ۴۸  فروند کشتی جدید رتبه پنجم را داراست  که  نشان می‌دهد رویکردی قوی و متمرکز برای افزایش قابلیت‌های ناوگان در نظر گرفته است.

خط کشتیرانی  Evergreen  تایوان با ۵۷۲۷۹۵ TEU و ۴۹ فروند کشتی سفارشی در مرتبه بعدی قرار دارد. هاپاگ لوید دارای ۴۶۸۳۲۲ TEU سفارش داده شده  با ۳۷ کشتی است که هدف آن همگامی با رشد صنعت و الحاق آنها به ائتلاف جدید است.

ناگفته نماند جمع کشتی‌های سفارش داده شده توسط مرسک و هاپاگ لوید به ۹۱ فروند می‌رسد که از تعداد کشتی‌های در دست ساخت MSC  کمتر است. خط کشتیرانی  وان‌های با ۳۰۸۳۳۹ TEU و ۳۰ کشتی قصد دارد نقش مهمی در تجارت جهانی منطقه‌ای ایفا کند. خطوط بین‌المللی اقیانوس آرام (PIL) با ۲۳۰۹۸۴ TEU با ۲۳ فروند کشتی توسعه کمتری را نشان می‌دهد، در حالی که شرکت سنگاپوری X-Press Feeders با تمرکز بر خدمات جدید پازل رتبه‌بندی ۱۰ شرکت را با ۹۸۲۵۶ TEU و ۱۵ کشتی تکمیل می‌کند.  

این گزار‌ش حاکی است این رتبه‌بندی میزان سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های کانتینری اقیانوسی را به خوبی برجسته می‌کند، که انعکاسی از  چشم‌انداز رقابتی است که در آن نوسازی ناوگان و گسترش ظرفیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  

تحلیلگران آلفالاینر اعتقاد دارند درحال حاضر ناوگان کانتینری شاهد سرمایه‌گذاری‌های با حجم بالا در گسترش ناوگان است، زیرا اپراتور‌ها برای تقویت موقعیت خود در تجارت دریایی جهانی تلاش می‌کنند.  

به همین جهت سفارش‌های بزرگ در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌و‌نقل دریایی جهان منعکس کننده یک استراتژی واضح از رشد، نوسازی و پیشرفت تکنولوژیکی است. چنین تغییر‌اتی چشم انداز رقابتی را با تمرکز خطوط کشتیرانی به منظور برآورده کردن تقاضا‌های در حال تحول بازار و افزایش کارایی عملیاتی، نشان می‌دهد.  

در پایان گزارش آمده است از آنجایی‎که اهداف صنعت حمل‌ونقل دریایی براین اساس استواراست که با شرایط اقتصادی در حال تغییر و ملاحظات زیست محیطی سازگار باشد، این سرمایه‌گذاری‌ها آینده کشتیرانی جهانی را شکل داده  و پیشرفت مستمر در ارائه خدمات و نوآوری ناوگان کشتیرانی در همه بخش‌ها را تضمین می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار