روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

تاثیر پذیری اقتصاد چین از بحران دریای سرخ

حضور در بحران دریای سرخ در حال حاضر هدف اصلی کشور چین به شمار نمی‌رود بلکه هدف این کشور بیشتر تضعیف حضور آمریکا در منطقه است. این کشور به ائتلاف آمریکا در دریای سرخ نخواهد پیوست به همین جهت برای چین آسانترین پاسخ سیاسی به آشفتگی کنونی خاور‌میانه و بحران دریای سرخ پیوستن به آمریکا نیست بلکه سرزنش چنین اعمالی است که در حال حاضر توسط آمریکا در منطقه رخ می دهد. به طور کلی سیاست چین در خاور‌میانه توسط عواملی مورد مطالعه و بررسی و تحقیق قرار می گیرد که یکی از آنها درک تهدید چین و محاسبات استراتژیک آن در رابطه با رقابت قدرت های بزرگ مانند آمریکا است.
کد خبر: ۹۸۳۸۶

اختصاصی مانا - وقتی صحبت از برخورد با آمریکا در منطقه دریای سرخ مطرح می‌شود رویکرد چین در پاسخ به یک ((نه)) بزرگ منتهی می‌شود. بدون همکاری، بدون حمایت و بدون تقابل.  این باور زیربنای اصلی تصمیم چین در سیاست منطقه‌ای به ویژه دریای سرخ به شمار می‌رود.  

تاثیر پذیری اقتصاد چین از بحران دریای سرخ

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ پاسخی به جنگ اسرائیل علیه غزه است که این حرکت مستقیماً کشتی‌های چینی را تا‌کنون تهدید نکرده و حوثی‌ها قول داده‌اند این سیاست تغییر نخواهد کرد. یک مقام ارشد حوثی چندی پیش مجدداً تاکید کرد زمانیکه کشت‌های چینی و روسی با اسرائیل ارتباط نداشته باشند مورد هدف قرار نخواهند گرفت.

فراموش نکنیم حملات انجام شده در دریای سرخ بر منافع اقتصادی چین تأثیر‌گذار است، زیرا خط کشتیرانی کاسکو بزرگترین شرکت کشتیرانی چین قبلاً به دلیل نگرانی‌های امنیتی مجبور شده کلیه حمل‌و‌نقل کالا به اسرائیل را متوقف کند. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره شود شناسایی و تشخیص کشتی‌ها و کشور‌های صاحب پرچم همیشه ساده نیست و چنین شرایط حمل‌و‌نقلی برمنافع چین تأثیر‌گذار است، زیرا ممکن است که یک کشتی چینی هم مورد هدف قرار گیرد؛ چرا‌که قبلاً یک کشتی روسی در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت.

پرهزینه بودن دوری کشتی‌ها از دریای سرخ

اما دوری از منطقه دریای سرخ برای کشور‌ها پر‌هزینه است، زیرا دریای سرخ یکی از حساس‌ترین نقاط جهان است اگر کشتی‌های چینی که عازم اروپا هستند به جای تردد از مسیر کانال سوئز به سمت دماغه امید نیک و کیپ تاون تغییر مسیر دهند یک سفر ۲۶ روزه به ۳۶ روز افزایش می‌یابد که این کار هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در واقع مسیر‌های حمل‌و‌نقل طولانی‌تر قیمت واردات را افزایش داده و باعث افزایش تورم می‌شود که کشور چین جداً از آن نیست. اگر قیمت نفت تحت تأثیر قرار گیرد اقتصاد چین از این محل تأثیر گرفته و ممکن است تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

تاثیر پذیری اقتصاد چین از بحران دریای سرخ
تضعیف اقتصاد چین از محل اختلال  حمل‌ونقل در دریای سرخ

به طور کلی ادامه اختلالات حمل‌و‌قل در دریای سرخ تلاش چین را برای اقتصاد خود از طریق روابط خارجی مختل می‌کند، بر این اساس اگر حملات حوثی‌ها به کشتی ها‌ی باری در دریای سرخ کشتی‌های چینی را هدف قرار دهد و یا از هدف گیری صرف نظر کند بهبود اقتصادی چین را تضعیف می‌کند و در صورت ادامه آن اوضاع می‌تواند بدتر شود.

بدین ترتیب در حال حاضر انتطار نمی‌رود چین با تهدید‌های حوثی‌ها برخورد کند و این کشور سعی می‌کند نقش میانجی‌گری برای کاهش حملات در دریای سرخ داشته باشد و از شبه نظامیان حوثی خواسته است حملات خود را مهار کنند، هر چند آمریکا فکر می‌کند توانایی چین برای مهار دیپلماتیک حوثی‌ها محدود است. به  هر حال از دید کارشناسان جنگجویان حوثی یمن در دریای سرخ تجارت جهانی را مختل کرده‌اند، در این میان هرچه آمریکا بیشتر خود را کنار اسرائیل احساس کند چین فرصت بیشتری برای تحکیم روابط با دیگر کشور‌ها خواهد داشت.  

بر این اساس چین تحت هیچ شرایطی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه حوثی‌ها نخواهد پیوست، هرچند واقعیت این است که فعالیت حوثی‌ها در دریای سرخ برای چین هزینه دارد.  

چین به خوبی می‌داند دستیابی به راه حل صلح آمیز اسرائیل و فلسطین که شبه نظامیان حوثی را به طرفداری فلسطینیان کشانده به این زودی‌ها بعید است و بدین ترتیب دستیابی به راه حل دو دولت فلسطین و اسرائیل هدف نیست بلکه هدف صرفاً تضعیف آمریکا است که باید در منطقه دریای سرخ اعمال شود.

نویسنده:YUN SUN کارشناس سیاست خارجی چین
منبع: https://www.scmp.com/

ارسال نظرات
آخرین اخبار