به گزارش مانا، نخستین اجلاس وزرای ایران و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در خصوص توسعه همکاریهای ترانزیتی صبح امروز در تهران برگزار شد.
در این نشست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عنوان توسعه همکاریهای ترانزیتی برای این اجلاس گفت: با توجه به فضای سازنده و تعاملی فعلی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی، انتخاب این عنوان انتخابی به موقع، هوشمندانه و هدفمند در راستای تحکیم و تقویت روابط همهجانبه اقتصادی است.
وزیر راه و شهرسازی در تشکیل اهمیت حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از ارکان اصلی تعاملات تجاری گفت: با همافزایی زیرساختها و امکانات حمل و نقلی، بهرهمندی کلیه بازیگران این عرصه در کنار جمعیت ۱۶۰ میلیون نفری ملتها فراهم خواهد شد.
وی افزود: موضوع توسعه همکاریهای ترانزیتی در پهنه ایران و کشورهای آسیای مرکزی موضوعی مربوط به امروز و آینده نیست و این منطقه دارای حافظه باستانی در خصوص مبادلات تجاری شرق، غرب، شمال و جنوب جهان است.
قاسمی، رویکرد ترانزیتی را فرصتآفرین و ظرفیتساز قلمداد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت انسجامبخشی و بهبود فکری و محتوایی همکاری ترانزیتی تأکید دارد.
وی ادامه داد: با توجه به زیرساختها و امکانات حمل و نقل فعلی و همچنین بازارهای منطقهای و بینالمللی، در میانمدت میتوان بیش از سه برابر عملکرد فعلی به عبارتی بالغ بر ۲۰ میلیون تن ظرفیت سالانه ایجاد کرد.
قاسمی با اشاره به هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی ترانزیت کالا گفت: شایسته است کارگروهی مشترک مرکب از نمایندگان وزارتخانههای ذیربط حمل و نقلی نسبت به تدوین برنامه عمل مشترک منطقهای با هدف یاد شده اقدام و در نشست بعدی این اجلاس ارائه نماید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد سازوکاری برای مدیریت کریدوری ترانزیتی منطقهای ضرورتی است برای بهرهگیری حداکثری کشورها از کریدورهای ترانزیتی عبوری از قلمرو سرزمینی. ایجاد این سازوکار با هدف هماهنگسازی و همسوسازی اقدامات کشورها به عنوان یک اقدام اساسی مورد تأکید است.
وی تأکید کرد: بهبود عوامل کلیدی زمان و هزینه ترانزیت در ترددهای مرزی و همچنین در قلمرو کشورهای ما ضرورتی برای توسعه همکاریهای ترانزیتی محسوب میشود.
عضو کاینه دولت مردمی ضمن اعلام آمادگی برای تسریع در ترددهای مرزی و ترانزیت در پهنه سرزمینی ایران، گفت: در آوریل سال جاری توافقی کلیدی در چهارچوب رونقبخشی به کریدور شمال و جنوب از طریق هدفگذاری کوتاهمدت ۱۰ میلیون تنی تا پایان سال ۲۰۲۳ از مبادی و مقاصد واقع در روسیه از طریق ایران حاصل شد.
وزیر راه و شهرسازی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری دارای بنادر با ظرفیت اسمی ۲۴۰ میلیون تنی در خزر و بنادر جنوبی خواند و گفت: شبکه ۱۲ هزار کیلومتری خطوط ریلی و شبکه جادههای ترانزیتی و زیرساختهای خدماتی و پایانههای مرزی با کیفیت مطلوب، تحقق ترانزیت سریع و مقرون به صرفه را تضمین میکند.
قاسمی تأکید کرد: علاه بر طرحهای زیرساختی در دست انجام تأکید داریم که بخش خصوصی و طرفهای خارجی در این زیرساختها و مراکز لجستیک سرمایهگذاری کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا آمادگی وزارت راه و شهرسازی را برای جذب سرمایهگذاری کشورهای حاضر در پروژههای مذکور با مدلهای مالی متنوع را اعلام میکنم.
وی کرد: بدون شک توسعه حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای حاضر در این اجلاس به مشابه قطعات تکمیلکننده ابتکار عمل مشترک چندجانبه توسعه ترانزیت منطقهای خواهد بود.
وی گفت: برای کلیه همکاریهای دوجانبه در همه زمینههای حمل و نقل و ترانزیت آمادگی کامل داریم.
قاسمی در پایان نشست گفت: در راستای توسعه همکاریهای همهجانبه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، نشست سه جانبه همکاریهای حمل و نقلی ایران، روسیه و آذربایجان برگزار میشود.
در ادامه این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در اجلاس شانگهای سمرقند و همچنین اجلاس اخیر خزر، مسئله ترانزیت یکی از مهمترین مسائل مطرح شده به حساب میآید.
وی ادامه داد: مطالبه ما به عنوان دستگاه سیاستگذاری خارجه از دستگاههای اجرایی ذیربط این است که هدفگذاریهای تعریف شده را جامه عمل بپوشاند.
صفری در پایان گفت: ظرفیت ۲۰ تا ۵۰ میلیون تنی در این منطقه باید به سرعت احیا و در دستورکار قرار گیرد.
در ادامه این نشست بار دیگر رستم قاسمی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به محورهای اصلی مطرح شده در این اجلاس دو روزه بین کشورها اظهار داشت: ایجاد مسیر گمرکی دیجیتالی و سبز بین این کشورها، ارایه ویزای یک ساله برای دست اندارکاران ترانزیتی، یکسانسازی تعرفهها بین کشورهای مختلف و توسعه بخش ترانزیت از محورهای اصلی این اجلاس دو روزه بوده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم تکمیل زیرساختهای ترانزیتی اظهار داشت: هرچند که زیرساختهای ترانزیتی در ایران کامل نیست، اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و به دنبال تکمیل کریدور شمال - جنوب، شرق – غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم.
قاسمی با اشاره به اینکه ۴ کریدور ریلی و ۴ کریدور جادهای در مسیر ترانزیتی شمال – جنوب وجود دارد، گفت: امروز عصر با کشورهای روسیه و آذربایجان نشستی برگزار میشود که در این نشست درباره نحوه تامین مالی روسها برای ساخت راه آهن رشت آستارا به توافق نهایی میرسیم.
وزیر راه و شهرسازی در بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور ما وجود دارد، اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارد تکمیل نشدند گفت: با همین میزان زیرساخت در کریدور شمال – جنوب یک کانتینر از مسیر هند تا بندر شهید رجایی در ۱۵ روز به فنلاند میرسد که این اهمیت ژئوپلوتیک ایران در منطقه را نشان میدهد.
عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده بین پیمانکاران داخلی و خارجی برای تکمیل کریدورهای ریلی مناقصهای برگزار میکنیم که شرکتهای خارجی هم در این مناقصهها حضور دارند، گفت: اهمیت ساخت مسیر ریلی رشت – آستارا آنچنان است که اگر مجبور شویم برای تامین منابع ساختمان ساختمان وزارت راه و شهرسازی را به فروش برسانیم.