۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

آیا ازدحام بنادر با پایان سال ۲۰۲۱ خاتمه می‌یابد؟

اختلا‌ل در بنادر جهان با ادامه همه‌گیری کرونا، جنگ تجاری بین چین و استرالیا پیرامون واردات زغال سنگ، انسداد کانال سوئز، ناتوانی امریکا، انگلیس، چین و برخی دیگر از کشور‌ها برای تخلیه کشتی‌های پهلو گرفته در اسکله‌ها همچنین کمبود کشتی و کانتینر رخداد ازدحام جهانی بنادر در سال ۲۰۲۱ را رقم زد و زنجیره‌های تأمین جهانی را به شدت مختل کرد. حال پرسش این است که آیا این دغدغه حهانی به سال ۲۰۲۲ کشیده خواهد شد یا نه؟
کد خبر: ۹۱۳۱۷

آیا ازدحام بنادر با پایان سال ۲۰۲۱ خاتمه می‌یابد؟

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "شارلوت کوک" محقق و  تحلیلگر ارشد دریایی طی مقاله‌ای به بررسی ازدحام بنادر در سال ۲۰۲۱ پرداخته و این پرسش را مطرح کرده که آیا در سال ۲۰۲۲ جهان شاهد ازدحام بنادر خواهد بود؟

نویسنده در این مقاله ممنوعیت واردات زغال سنگ استرالیا توسط چین را که از جولای ۲۰۲۰ شروع شد ه و در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا کرد یکی از عوامل مهم در ایجاد ازدحام بنادر عنوان کرده است، زیرا این کار باعث شد که صد‌ها کشتی فله‌بر که از استرالیا عازم چین شده بودند برای تخلیه خود در بنادر چین منتظر بمانند.

در ادامۀ این مقاله آمده است بسیاری از کشتی‌ها به علت ازدحام در بنادر چین به مناطقی مانند ژاپن، هند و کره جنوبی تغییر جهت دادند در نتیجه اعزام کشتی‌های زغال سنگ از استرالیا به چین در نتیجه این فعل و انفعالات ۵۰ درصد کاهش یافت.

به عقیدۀ نویسنده انسداد کانال سوئز که نزدیک یک هفته طول کشید ازدحام شدید کشتی‌ها را باعث شد. این حادثه که در مارس ۲۰۲۱ اتفاق افتاد به اختلال جهانی حمل‌و‌نقل دریایی دامن زد به گونه‌ای که کشتی‌ها در مدت یک هفته به هیچ عنوان قادر به ترانزیت از کانال سوئز نبودند.

در مجموع تعداد کشتی‌های منتظر در کانال با افزایش ۷۰ درصدی به ۳۰۰ کشتی در روز‌های پایانی رسید.

این تنگنای یک هفته‌ای باعث شد که کشور‌ها به فکر مسیر‌های جایگزین بیفتند. در این میان روسیه نیز با استفاده از فرصت، مسیر دریای شمال را پیشنهاد کرد. ناگفته نماند اثرات مداوم کووید ۱۹ و همچنین آب و هوای بدی که در چین رخ داد باعث ازدحام بیشتر کشتی‌های کانتینری هم شد، به طور کلی بازار کانتینری در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشترین فشار‌ها را متحمل شد.

وی در ادامۀ این مقاله ازدحام بنادر در آمریکا و انگلیس را از آن جهت بحرانی قلمداد می‌کند که تمامی مشتریان این دو کشور در آستانه کریسمس منتظر واردات کالا از چین و یا سایر کشور‌ها بودند. علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز بسیاری از آنان قادر به دریافت کالای خود از کانتینر‌های انباشته در بنادر نیستند که این کار هزینۀ مضاعفی را بر مسئولان بندری و مصرف کنندگان تحمیل کرد. امروزه خرده فروشان آمریکایی و انگلیسی علاوه بر آنکه نگران تحویل کالا هستند نگران افزایش هزینه هم هستند.

در ادامه این مقاله نویسنده یاد‌آور شده است ازدحام بنادر در سال ۲۰۲۱ عمر نسبتاً کوتاهی داشته است و بیشترین آن مربوط به کووید ۱۹ و ممنوعیت صدور زغال سنگ استرالیا به چین که حدود یک سال به طول انجامید بود و بقیه موارد در مدت کوتاهی اتفاق افتاد.

بدین ترتیب ازدحام بنادر نه تنها افزایش نرخ کشتی‌ها را به دنبال داشتند بلکه زنجیرۀ تامین جهانی را نیز با چالش روبه‌رو ساختند.

 "شارلوت کوک" در پایان می‌نویسد با این توصیف ممکن است با پایان جشن‌های کریسمس و فرض بر اینکه ازدحام بنادر در آمریکا و انگلیس به حداقل برسد باید منتظر بمانیم و ببینمی که در سال نوی چینی پیشِ رو  چه اتفاقی در ارتباط با تراکم کانتینر‌ها در بنادر رخ خواهد داد و چه تعداد کشتی در انتظار تخلیه خواهند بود. البته پیش‌بینی می‌شود  با توجه به شرایط فعلی تاثیر‌گذاری ازدحام بنادر بر لجستیک و زنجیرۀ تامین کالا  تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند و جهان همچنان شاهد افزایش مجدد نرخ کانتینر باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار