۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵

چین با اصلاح قوانین دریایی به محدودیت های آمریکا پاسخ داد

چین با صدور فرمان شورای دولتی، قوانین و مقررات حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی را در راستای اقدامات متقابل علیه محدودیت‌های اعمال‌شده توسط آمریکا و سایر کشور‌ها اصلاح کرد.
کد خبر: ۱۰۴۴۰۸

 

چین با اصلاح قوانین دریایی به محدودیت های آمریکا پاسخ داد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری دولتی شینهوا؛ لی چیانگ نخست‌وزیر چین اصلاحیه فرمان شورای دولتی در زمینه قوانین بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی را به منظور تنظیم فعالیت‌های دریایی مرتبط امضا کرد.
در بیانیه شورای دولتی چین آمده است: «طبق مقررات اصلاح‌شده، چین اقدامات متقابل لازم را علیه کشورها یا مناطقی که ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها یا اقدامات تبعیض‌آمیز علیه اپراتورها، کشتی‌ها یا خدمه چینی فعال در حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی و خدمات مرتبط اعمال یا حمایت می‌کنند، اجرا خواهد کرد.»
براساس این گزارش، در صورتی که معاهدات یا توافق‌نامه‌های مربوطه راه‌حل‌های کافی و مؤثر ارائه ندهند، این اقدامات اعمال خواهد شد.
این اصلاحات در حالی صورت می‌گیرد که اقدامات نماینده تجاری آمریکا (USTR) از ۱۴ اکتبر، با هدف مقابله با تسلط چین در صنعت کشتی‌سازی، اجرایی می‌شود. اما تأثیر این اقدامات بر مالکان و اپراتورهای چینی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از دیگر مالکان کشتی‌های ساخته‌شده توسط چین است.
اپراتورهای کشتیرانی بین‌المللی ملزم به ارائه اطلاعات به مقامات چینی خواهند بود. با این حال، هنوز جزئیاتی از اینکه چه اطلاعاتی باید طبق مقرراتی که از ۲۸ سپتامبر اجرایی شده‌اند، ارائه شود منتشر نشده است.
هرچند در این اصلاحیه به‌طور مستقیم نامی از آمریکا برده نشده، اما این فرمان بیش از دو هفته پیش از اجرایی شدن هزینه‌های بندری نماینده تجاری آمریکا (USTR) برای کشتی‌های متعلق به چین، تحت مدیریت و ساخت این کشور، صادر شده است.
طبق برآورد HSBC Global Investment Research در اوایل سپتامبر، این هزینه‌ها در سال ۲۰۲۶ برای شرکت کشتیرانی کاسکو و شرکت کانتینری OOCL حدود ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود؛ در حالی که تأثیر آن بر خطوط غیرچینی ناچیز عنوان شده است.
لغو قرارداد ۱۸۰ میلیون دلاری ساخت کشتی توسط چین به علت تحریم‌های آمریکا
از سوی دیگر، شرکت کشتی‌سازی یانگ‌زی‌جیانگ قرارداد ۱۸۰ میلیون دلاری ساخت تانکر را به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا فسخ کرد.
این شرکت قرارداد ساخت ۴ تانکر نفتی MR با ظرفیت ۵۰ هزار DWT به ارزش تقریبی ۱۸۰ میلیون دلار آمریکا را به علت احتمال نقض قوانین و مقررات تحریم‌های ایالات متحده لغو کرد.
شرکت یانگ‌زی‌جیانگ که در بورس سنگاپور فهرست شده، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سه شرکت تابعه آن یعنی:
Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Group
Jiangsu New Yangzi Shipbuilding
Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding
این قراردادها را پس از افشای اطلاعات حیاتی از سوی خریدار که پیش‌تر با وجود بررسی‌های دقیق مشخص نشده بود، فسخ کردند.
سخنگوی شرکت توضیح داد که این اطلاعات حیاتی شامل ادعاهایی درباره دست داشتن تنها سهامدار خریدار در طرحی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است.
قرار بود این ۴ تانکر بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ تحویل داده شوند. ساخت یکی از کشتی‌ها آغاز شده بود و شرکت علاوه بر ۱۰ درصد سپرده اولیه معادل ۱۸ میلیون دلار که هنگام امضای قرارداد دریافت کرده بود، اقدام دیگری نکرده است.
این کشتی‌ساز چینی اعلام کرد تاکنون هیچ درآمد یا سودی مربوط به این قراردادها تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵ شناسایی نشده و انتظار نمی‌رود فسخ قرارداد تأثیر قابل‌توجهی بر دارایی‌های مشهود خالص و سود هر سهم شرکت و گروه در سال مالی منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ داشته باشد.
این فسخ قرارداد در شرایطی صورت می‌گیرد که کشتی‌سازان چینی در فضای پیچیده ژئوپلیتیکی فعالیت می‌کنند. نماینده تجاری آمریکا در آوریل ۲۰۲۵ پیشنهاد ساختار هزینه پلکانی برای کشتی‌ها و اپراتورهای چینی در بنادر آمریکا را مطرح کرد؛ اقدامی که بخشی از تلاش گسترده‌تر برای به چالش کشیدن تسلط دریایی چین و تقویت صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده است.
طبق تحقیقات HSBC Global Investment Research، سهام یانگ‌زی‌جیانگ به‌طور کامل از رکود ناشی از تغییرات سیاست تجاری آمریکا که کشتی‌های ساخت چین را هدف قرار داده بود، بازیابی شده است. همچنین سفارش‌های اخیر به کاهش نگرانی‌های بازار درباره موانع احتمالی ناشی از تجارت با آمریکا کمک کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار