
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت marinelink، براساس این دستورالعمل، هزینههای اضافی برای کشتیهای متعلق به و تحت مدیریت چینی از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ حدود ۵۰ دلار به ازای هر تن خالص (NT) است که در سال ۲۰۲۸ به ۱۴۰ دلار به ازای هر تن خالص افزایش مییابد.
همچنین برای کشتیهای ساخت چین، این هزینه از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ حدود ۱۸ دلار به ازای هر تن خالص یا ۱۲۰ دلار به ازای هر کانتینر خواهد بود که در سال ۲۰۲۸ به ۳۳ دلار به ازای هر تن خالص یا ۲۵۰ دلار به ازای هر کانتینر افزایش مییابد.
هزینهها هر سال پنج بار برای هر کشتی محدود میشود. آژانس گمرک و حفاظت مرزی آمریکا بهعنوان آژانس وصول هزینهها تعیین شده است.
اندرو مکآلیستر، یکی از شرکای شرکت Holland & Knight، در سخنرانی خود در کنفرانس Marine Money Asia در سنگاپور گفت ۱۹ درصد ناوگان جهانی متعلق به چینیها و نهادهای چینی است.
وی خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی قول دادهاند در مورد فرآیندهای مربوط به هزینهها توضیحات ضروری را اعلام کنند، اما جزئیات این موضوع هنوز منتشر نشده است.
لارس جنسن از Verspucci Maritime نیز گفت که سوالاتی از سوی صنعت کشتیرانی درباره اجرای عملی هزینهها به USTR مطرح شده است.
نماینده تجاری ایالات متحده اعلام کرده است: «ما تلاش میکنیم تا شفافیت بیشتری در مورد سوالات مطرح شده توسط ذینفعان ارائه دهیم. ما از هزینههای ۱۴ اکتبر آگاه هستیم و با جدیت تلاش میکنیم تا این اطلاعات را از قبل منتشر کنیم.»
یکی از نگرانیهای خاص مطرح شده در کنفرانس سنگاپور، نحوه برخورد با کشتیهایی بود که تحت قراردادهای اجاره چینی تأمین مالی میشوند و سوال این است که چگونه کشتیها در رابطه با اجاره مالی توقیف میشوند.
ریستوفوروس بیسبیکوس، مدیر مالی Watson Farley & Williams میگوید: «متأسفانه در این زمینه هیچ شفافیتی وجود ندارد.»
مکآلیستر، مدیر شرکت Holland & Knight، به مالکان توصیه میکند تجزیه و تحلیل کاملی از مالکیت کشتی، اپراتور و ساخت ناوگان کشتی انجام دهند. مالکان باید به وضوح مسئولیتهای مربوط به هزینههای بندری را در اسناد اجاره یا سایر اسناد قانونی تعیین کنند.
در این راستا، خطوط کشتیرانی کانتینری کاسکو و OOCL متعلق به چین اعلام کردهاند که متعهد به ارائه خدمات به مشتریان خود در بازارهای آمریکا و از آنجا هستند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکردهاند.
در پایان این گزارش آمده است خطوط غیرچینی در حال تنظیم استقرار کشتیها برای انتقال کشتیهای ساخت چین به سایر تجارتها هستند تا در آمریکا پهلو نگیرند.
شایان ذکر است که علیرغم عدم شفافیت و راهنماییهای روشن درباره اجرای هزینهها، برخی از خطوط کانتینری درباره برنامههای خود برای پهلوگیری در ایالات متحده اطلاعیههایی منتشر کردهاند. اوایل این هفته، مرسک به CMA CGM پیوست و اعلام کرد که هیچ هزینه اضافی برای محمولههای ایالات متحده که از ۱۴ اکتبر اجرا میشوند، وجود نخواهد داشت.