۰۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۷

" جاده ابریشم قطبی " اروپا را به پروژه یک کمربند – یک جاده متصل می‌کند

چین اولین سرویس کانتینری قطب شمال به اروپا را با عنوان «جاده ابریشم قطبی» راه‌اندازی کرد. این حرکت گامی بزرگ در تغییر تجارت بین آسیا و اروپا و در راستای گسترش بخش کلیدی پروژه یک کمربند – یک جاده است.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۵

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از marineinsight؛ سرویس جدید چین-قطب شمال-اروپا ارتباط مستقیمی بین بنادر چینی مانند چینگدائو، دالیان، شانگهای و نینگبو و اروپای غربی برقرار می‌کند. در این راستا، کشتی کانتینری Istanbul Bridge سفر خود را در تاریخ ۲۲ سپتامبر از نینگبو-ژوشان به مقصد فلیکستو انگلستان آغاز کرد.
بدین ترتیب مسیر کانتینری اکسپرس قطب شمال چین-اروپا به عنوان اولین مسیر حمل‌ونقل کانتینری جهان از طریق قطب شمال رقم خورد.
بر اساس این گزارش، مراسم راه‌اندازی این مسیر که «جاده ابریشم قطبی» نامیده می‌شود، روز ۲۲ سپتامبر در نینگبو برگزار شد. چین برنامه‌هایی را برای گسترش این سرویس به یک سرویس تمام‌ساله تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است، هرچند تجمع یخ در ماه‌های زمستان فعلاً آن را به سفرهای دریایی فصلی محدود می‌کند.
لی شیائوبین، مدیر ارشد عملیات شرکت SeaLegend در این مراسم گفت: زمان حمل‌ونقل از نینگبو-ژوشان به فلیکستو حدود ۱۸ روز طول خواهد کشید که بسیار کوتاه‌تر از مسیرهای جایگزین است. برای مقایسه، همین سفر از طریق کانال سوئز بیش از ۴۰ روز طول می‌کشد، در حالی که مسیری از طریق دماغه امید نیک ۱۰ روز دیگر به آن اضافه می‌کند و مجموعاً بیش از ۵۰ روز می‌شود.
به گفته مدیر ارشد SeaLegend، این سرویس جدید نه تنها سرعت زنجیره تأمین را افزایش می‌دهد، بلکه نیازهای موجودی تجاری را حدود ۴۰ درصد کاهش داده و هزینه‌های سرمایه را پایین می‌آورد.
لی شیائوبین افزود: این سرویس با عبور از آب‌های باثبات سیاسی، کاهش خطرات دزدی دریایی، ازدحام و تنش‌های ژئوپلیتیکی، گزینه‌ای امن‌تر و پایدارتر برای تجارت فراهم می‌کند.
در این گزارش آمده است که این مسیر همچنین نویدبخش مزایای زیست‌محیطی بوده و ادعا می‌شود می‌تواند انتشار کربن را در مقایسه با مسیرهای انحرافی سنتی حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. با این حال، کارشناسان محیط زیست نگرانی‌هایی درباره آسیب احتمالی به اکوسیستم‌های شکننده قطبی و خطرات ایمنی پیمایش مسیر دریای شمال با کشتی‌هایی که کاملاً دارای گواهینامه کلاس یخ نیستند، مطرح کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، این مسیر اختصاصی برای تجارت الکترونیک فرامرزی و کالاهای با ارزش افزوده بالا طراحی شده است که نشان‌دهنده دستاورد قابل توجهی تحت ابتکار کمربند و جاده در پیشبرد جاده ابریشم قطبی است.
سخنگوی گروه بندر ژجیانگ نیز طی سخنانی گفت: افتتاح سرویس کشتیرانی اکسپرس اقدامی مهم است که نتایج همکاری قطب شمال بین چین و دیگر طرف‌ها را به سیستم لجستیک جهانی گسترش می‌دهد.
سرویس کانتینری اکسپرس قطب شمال چین-اروپا، با استفاده از مسیر دریای شمال (NSR) برای رسیدن مستقیم به اروپا، رکورد جدیدی در زمان حمل‌ونقل بین چین و اروپا ثبت کرده است.
این سفر دریایی رکورد قبلی ثبت‌شده در پایان سال ۲۰۲۴، زمانی که سرویس سریع‌السیر چین-اروپا از بندر نینگبو-ژوشان به بندر ویلهلمزهاون آلمان ۲۶ روز طول کشید، را هشت روز کاهش می‌دهد.
در مقایسه با مسیرهای سنتی، این مسیر سریع‌السیر می‌تواند سفر را ۲۲ روز کوتاه‌تر کرده و انتشار کربن یک‌طرفه را تقریباً ۵۰ درصد کاهش دهد.
حمل‌ونقل از طریق دریای شمال به دلیل تأثیر زیست‌محیطی بر اکوسیستم حساس قطب شمال و عدم پشتیبانی در منطقه بسیار منزوی در صورت بروز مشکل یا تصادف کشتی‌ها، همچنان بحث‌برانگیز است.
در پایان گزارش آمده است که چین انتظار دارد با همه طرف‌ها برای ساخت جاده ابریشم قطبی، با توسعه و استفاده از مسیرهای کشتیرانی قطب شمال همکاری کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار