به گزارش گروه بینالملل مانا؛ خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: مرکز اطلاعات دریایی مشترک اعلام کرد تنگه هرمز همچنان باز است و ترافیک تجاری بدون وقفه جریان دارد. همچنین مرکز اطلاعات دریایی مشترک JMIC هیچ نشانهای از افزایش تهدید برای محیط دریایی مشاهده نشده است.
عملیات تجارت دریایی بریتانیا اولین هشدار خود را درباره احتمال افزایش تنش صادر کرده و به کشتیهای تجاری توصیه کرد که از عبور در منطقه جنوب دریای سرخ و خلیج عدن خودداری کنند. وزارت کشتیرانی یونان از مالکان و اپراتورهای کشتی یونانی خواست جزئیات عبور برنامهریزی شده خود از تنگه هرمز را ارسال کنند.
یک شرکت، تولیدکننده گاز بریتانیایی، Energean، گزارش داد که به طور موقت تولید در مخزن ذخیره گاز خود (FPSO) واقع در سواحل شمالی اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت اعلام کرد که وزارت انرژی و زیرساخت اسرائیل به آن دستور داده است که فعالیتهایش را متوقف کند.
پیتر سند، تحلیلگر ارشد xeneta و لارس جنسن مدیرعامل شرکت Vespucci Maritime، هر دو در مورد احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی ایران مشابه آنچه شبه نظامیان حوثی در سال ۲۰۲۴ میلادی در دریای سرخ انجام دادند، گمانهزنی کردند.
پیتر سند در مورد تأثیر احتمالی مسدود شدن تنگه هرمز بر بخش حملونقل کانتینری اظهار کرد: بسته شدن تنگه هرمز باعث تغییر مسیر خدمات و افزایش وابستگی به بنادر ساحل غربی هند برای اتصال خاور دور به شبه قاره هند خواهد شد.
بر این اساس طبق پایگاه داده خطوط کشتیرانی eeSea پایانههای جبل علی دبی به ۱۳۲ سرویس خطوط کشتیرانی خدمات ارائه میدهند که ۳۰ مورد از آنها خطوط تغذیهکننده درون خلیج فارس و خاورمیانه هستند و بقیه از تنگه هرمز عبور میکنند. ابوظبی میزبان ۵۵ سرویس است که ۱۳ مورد از آنها خطوط تغذیهکننده درون خلیج فارس و خاورمیانه هستند. هر دو بندر همچنین به عنوان یک خط حملونقل حیاتی برای طیف وسیعی از تجارتهای دریایی عمیق عمل میکنند. بندر کمتر استفاده شده خور فکان در شارجه میزبان چهار سرویس است که یکی از آنها خط تغذیهکننده است.
جنسن به سه خطر عمده اشاره کرد که اولین آنها البته قیمت نفت است. او علاوه بر تأثیر بسته شدن تنگه هرمز بر افزایش قیمت نفت، بر تأثیر آن بر واردات و صادرات از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت و عراق نیز تأکید میکند. جنسن خاطرنشان میکند که اختلال در بنادر اصلی عربستان سعودی، جبل علی و خلیفه، میتواند به ازدحام منطقهای در آسیا سرایت کند.
خبرگزاری لوید استار نیز در گزارشی نوشت وضعیت صنعت کشتیرانی بیثبات است. در حال حاضر، هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر هدف قرار گرفتن کشتیرانی تجاری وجود ندارد. با این حال، با توجه به نزدیکی نقاط حساس منطقهای به مسیرهای دریایی و گلوگاههای اصلی نباید احتمال تشدید سریع تنشها در محیط دریایی را نادیده گرفت.
لارس جنسن، مدیرعامل Vespucci Maritime گفت: بسته شدن کامل تنگه هرمز بعید است.
در ادامه این گزارش آمده است بسته شدن کامل تنگه هرمز تأثیر زیادی بر زنجیرههای تأمین کانتینر خواهد داشت، زیرا عملاً مراکز حمل و نقل دبی و ابوظبی را قطع میکند و مسیرهای صادرات و واردات بنادر دروازه خلیج فارس در عربستان سعودی، قطر، بحرین، کویت و عراق را قطع میکند. به هرحال هرگونه بسته شدن تنگه هرمز باعث تغییر مسیر خدمات و افزایش وابستگی به بنادر ساحل غربی هند برای اتصال خاوردور به شبه قاره هند خواهد شد. اختلال اجتنابناپذیر و ازدحام بنادر، و همچنین احتمال افزایش قیمت نفت، باعث افزایش شدید نرخ حملونقل کانتینری دریایی خواهد شد.