به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز؛ پیت هگست، وزیر دفاع در بیانیهای کتبی که به کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس نمایندگان ارائه داد، کشتیسازی را اولویت اصلی نیروی دریایی اعلام کرد و نسبت به کاهش قدرت آمریکا در دریا هشدار داد.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از کشتیهای جنگی چین پس از سال ۲۰۱۰ میلادی ساخته شدهاند، در مقایسه با تنها ۲۳ درصد از کشتیهای آمریکا هشدار داد و گفت: چین بیش از ۲۳۰ برابر ظرفیت کشتیسازی ایالات متحده را دارد. وی صنعتیزدایی، ادغام و کمبود سرمایهگذاری را عامل تهی شدن بخشهای دفاعی و تجاری دریایی دانست.
هگست برای مقابله با این روند اظهار داشت: پنتاگون قصد دارد اصلاحات گستردهای را با هدف نوسازی فرآیندهای ساختوساز، حذف تأخیرهای پرهزینه و افزایش تولید کشتیسازیهای دولتی و خصوصی انجام دهد. در این بیانیه آمده است ما دیگر نمیتوانیم میلیاردها دلار از پول مالیاتدهندگان را صرف دریافت تأخیرهای چند ساله و کمبود ظرفیت کشتیسازی کنیم.
به گفته وی در حال حاضر نیروی دریایی آمریکا با ۳۸۱ کشتی و ناوگان تجاری فعلی که زیر ۳۰۰ کشتی راکد مانده است، و از دید مسئولان پنتاگون مسیر دشواری در پیش است. این مقام مسول اصرار داشت که دولت در حال ترسیم مسیر جدیدی است و در کنار ترامپ، کشتیسازی را دوباره به مرحله عالی خواهیم رساند.
با این حال، کنگره بودجه پیشنهادی ۲۰.۸ میلیارد دلاری کشتیسازی نیروی دریایی دولت ترامپ را به شدت ناکافی عنوان کرد.
این جلسات، شکاف فزایندهای را آشکار کرد: در حالی که کنگره با نیاز به احیای دریایی موافق است، قانونگذاران مسیر بودجه دولت و عدم شفافیت را رد کردند.
در پاسخ کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان بسته کشتیسازی ۳۶.۹ میلیارد دلاری خود را پیشنهاد داد و بودجه برنامههای حیاتی را احیا کرد.
در ادامه این گزارش آمده است استراتژی دریایی گستردهتر دولت ترامپ شامل تلاش برای اعمال مجدد کنترل ایالات متحده بر خطوط کشتیرانی کلیدی است. در این راستا تلاش برای احیای دریانوردی بر اساس دستور اجرایی اخیر ترامپ با عنوان بازگرداندن تسلط دریایی آمریکا صورت میگیرد که دولت را به سرمایهگذاری بلندمدت در بخشهای دریایی و تجاری متعهد میکند.