۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸

بازار حمل کانتینر منتظر افزایش مجدد نرخ

نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در  مسیر اقیانوس آرام، هفته دیگری را با افزایش دو رقمی تجربه کردند، زیرا شرکت‌های حمل‌و‌نقل با ادامه تنش‌زدایی در جنگ تجاری ایالات متحده و چین  قیمت‌ها را به شدت افزایش داده‌اند. بدین ترتیب از ابتدای اعلام مهلت ۹۰ روزه و کاهش نرخ تعرفه‌ها حمل‌ونقل کانتینری شاهد بالارفتن ۵۸ درصدی نرخ حمل در مسیر چین به آمریکا و ۳۱ درصدی آسیا به اروپاست. از آنجایی‌که برخی شرکت‌های کشتیرانی تصمیم دارند از اول ژوئن نرخ حمل عمومی GRI را بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار و از تاریخ ۶ ژوئن اضافه بهایی بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار به عنوان فصل اوج بار به نرخ‌ها بیفزایند به همین جهت بازار حمل‌ونقل کانتینر  باید شاهد بالارفتن بیشتر نرخ‌ها در آینده باشد.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۸

بازار حمل کانتینر منتظر افزایش مجدد نرخ

 

اختصاصی مانا - در حالی‌که طی هفته منتهی به ۲۹ می‌ افزایش نرخ کمتری در آسیا-اروپا مشاهده شد، اما در مسیر‌های چین به آمریکا افزایش نرخ‌ها بیشتر مشهود بود. در همین حال شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داشت یا نه؟ زیرا همه آنان به دنبال نشانه‌هایی از شروع فصل اوج هستند.

در همین حال با توجه به حکم دادگاه تجارت بین‌الملل ایالات متحده مبنی بر نامعتبر بودن بسیاری از تعرفه‌های به اصطلاح متقابل رئیس جمهور ترامپ که در اواخر هفته منتشر شد تأثیر معناداری بر شاخص‌های نرخ حمل‌و‌نقل نداشت، اما  توقف ۹۰ روزه افزایش تعرفه‌ها که قبلاً اعلام شده بود دلیل اصلی افزایش نرخ در هفتۀ قبل بود.

بدین ترتیب عدم قطعیت قابل توجه پیرامون سیاست تجاری ایالات متحده بدون شک بر قیمت‌گذاری در ترانس پاسیفیک تأثیر خود را گذاشته است.

بر این اساس نرخ‌ها در مسیر شانگهای-لس‌آنجلس براساس شاخص جهانی کانتینر (WCI) Drewry در پایان روز ۲۹ می‌ نسبت به هفته قبل آن با افزایش ۱۷ درصد‌ی به ۳۷۸۸ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید. نرخ حمل در  مسیر شانگهای-نیویورک هم  نسبت به هفته قبل ۱۴ درصد  بالارفته و به ۵۱۷۲ دلار در هر ۴۰ فوت رسید که بی‌سابقه بود.

از‌آنجایی‌که شاخص (WCI) Drewry نرخ‌های نقدی پرداخت شده در هفت روز گذشته و شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای (SCFI) قیمت‌های اعلام شده  روزانه را ثبت می‌کند این شاخص‌ها نه همیشه، اما در هفته قبل با هم همبستگی نشان دادند.

اگر این موضوع برای هفته آینده نیز صادق باشد شرکت‌های حمل‌و‌نقل فرااقیانوسی ممکن است با افزایش دو رقمی نرخ حمل‌و‌نقل مواجه شوند. ناگفته نماند پس از کاهش تعرفه‌های تحمیلی ترامپ شاخص شانگهای SCFI شاهد افزایش ۵۸ درصدی در مسیر بندری ساحل غربی شانگهای-ایالات متحده بود و به ۵۱۷۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید که حدود ۱۴۰۰ دلار بیشتر از شاخص WCI برای این مسیر است.

علاوه بر این نرخ بندری ساحل شرقی شانگهای-ایالات متحده بر اساس شاخص SCFI نسبت به  قبل ۴۶ درصد افزایش یافت و به ۶۲۴۳ دلار در هر ۴۰ فوت رسید که بیش از ۱۰۰۰ دلار بالاتر از شاخص WCI در این مسیر است.

بدین ترتیب با توجه به اینکه شرکت‌های حمل‌و‌نقل افزایش نرخ عمومی (GRI) ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در هر کانتینر۴۰ فوت دارند که قرار است از اول ژوئن اجرا شود باید شاهد افزایش نرخ‌های حمل‌و‌نقل فرااقیانوسی در هفته آینده باشیم.

در همین حال خریداران محموله‌های آسیایی در شمال اروپا نیز هفته قبل با افزایش قیمت مواجه شدند البته اولین افزایش از اوایل آوریل بود.

البته ممکن است هفته آینده حمل‌ونقل کانتینری با نرخ‌های بالاتری رو‌به‌رو شوند به‌طوری‌که مسیر شانگهای-بندر اصلی اروپای شمالی با افزایش ۲۰ درصدی هفتگی به ۳۱۷۴ دلار در هر  کانتینر ۴۰ فوت و در مسیر شانگهای-بنادر  اصلی مدیترانه با افزایش ۳۱ درصدی به ۶۱۲۲ دلار در هر ۴۰ فوت رسیده است.

ممکن است اعداد  شاخص  SCFI منعکس کننده سطوح جدید نرخ‌های حمل اعلام شده توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل برای اول ژوئن باشد که هدف آن ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار برای محموله‌های اروپای شمالی و ۴۴۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار برای مدیترانه است. با این حال، فورواردر‌ها انتظار دارند که این افزایش قیمت کوتاه‌مدت باشد.

یکی از آنها به سایت لوداستار گفت: ما شاهد افزایش نرخ‌ها از ماه مه به ژوئن بوده‌ایم با این حال در مسیر آسیا به شمال اروپا نرخ‌ها به شکل دلخواه بالا نرفته و من انتظار افزایش بیشتری را دارم.

وی افزود: بخشی از این افزایش نرخ‌ها ثابت خواهد ماند و بالاتر از سطح نرخ ماه مه باقی خواهد ماند، اما این  فراز و نشیب نه آن چیزی است که اکنون می‌بینیم، اما احتمالاً به جایی می‌رسد که شرکت‌های حمل‌و‌نقل امیدوار بودند. به نظر می‌رسد شرکت‌های حمل‌و‌نقل بیشتر سعی می‌کنند افزایش نرخ را مطابق با افزایش نرخ‌ها در خطوط ترانس پاسیفیک اعمال کنند تا از فرسایش بیشتر جلوگیری کنند. وی‌ تاکید کرد: تقاضا ثابت مانده و فضای موجود عادی است. هنوز افزایش قابل توجهی در تقاضا وجود ندارد و رزرو‌ها از آسیا به اروپا تاکنون بدون مشکل انجام می‌شود.

یکی دیگر از فورواردر‌ها خاطرنشان کرد: شرکت‌های حمل‌و‌نقل به ما می‌گویند که تقاضا‌های بزرگ در حال حاضر در اوج حجم خود هستند و  کشتی‌ها در مسیر رفت و برگشت پُر هستند بنابراین قطعاً عنصری از فصل اوج در حال اجرا است.

در پایان یاد‌آور می‌شود برخی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی تصمیم دارند از ششم ژوئن اضافه بهایی به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت در فصل اوج بار برای محموله‌های آسیا-اروپا  به مبلغ ۱۴۰۰ دلار اعلام  کنند. شرکت کشتیرانی CMA CGM نیز قرار است از هفتم ژوئن اضافه بهایی به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت در فصل اوج بار در مسیر آسیا-مدیترانه به مبلغ ۱۰۰۰ دلار اعمال کند. با اضافه شدن این ارقام به نرخ حمل باید شاهد بالارفتن مجدد نرخ‌ها باشیم. 

ترجمه: بهاره قهرمانی

منبع: سایت کانتینر نیوز

ارسال نظرات
آخرین اخبار