به گزارش گروه بینالملل مانا؛ بر اساس گزارش جدید کلارکسونز، نفتکشهای غولپیکر ساخت چین که نفت را به ایالات متحده منتقل میکنند، ممکن است با هزینههایی تا سقف ۵.۲ میلیون دلار بهازای هر بار ورود به بنادر آمریکا روبهرو شوند. این سیاست در چارچوب طرح جدید دولت دونالد ترامپ برای احیای صنعت کشتیسازی داخلی و کاهش وابستگی اقتصادی آمریکا به چین اعلام شده است.
به گفته شرکت Arrow Shipbroking Group، نفتکشهایی که در چین ساخته شدهاند، اما تحت مالکیت یا بهرهبرداری شرکتهای غیرچینی هستند، مشمول هزینهای نزدیک به ۱.۹ میلیون دلار در هر بار ورود به بندر خواهند شد. اما اگر این کشتیها مستقیماً تحت مالکیت یا مدیریت شرکتهای چینی باشند، رقم هزینهها به ۵.۲ میلیون دلار افزایش مییابد.
هزینهها از اواسط اکتبر با یک فرمول جدید محاسبه میشوند؛ بهجای پرداخت مبلغ ثابت برای هر بار ورود، اکنون بر اساس ظرفیت خالص ثبتشده (NRT) کشتیها محاسبه خواهد شد: ۱۸ دلار بهازای هر NRT برای کشتیهای ساخت چین، اما با مالکیت غیرچینی، ۵۰ دلار بهازای هر NRT برای کشتیهایی که تحت مالکیت یا بهرهبرداری شرکتهای چینی هستند. این تغییر فرمول بهویژه برای نفتکشهای بزرگ مانند VLCC هزینهبر خواهد بود. تانکرهای کوچکتر، مانند Aframax، هزینههای کمتری (بین ۵۷۵ هزار تا ۱.۲ میلیون دلار در هر سفر) خواهند داشت.
با وجود هزینههای بالا، برخی تحلیلگران معتقدند قوانین جدید بهخاطر معافیتها و استثناهای اعمالشده از سوی دولت آمریکا، نسبت به طرحهای قبلی کمتر تنبیهی هستند. با این حال، تأثیرات مالی قابل توجهی بر شرکتهای حملونقل دریایی چینی باقی خواهد ماند.
طبق دادههای کلارکسونز، اگرچه این سیاستها بر کشتیهای ساخت چین تمرکز دارد، اما اکثر نفتکشهای فعال در بازار جهانی همچنان ساخت کره جنوبی هستند که میتواند شدت تأثیر را کاهش دهد. با این وجود، تحلیلگران هشدار دادهاند که صنایع کشتیسازی و لجستیک دریایی چین در معرض فشار قرار خواهند گرفت.
این سیاست بخشی از راهبرد گستردهتر دولت آمریکا برای مقابله با نفوذ صنعتی و دریایی چین است. تحلیلگران احتمال میدهند که چین در پاسخ به این اقدامات، دست به اقدامات تلافیجویانه بزند. در آستانه اجرای این مقررات از اواسط اکتبر، نگاهها به واکنشهای بازار و دولت چین دوخته شده است.