به گزارش مانا، محمد سعید اربابی اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار تمام توان خود را برای تأمین زیرساختها، کاهش فرایندهای اداری و تسهیل امور جهت حضور تجار افغانستان در حوزههای مختلف ترانزیت کالا، ترانزیت مجدد، صادرات مجدد، تولید، بستهبندی و لجستیک به کار گرفته و از حضور تجار این کشور در چابهار استقبال میکند.
وی با اشاره به اینکه کشور دوست و همسایه افغانستان مهمترین شریک تجاری و اقتصادی منطقه آزاد است، افزود: این منطقه آزاد به دلیل موقعیت راهبردی و اتصال به اقیانوس هند و آبهای آزاد مکانی مناسب و بهترین فرصت برای فعالیتهای سرمایه گذاران مختلف دنیا از جمله افغانستان در زمینههای ترانزیت و تجارت است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بندر چابهار، نه تنها مورد توجه ویژه افغانستان قرار گرفته، بلکه یکی از مهمترین دروازههای ترانزیتی برای کشورهای حوزه آسیای میانه از طریق کریدور اقتصادی شمال- جنوب از طریق خاک ایران محسوب میشود و باعث شده ایران به عنوان یک چهار راه ترانزیتی راهبردی در منطقه و جهان، نقش ویژهتر و جذابیت بیشتری برای همسایگان و کشورهای منطقه داشته باشد.
وی ادامه داد: کریدور ترانزیتی شمال - جنوب به عنوان یک شریان اقتصادی حیاتی که کشورهای حوزه آسیای میانه و حتی روسیه و قفقاز نگاه ویژه به اهمیت و کاربردهای غیرقابل انکار آن دارند، به جرأت میتوان گفت بدون بندر چابهار معنا پیدا نمیکند.
اربابی تصریح کرد: چابهار را از آن جهت یک بندر منحصربهفرد به لحاظ موقعیت جغرافیایی، ویژگیهای دریایی و راهبردی مینامند که میتواند دروازه تجارت دوسویه میان بخش قابل توجهی از قاره آسیا با جهان تبدیل شود. وی گفت: همچنین موقعیت راهبردی ایران در جغرافیای منطقه و همسایگی آن با ۱۵ کشور، باعث شده این کشور به مسیر کریدورهای شمال -جنوب و شرق -غرب به «چهار راه ترانزیت» منطقه تبدیل شود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از بنادر مهم تجاری برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی این کشور است و این بندر ارزانترین و امنترین مسیر برای انتقال کالاهای بازرگانان افغان است، خاطرنشان کرد: افغانستان بخش عمدهای از کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد میکند و مرزهای مشترک با ایران، یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا به این کشور به شمار میرود.
وی افزود: بازبینی درآمدها، توسعه زیرساختها، انجام مسئولیتهای اجتماعی، توسعه صادرات، صادرات مجدد و تسهیل فضای کسب و کار در این منطقه آزاد در اولویت است، برای همین سعی بر آن داریم تا با تعامل با کشورهای مختلف همجوار همسایه آبی و خاکی سیستان و بلوچستان ارتباطات را توسعه و موجب رونق و آبادانی این خطه از ایران اسلامی باشیم.
اربابی تصریح کرد: بندر چابهار به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و به عنوان کوتاهترین راه ارتباط و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج فارس، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح است.
وی گفت: مزیت عمده منطقه آزاد چابهار نسبت به سایر مناطق آزاد کشور از یک سو امکان دسترسی سریع به آبهای آزاد اقیانوسی هند و از سوی دیگر اتصال به شبکه راههای زمینی کشور بوده که در آیندهای نزدیک با اتصال این بندر راهبردی (استراتژیک) در جنوب شرقی کشورمان به شبکه ریلی، تحول بزرگی در ترانزیت کالا در سطح ملی و بهویژه بینالمللی رقم خواهد خورد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: مرزهای آبی سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ممتاز منطقهای کشور و خارج بودن از منطقه بحرانخیزِ خلیج فارس و سایر شرایط ذکر شده به صورت بالقوه یکی از پر ارزشترین سواحل دنیا به لحاظ قابلیتهای بازرگانی، ترانزیتی و توسعه سایر فعالیتهایاقتصادی در زمینههای صنعتی و گردشگری به حساب میآیند.
وی افزود: وجود فعالیتهای دریایی در بنادر جنوب سیستان و بلوچستان در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ نشانه این است که بنادر یاد شده، در داد و ستد کالاهای تولیدی و مورد نیاز بخش شرقی کشور و مبادله با بنادر پاکستان و هندوستان فعال بوده است.