۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

کاهش ۴۲ درصدی اسقاط کشتی‌های فله‌بر در جهان

تعداد کشتی‌های بازیافتی فله‌بر از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ بیش از ۴۲ درصد کاهش یافته که این میزان دومین بار و پایین‌ترین سطح در ۱۶ سال گذشته است.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۱

کاهش ۴۲ درصدی اسقاط کشتی‌های فله‌بر در جهان

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا و به نقل از مؤسسه بیمکو، تحلیلگر دریایی بیمکو، «گاویا» در گزارش خود آورده است که در این مدت، بازار حمل‌و‌نقل شاهد افزایش نرخ و تقاضا بوده که این امر بازیافت کشتی‌های قدیمی را به تأخیر انداخته است.
بر‌اساس این گزارش، در سال جاری میلادی تاکنون ۴۵ کشتی بازیافت شده‌اند که به ۲.۵ میلیون تُن یا ۰.۲ درصد به تناژ وزن مرده (DWT) ناوگان اضافه شده‌اند. نوسازی ناوگان نمی‌تواند چالش مهمی برای صنعت حمل‌و‌نقل باشد. ناوگان فله‌بر از سال ۲۰۱۱ میلادی در قدیمی‌ترین حالت خود قرار دارد، اما تنها ۹ درصد ظرفیت آن ۲۰ سال یا بالاتر است. علاوه بر این، همچنان ناوگان جوان‌تری نسبت به نفتکش‌ها و کانتینری‌ها دارد.
بر‌اساس این گزارش، طی سه سال گذشته شوک‌های تقاضا منجر به افزایش تقاضا از مقدار پیش‌بینی شده بود. تحریم زغال سنگ روسیه و تغییر مسیر از دریای سرخ و کانال پاناما همگی باعث افزایش مسافت دریانوردی شدند و در نتیجه، کشتی‌ها مدت زمان بیشتری در دریا بوده‌اند.
از نظر عرضه، بخش فله خشک شاهد تحویل پایین و میزان سفارش کم در میان بازار قرارداد‌های ساخت جدید، قیمت‌های بالا و عدم اطمینان در مورد سوخت‌های جدید بوده است. در ادامه این گزارش آمده است که از سال ۲۰۲۱ میلادی، به دلیل رونق سفارشات کانتینر و LNG، رقابت برای افزایش فضا به منظور بارگیری بیشتر در کارخانه‌های کشتی‌سازی به طور کلی افزایش یافته است و از سال ۲۰۲۳ میلادی قرارداد‌های جدید برای نفتکش‌های نفت خام و محصولات بالا رفت.
در ادامه این گزارش آمده است کشتی‌های فله‌بر به طور معمول برای ۲۵ سال کار طراحی شده‌اند و در حال حاضر تنها ۳ درصد ظرفیت آن ۲۵ سال یا بالاتر است. این کشتی‌های قدیمی‌تر کشتی‌های هندی‌سایز هستند و ۸ درصد از ظرفیت این بخش را تشکیل می‌دهند، در حالی که کشتی‌های کیپ‌سایز به ندرت قبل از بازیافت به سن ۲۵ سالگی می‌رسند.
در آینده کشتی‌های بیشتری که منطبق با مقررات آب و هوایی هستند جایگزین خواهند شد، زیرا بهره‌وری انرژی در آینده کلید کربن‌زدایی خواهد بود. اگرچه طراحی کشتی در ۲۰ سال گذشته تغییر اساسی نکرده است، با این حال کشتی‌های جوان‌تر مفیدتر هستند و به دلیل طول عمر بیشتر، سرمایه‌گذاری روی آنها برای صرفه‌جویی در سوخت مؤثر است.
گاویا در پایان گزارش خود آورده است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی، زمانی که حمل‌و‌نقل از طریق کانال پاناما و دریای سرخ به حالت عادی برگردد و بازار حمل‌و‌نقل بتواند با شوک‌های تقاضا سازگار شود، بازیافت کشتی‌ها دوباره بهبود خواهد یافت. در یک بازار ضعیف‌تر، کشتی‌های قدیمی‌تر و کم‌رقیب‌تر که طی سه سال گذشته بازیافت می‌شدند کنار گذاشته خواهند شد. در میان‌مدت، سیاست‌های اقلیمی در جهت تشویق بازیافت کشتی‌هاست.

 

کاهش ۴۲ درصدی اسقاط کشتی‌های فله‌بر در جهان

ارسال نظرات
آخرین اخبار