به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از marinelink، با توجه به اینکه صنعت حملونقل نزدیک به ۳ درصد از گازهای گلخانهای جهان را تشکیل میدهد، اگر بخواهد با سرعتی که دانشمندان و دولتهای جهانی میگویند کربن زدایی شود، به سوخت سبز بیشتر و ارزانتری نیاز دارد.
طی یک رویداد شرکت مرسک و شرکتهای CMA CGM، Hapag-Lloyd و MSC یک چهارچوب قانونی به سازمان بینالمللی دریانوردی پیشنهاد کردهاند. این چهارچوب شامل طرحی برای اخذ کارمزد سبز از شرکتهایی است که از سوختهای فسیلی کمهزینه استفاده میکنند.
براساس این گزارش «وینسنت کلرک»، مدیرعامل مرسک در این زمینه گفت: وقت زیادی نداریم، شرکت Maersk قصد دارد به انتشار خالص صفر درصد گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۴۰ میلادی دست یابد و با پنج کشتی متانول سبز در آب و ۲۰ کشتی دیگر در دست سفارش به عنوان پیشرو در انتقال انرژی سبز مطرح باشد.
«کلرک» در ادامه گفت: شرکت مرسک از دولت آمریکا خواسته که از قانون کاهش تورم برای تشویقِ استفاده از سوخت سبز استفاده کند، همانطور که برای بخش صنعت حملونقل هوایی انجام شده است.
«ونکاتش علاگیریسمی» افسر ارشد زنجیرۀ تأمین Nike در این رویداد از دولتها خواست تا هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا هیچکس به تنهایی قادر نیست این کار را انجام دهد.
«Saba Takidar» شریک ارشد تجاری مرسک نیز در این نشست گفت: برای هموار کردن زمین بازی به قوانین و مقررات نیاز داریم. کل اکوسیستم سوخت باید تغییر کند.
در ادامه این گزارش آمده است شرکت مرسک قصد دارد تا ۶۰ کشتی دیگر را با کشتیهای دوگانه سوز جایگزین کند که با سوختهای تجدیدپذیر از جمله بیومتان مایع کار میکنند. بحث تولید سوختهای کم آلاینده از منابع تجدید پذیر بسیار مهم و بحث برانگیز است.
کشتیهای مرسک قادرند با سوخت بیودیزل کار کنند؛ سوخت جایگزینی که سالها در دسترس بوده است، اما هنوز هم بخش کوچکی از سوخت دریایی را تشکیل میدهد.
در ادامه این گزارش آمده است شرکتهای حملونقل ازجمله Nike, Amazon, H&M در زمینه تحویل سوخت سبز با مرسک همکاری کردهاند تا به پذیرش سرمایهگذاریها در تولید این سوخت کمک شود.
کشتی کانتینری Alette Maersk اولین کشتی کانتینری بود که با سوخت کم کربن از اقیانوس آرام عبور کرد که این حرکت نقطه عطفی در صنعت کشتیرانی به شمار میرفت، اما هفته گذشته که کشتی از چین به بندر لس آنجلس رسید هیچ مکانی برای خرید بیشتر سوختِ سبز وجود نداشت، و کشتی مجبور شد از سوخت فسیلی استفاده کند.
کشتیهای جدید شرکت مرسک دارای دو سوخت هستند، به این معنی که در مواقع مورد نیاز که سوخت متانول سبز بسیار گران یا در دسترس نیست، با سوختهای فسیلی کار میکنند.
براساس این گزارش متانول سبز را میتوان از ضایعات کشاورزی، مواد غذایی و یا هیدروژن و دی اکسید کربن با استفاده از برق تجدید پذیر تولید کرد.
به گفتۀ نمایندگان شرکت مرسک این سوخت در حال حاضر دو تا سه برابر بیشتر از سوختهای فسیلی هزینه دارد و تولید جهانی آن در حال حاضر در دنیا بسیار کم است.
شایان ذکر است شرکت چینی Goldwind شرکت برتر تولید کنندۀ توربین بادی به عنوان رهبر جهانی در انرژی پاک، حفظ انرژی و حفاظت از محیط زیست عرضه متانول سبز را برای اولین کشتی از ۱۲ کشتی بزرگ اقیانوس پیمای مرسک برای سوزاندن این سوخت تضمین کرده است و تحویل آن از سال ۲۰۲۶ میلادی آغاز خواهد شد.
همچنین شرکت انرژیهای تجدیدپذیر Orsted تمام برنامههای خود را برای ساخت بزرگترین کارخانه متانول الکترونیکی در حال ساخت در اروپا کنار میگذارد و میگوید که بازار سوختهای سبز کُندتر از حد انتظار در حال توسعه است و باید به آن توجه کرد.